Hej,
Vi har köpt ett gammalt hus som tidigare värmts upp via eldning i vedspis. Vatten har cirkulerat genom spisen och ut i element. I och med att vi använder huset som landställe och inte bor där permanent och att samtliga rör i huset var gamla och dåliga beslutade vi oss för en annan värmekälla.

Hur som helst så har vi kapat vattenrören till/från spisen och nu behöver jag hjälp med hur jag ska gå vidare. Jag vill kunna fortsätta elda i spisen. Hur ska jag göra med rören? Är det bara att plugga igen dem och fortsätta elda? Eller behöver man göra något mer?

Tacksam för alla svar!

K-M

• Eldad vedspis i gammal stil, öppen med synliga lågor, i ett kök med vita kakelväggar och tegelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Får säkert en kok om vatten ligger kvar i den , att inte kyla ner den med vatten kan göra att den blir överhettad, inte bra, den är tillverkad för att avge värme till vatten och har en vattenmantel omkring eldstaden. Kan fungera men då som något myseldande på sparlåga och inte någon bra värmekälla när den inte kyls av..

J jonaserik skrev:
Får säkert en kok om vatten ligger kvar i den , att inte kyla ner den med vatten kan göra att den blir överhettad, inte bra, den är tillverkad för att avge värme till vatten och har en vattenmantel omkring eldstaden. Kan fungera men då som något myseldande på sparlåga och inte någon bra värmekälla när den inte kyls av..
Hm, låter inte lovande...

Det där är inte en vanlig vedspis, det är en panna och det måste cirkulera vatten i den när man eldar.

• Gilla
Jiji
  • Laddar…
Staffans2000
Du har med all sannolikhet, pajat spisen enligt tidigare kommentarer.
En möjlighet, är att koppla in pannan igen, men med ventiler så du kan byta värmekälla.

Staffans

• Gilla
guggen
  • Laddar…
Synd på den där. Ser ut att vara gammal fin Norrhammar eller liknande. Garanterat sprucken om det eldas på för fullt i en sådan utan vatten.

G guggen skrev:
Synd på den där. Ser ut att vara gammal fin Norrhammar eller liknande. Garanterat sprucken om det eldas på för fullt i en sådan utan vatten.
Ajdå... det var riktigt trist...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.