6 745 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Plugga igen brevinkast i lägenhetsdörr?
Hej!
Eftersom en hel del ljud från trappan lätt tar sig in via brevinkastet så skulle jag vilja stänga igen det helt och hållet. Jag ser framför mig att det borde vara möjligt med någon form av stor plugg, som man sedan täcker över från både utsida och insida av dörren. Eller om man täcker för på insidan och utsidan och fyller tomrummet emellan med något bra isoleringsmaterial.
Jag har inte hittat något färdigt som jag kan köpa för att sätta igen brevinkastet. Jag behöver många bra och användabara idéer, snälla!


AnnaH
Eftersom en hel del ljud från trappan lätt tar sig in via brevinkastet så skulle jag vilja stänga igen det helt och hållet. Jag ser framför mig att det borde vara möjligt med någon form av stor plugg, som man sedan täcker över från både utsida och insida av dörren. Eller om man täcker för på insidan och utsidan och fyller tomrummet emellan med något bra isoleringsmaterial.
Jag har inte hittat något färdigt som jag kan köpa för att sätta igen brevinkastet. Jag behöver många bra och användabara idéer, snälla!
Jag tror inte det sänker ljudet så mycket med enbart plugga igen brevinkastet.
Men testa med att stoppa in en kloss av hoplimmade gipsplattor eller något annat.
Bäst blir det att byta till ny isolerad dörr.
Men testa med att stoppa in en kloss av hoplimmade gipsplattor eller något annat.
Bäst blir det att byta till ny isolerad dörr.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 667 inlägg
Finns det inte färdiga "pluggar" att köpa? Tycker jag sett många pluggade dörrar i trappor där man monterat brevlådor i entren.
Ser att gammal tråd, men intresserad av samma. Dels så sitter inte mitt brevinkast helt ordentligt för att inte tala om ljudet och kyla utifrån. Vill sätta igen tillfälligt, iaf tills man har råd att investera i en säkerhetsdörr istället & med en postlåda utanför lägenheten.
Hur har ni gjort? Har någon bilder?
Räcker väll inte att bara sätta för med täckplåt på in- och utsidan av dörren, utan bör väll också isoleras på ngt vis? 🤔
Hur har ni gjort? Har någon bilder?
Räcker väll inte att bara sätta för med täckplåt på in- och utsidan av dörren, utan bör väll också isoleras på ngt vis? 🤔
Tack för svar ☺️G Goofie skrev:
Bor i bostadsrätt, så fri att göra hur som med dörren. Relativt nyinflyttad. Nästintill alla i byggnaden bytte till säkerhetsdörr när detta erbjöds för några år sedan, men tyvärr valde inte förra ägaren detta.
Var nämligen billigare när föreningen gjorde en gemensam upphandling för samtliga boende. Så blir väll att man får investera i detta själv i framtiden, även om nu betydligt dyrare… 😬
Jag vet inte om jag ens skulle bry mig men lite stålull borde få bort ytrosten ganska enkelt och sedan valfri "skyddsolja" för att minska risken för fortsatta angrepp. Sen är det nog bättre att du startar en ny tråd än att du skriver i en tråd som handlar om helt andra saker.maskeradeproggaren skrev:
Hahaha Tack! Sorry trodde det var en annan tråd. Men ditt svar räcker gott och väl utan att behöva ta upp någon ny. Jag gör enligt dina rekommenderar så ser vi om det löser sig!Alfredo skrev:
Klicka här för att svara