När man köper ett hus är det ju allmänt känt att möbler och annat lösöre inte ingår, men får säljaren gräva upp buskar och träd och ta med sig? Skulle inte tro det va? Det har nu hänt min mor som precis köpt. Säljarna har grävt upp buskar och sa att de skulle gräva upp träd också "som de har fina minnen av". Jag blev häpen när jag hörde det...

Vad har man rätt till här?
 
Det får man definitivt inte göra, såvida det inte avtalats. Så sätt stopp för det om din mor önskar ha dem kvar.
 
Såvida de inte avtalat om det innan, så tillhör buskar och träd fastigheten.

Jisses sicket folk det finns, snart kommer de kanske på att de har fina minnen av huset också, å tar med sig det med... :)
 
mikael_thn skrev:
Såvida de inte avtalat om det innan, så tillhör buskar och träd fastigheten.

Jisses sicket folk det finns, snart kommer de kanske på att de har fina minnen av huset också, å tar med sig det med... :)
Ja, kanske ta med altanen som man har spenderat så många fina sommardagar på...Eller varför inte ta med sig parkettgolvet i vardagsrummet där äldsta barnet tog sina första stapplande steg...;)
 
Ja jag fick den känslan också, att härnäst blir det väl altanen...
Veden skulle dom ta med också, där kanske dom har rätt att göra så, det vet jag inte, men inte är det snyggt isf att säga detta när kontraktet är skrivet.
 
Hon ska naturligtvis prata med mäklaren så denna får läxa upp säljarna, beror säkert på okunskap och inte ondska.

Annars så får väl säljarna återställa tomten, tar dom med sig en fullvuxen hallonbuske så får dom väl gräva ner en ny fullvuxen hallonbuske, äppelträd osv osv.
Annars så måste det väl bli en reducering av köpeskillingen som då kan regleras på överlåtelsedagen.
Tänk på att växterna ska inte ersättas med några fröpåsar utan med växter i samma ålder alt nyanskaffningsvärdet för fullvuxna växter.
En stor anledning till att köpa ett begagnat hus är ju just att man får en etablerad trädgård istf en leråker.
 
Just när det gäller veden, så brukar bränsleförråd regleras i kontraktet. Normalt skall köparen betala gällande dagspris på tillträdesdagen för bränsleförrådet. Buskar skall naturligtvis lämnas kvar. Det räknas inte som lösöre.
 
Låter helknepigt att de plockar med rotade växter vid flytten. Trän som står i krukor, visst, men det som rotat sig i mark. Nä.
Ett par kompisar till mig tog med sig sina växter när de flyttade från sin villa. De har ett stort trädgårdsintresse och ville inte bli av med dem. Men då var det avtalat som så i kontraktet.
Det kan ju sänka värdet på fastigheten om de plockar med sig växtlighet, och vart drar man gränsen? Ok att passa på att fälla lite trän strax innan inflyttande så man får med sig lite extraved också?

Vad det gäller veden så hade vi det som Mattias skriver ovan här när vi köpte detta huset. Hälften av veden tog säljaren med sig, resterande hälft fick vi ta över.
 
Dom vill fälla ett träd också...
Får se om de backar...
 
steppen7 skrev:
Dom vill fälla ett träd också...
Haha, du skojar?

Hur som helst, enligt Jordabalken så är buskar och träd fastighetstillbehör och ingår i den fasta egendomen som säljaren alltså inte kan ta med sig om det inte speciellt avtalats. Kontakta mäklaren i första hand!
 
Man häpnar av vad man läser.................och ännu värre blir det när man sen läser att dom ska fälla ett träd. Varför vill man fälla ett träd när man har sålt huset kan man ju undra? Saknar ord.
 
oceanis skrev:
Man häpnar av vad man läser.................och ännu värre blir det när man sen läser att dom ska fälla ett träd. Varför vill man fälla ett träd när man har sålt huset kan man ju undra? Saknar ord.

För att ha det på balkongen till panchislägenheten kanske
 
oceanis skrev:
Man häpnar av vad man läser.................och ännu värre blir det när man sen läser att dom ska fälla ett träd. Varför vill man fälla ett träd när man har sålt huset kan man ju undra? Saknar ord.
Måste ju kunna backa in grävskopa och lastbil när man ska ta upp träden som man vill flytta:D
Det blir ju bara värre och värre detta. Du driver väl inte med oss steppen7?
Om det inte är ett skämt, ni har väl varit i kontakt med mäklaren? Om inte, av vilken orsak har ni inte gjort det eller finns ingen mäklare involverad i affären?
 
Frugan & jag plockade med oss en del växter när vi sålde sommarstugan men det grävde vi upp innan visningar och sånt så köparen visste inte om det ens. Det kändes vettigare än att hålla på att gräva när man flyttar.
Huset vi flyttade till var tvärtom. Flyttade in under vintern och när snön smält hittade vi blommor och buskar i både sopsäckar och krukor spridda på lite olika ställen, räknar med att plantera det sista i vår :D
 
pehter aka ibbe skrev:
Frugan & jag plockade med oss en del växter när vi sålde sommarstugan men det grävde vi upp innan visningar och sånt så köparen visste inte om det ens. Det kändes vettigare än att hålla på att gräva när man flyttar.
Huset vi flyttade till var tvärtom. Flyttade in under vintern och när snön smält hittade vi blommor och buskar i både sopsäckar och krukor spridda på lite olika ställen, räknar med att plantera det sista i vår :D
Att ta bort före fotografering och visning är helt ok som jag ser det, utifrån att man får det man sett och var villig att betala för. Det var ett trädgårdsprogram på TV där familjen bytt till en ny större fastighet och tog med en större del av växter/buskar/etc till den nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.