Har läst så här i efterhand att man bör ha 3mm mellanrum mellan plywood när man bygger vägg. Jag har alltså pressat ihop dem ordentligt, de är 12mm tjocka. Ska sätta gips utanpå.
Kommer detta få några konsekvenser, vad kan hända? Bara att skruva ner och göra om eller kan jag vara lugn?
 

Bästa svaret

S
Är det mycket plywood? Jag hade inte lämnat det utan mellanrum, tråkigt om det börjar knaka och ha sig, men sitter redan plywood en så hade jag kört med en cirkelsåg i skarvarna, då får du iallafall något mer än 2 mm.
 
S Screew skrev:
Är det mycket plywood? Jag hade inte lämnat det utan mellanrum, tråkigt om det börjar knaka och ha sig, men sitter redan plywood en så hade jag kört med en cirkelsåg i skarvarna, då får du iallafall något mer än 2 mm.
Det är ena väggen bara, så 5 skarvar. Smart idé med cirkelsågen, det ska jag nog prova! Det är alltså knakande ljud som är konsekvensen.
Ska det vara mellanrum mellan gipsen också? Gipsen är 12mm tjock.
 
S
L Lego Pusselsson skrev:
Det är ena väggen bara, så 5 skarvar. Smart idé med cirkelsågen, det ska jag nog prova! Det är alltså knakande ljud som är konsekvensen.
Ska det vara mellanrum mellan gipsen också? Gipsen är 12mm tjock.
När plywood sväller så måste den ta vägen någonstans, då brukar det knakar osv. Gips är dött, där kör jag kant i kant. Men är det bara 5 skarvar så kan det vara värt att ta ner och göra rätt.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.