1 670 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Pocket 4g wifi och dovado wifi
Hejsan
Har idag en Dovado wifi-router kopplad till en NAS via ethernet och ett 3g-modem via usb, åsså lite skrivare, dvd-spelare, ett gäng datorer m.m. via wifi.
Funderar på att uppgradera till 4g och en Huawei 4G pocket wifi E5776.
Vill ju dock ha kvar min NAS i mitt trådlösa nätverk och pocket wifi'n har inga ethernet portar. Funkar det att köra både dovado-routern och E5776 i samma wifi-nätverk så man kommer åt både nas och internet samt övriga prylar utan problem?
Har idag en Dovado wifi-router kopplad till en NAS via ethernet och ett 3g-modem via usb, åsså lite skrivare, dvd-spelare, ett gäng datorer m.m. via wifi.
Funderar på att uppgradera till 4g och en Huawei 4G pocket wifi E5776.
Vill ju dock ha kvar min NAS i mitt trådlösa nätverk och pocket wifi'n har inga ethernet portar. Funkar det att köra både dovado-routern och E5776 i samma wifi-nätverk så man kommer åt både nas och internet samt övriga prylar utan problem?
Vilket Dovado router idag?
Enklast är kanske att skaffa 4g med separat usbmodem?
Du kan ju alltid köpa ett separat modem på ebay och sen bara uppgradera abonnemanget du har så fortsätter du utan att ha bindningstid.
Jag hade inte bundit mig mer än 12 månader om möjligt max 18 då det händer så mycket på marknaden.
Är tanken att du ska göra wifi på båda routrarna?
Enklast är kanske att skaffa 4g med separat usbmodem?
Du kan ju alltid köpa ett separat modem på ebay och sen bara uppgradera abonnemanget du har så fortsätter du utan att ha bindningstid.
Jag hade inte bundit mig mer än 12 månader om möjligt max 18 då det händer så mycket på marknaden.
Är tanken att du ska göra wifi på båda routrarna?
Du kan använda båda men det kommer vara 2 separata nät med olika namn och det kommer krävs 2 mobilabonnemang, det går tex inte att styra om den som är endast trådlöst att den ska ansluta via 4gr. Så med andra ord så finnt det ingen mening med det, jag hade slängt in senaste uppgraderingen i 4gr:n sedan köpt ett 4gmodem som den stödjer.thomasx skrev:
Redigerat:
Alternativt skaffa en Huawei B593 som innehåller både 4G modem, router och har både Ethernetportar och wifi, samt ingång för extern antenn. Tyvärr är det en lite gammal modell och det verkar inte ha kommit någon direkt ersättare, men den finns fortfarande att köpa. Eventuellt kan du hitta en begagnad. Har hyfsad erfarenhet av den från sommarstugan. Kräver omstart någon gång i veckan men vet inte om det beror på routern eller 4G-nätet.
Ibland kan man inte både äta kakan och ha den kvar.
Om du inte behöver använda nätverket hemma (NAS och såna grejer) när du tar med dig 4G-bredbandet så skulle jag koppla alla kabelanslutna grejer till en switch och sen då skaffa en minimal 4G-router som har EN ethernetport.
Eventuellt kan switchen vara en router (med WiFi) vars WAN-port du kopplar till din 4G-router. Då använder du (för enkelhelst skull) den routerns WiFi istället för den WiFi som 4G-routern har.
Om du inte behöver använda nätverket hemma (NAS och såna grejer) när du tar med dig 4G-bredbandet så skulle jag koppla alla kabelanslutna grejer till en switch och sen då skaffa en minimal 4G-router som har EN ethernetport.
Eventuellt kan switchen vara en router (med WiFi) vars WAN-port du kopplar till din 4G-router. Då använder du (för enkelhelst skull) den routerns WiFi istället för den WiFi som 4G-routern har.
Nerre, som du säger på slutet där är som jag har idag med 3g. Jag hade velat ha i princip likadant men med de extra features 5776 erbjuder när man är på resande fot.
Hmmm, tänk om de byggt in en funktion så man kunde använda den som ett vanligt usb-modem. Det kanske de har, får kolla det.
Hmmm, tänk om de byggt in en funktion så man kunde använda den som ett vanligt usb-modem. Det kanske de har, får kolla det.
Redigerat:
Någon av dina WIFI-enheter måste kunna konfigureras som WIFI-klienter för att du ska få till det. Det klarar såvitt jag känner till ingen av de produkter som du postat om. Tyvärr.
Mitt förslag funkar, men nackdelen är att din dator måste vara på hela tiden och ha två nätverksportar (ethernet/wifi)
Din dator kommer agera router och är den enda som är ansluten med WIFI mot 5776.
Övriga klienter kör mot det WIFI du har idag från dovadoroutern och når på så sätt både NAS och internet.
Edit: Det funkar, men det är inte en snygg lösning
Mitt förslag funkar, men nackdelen är att din dator måste vara på hela tiden och ha två nätverksportar (ethernet/wifi)
Din dator kommer agera router och är den enda som är ansluten med WIFI mot 5776.
Övriga klienter kör mot det WIFI du har idag från dovadoroutern och når på så sätt både NAS och internet.
Edit: Det funkar, men det är inte en snygg lösning
Klicka här för att svara