Hallå, jag ska bygga en platsbyggd möbel och funderar nu på vilket material som är bäst med tanke på måleri och snygg yta. Se bilderna för min idé.

Hyllan ska byggas runt en pelare för att gömma den. Dels blir det ju en del uttag ur hyllplanen, men på baksidan kommer det bli ett glapp som måste stabiliseras.

Tanken är att själva stommen byggs med konstruktionsplywood för att det ska bli stadigt och bra, det blir lim och plug samt skruv där man kommer åt att skruva. Och sedan målas stommen så att det blir en snygg finish. De synliga trä-delarna blir någon snygg furu- eller björkplywood som kanske enbart lackas eller behandlas på lämpligt vis. På baksidan kommer pelaren täckas med en stor skiva som kommer funka som typ krittavla, och den kommer vara i konstruktionsplywood för att stabilisera hela skiten.

Tjockleken kommer vara 18-21mm överallt förutom den synliga plywooden där det inte spelar någon vidare roll, det är ändå bara utsmyckning. Där tänker jag kanske 7mm så att de stora skivorna inte blir för sladdriga.

Nu till mina funderingar...

Ur plånbokens perspektiv är det bäst att använda konstruktionsplywood till alla delar som ändå ska målas över och någon snygg plywood till de delar där träet ska synas. Men, är det kanske inte så att det är smartare att köpa färdiga hyllplan på typ Bauhaus eftersom de har snygg ytfinish från början? Dock är problemet där att jag isåfall kommer behöva kombinera trä- och spånskivor, eventuellt mdf för att få det så billigt så möjligt. Då blir det massor med olika material överallt och det får mig att må lite illa. Dessutom måste hyllplanen kapas i massor med små bitar och det blir en massa fula kanter som jag inte har lust att stryka kantlist på.

Konstruktionsplywood är ju ganska fult som jag förstår det och kan kräva ganska mycket arbete för att det ska bli snyggt målat? Och när jag ändå är på det temat, hur gör man ens för att få en snygg slät yta på konstruktionsplywood? Räcker det med att slipa först eller måste jag spackla och slipa innan måla?
3D-illustration av en platsbyggd hylla designad för att omge en pelare med utrymme för en skärm och varierande hyllstorlekar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3D-rendering av en platsbyggd bokhylla designad för att integrera en pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktionsplywood är ju fan svindyrt nu.

Någon princip mot att använda mdf? Det är väldigt tacksamt om man just skall måla.
Finns ju både som färdiga hyllplan eller som skivor.

Furuplywood gör sig bäst om den oljas eller betsas för att få den fina trä-looken tycker jag. Men det är ju ännu dyrare...

F F_man skrev:
Konstruktionsplywood är ju fan svindyrt nu.

Någon princip mot att använda mdf? Det är väldigt tacksamt om man just skall måla.
Finns ju både som färdiga hyllplan eller som skivor.

Furuplywood gör sig bäst om den oljas eller betsas för att få den fina trä-looken tycker jag. Men det är ju ännu dyrare...
MDF hade varit suveränt om jag kunde hitta rätt längd på bitarna. Men behöver ha 2.5 meter minst. Tänkte jag kunde kombinera MDF med limfog, men tycker inte om att kombinera material

Priset drar iväg på de långa bitarna, även om de inte är så många, och det blir billigare att köra med plywood då eftersom de små bitarna kan skäras ut från samma skivor.

Men just nu lutar det kanske ändå mot att kombinera limfog och mdf just på grund av målningen.

Tror det fanns 3m långa skivor mdf på Bauhaus förut, ingen koll alls på om det finns längre dock.

Har du tid och utrustning är det väl bara att börja tillverka egen limfog i precis rätt längder.
Enda problemet då är ju att hitta virke som inte är överjävligt dyrt.

• Gilla
jonteeliasson
  • Laddar…
Bauhaus har limträ 18mm 600x2500. Gran. borde funka för dina ändamål. Billigare än plywood..

Du ska inte bygga en sockel under?
Då kommer hyllan upp lite från golvet, samt du kan lägga golvsockeln längs med sockeln du byggt i MDF och det ser ännu mer ut som att det är platsbyggt.
Då kommer du princip ifrån längdkravet på 2,5m och kanske kan hitta rätt längder i MDF?

K
Hyllplan i MDF har en tendens att bågna ner lite med tid, även så vertikala delar kan komma ur form om det är tyngre grejer som staplas i hyllan.

Det har jag också läst. Men hur stora spann pratar vi om då?
Tittar jag på föreslagen bild så känns inte hyllorna större än 40cm och bygger otroligt starka stag mot resten. Bygger man i 16mm+ så borde inte det hända?
Jag vet inte utan funderar mest högt… :)

K
J jalbage skrev:
Det har jag också läst. Men hur stora spann pratar vi om då?
Tittar jag på föreslagen bild så känns inte hyllorna större än 40cm och bygger otroligt starka stag mot resten. Bygger man i 16mm+ så borde inte det hända?
Jag vet inte utan funderar mest högt… :)
Utan att ha testat just 16mm så tror jag ändå även den med tiden kommer få en liten nedbuktning. Anledningen är kort och gott att det saknas träfibrer som håller ihop det hela och motverkar att bli utsträckta. MDF är ju bara pressat spån

• Gilla
jalbage
  • Laddar…
K kniv skrev:
Utan att ha testat just 16mm så tror jag ändå även den med tiden kommer få en liten nedbuktning. Anledningen är kort och gott att det saknas träfibrer som håller ihop det hela och motverkar att bli utsträckta. MDF är ju bara pressat spån
Kanske är lite väl mycket jobb men borde man inte kunna få till väldigt formstabila, mdf-lika hyllplan om man gör en sandwichkonstruktion med masonit och billigaste sortens konstruktionsvirke?

K
Jodå, klart att det går att få bra även i MDF. Beror helt på hur man konstruerar det och vart stödpunkter finns. Exempelvis är det oftast bra tar förborra MDF för att undvika att det spricker, speciellt om man ska skruva/spika in i ändträt. Tar lite längre tid men ger bättre resultat. Dock borde man egentligen inte skruva i ändträ, speciellt inte på MDF. Då är det mycket bättre att antingen fräsa dados (lite mer jobb) eller köra med pocket-hole och skråskruvning (lite snyggare när man gör det dolt på undersidan).

L ljhnilsson skrev:
Bauhaus har limträ 18mm 600x2500. Gran. borde funka för dina ändamål. Billigare än plywood..
Jag har räknat på båda alternativen och det blir faktiskt mer än hälften så dyrt med plywood eftersom man kan maxa materialutnyttjandet. Med limfog blir det en massa spillbitar, och det går inte passa in alla hyllplan så att de passar på en lång/billig bit osv.

Men nu har vi ändå pausat planerna på den här hyllan för det blir för meckigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.