Hej!

Eftersom en hel del ljud från trappan lätt tar sig in via brevinkastet så skulle jag vilja stänga igen det helt och hållet. Jag ser framför mig att det borde vara möjligt med någon form av stor plugg, som man sedan täcker över från både utsida och insida av dörren. Eller om man täcker för på insidan och utsidan och fyller tomrummet emellan med något bra isoleringsmaterial.

Jag har inte hittat något färdigt som jag kan köpa för att sätta igen brevinkastet. Jag behöver många bra och användabara idéer, snälla!

:):):) AnnaH
 
Jag tror inte det sänker ljudet så mycket med enbart plugga igen brevinkastet.
Men testa med att stoppa in en kloss av hoplimmade gipsplattor eller något annat.
Bäst blir det att byta till ny isolerad dörr.
 
Finns det inte färdiga "pluggar" att köpa? Tycker jag sett många pluggade dörrar i trappor där man monterat brevlådor i entren.
 
Precis, jag tycker att det bör finnas en färdig smidig lösning, eftersom det har behövts på många ställen! Finns det nån här som känner till något närmare om det, tro?
 
K
Sök på "täckskylt brevinkast" så kommer du att hitta det du söker :)

Lycka till!

/Krille
 
  • Gilla
AnnaH
  • Laddar…
S
Ser att gammal tråd, men intresserad av samma. Dels så sitter inte mitt brevinkast helt ordentligt för att inte tala om ljudet och kyla utifrån. Vill sätta igen tillfälligt, iaf tills man har råd att investera i en säkerhetsdörr istället & med en postlåda utanför lägenheten.

Hur har ni gjort? Har någon bilder?
Räcker väll inte att bara sätta för med täckplåt på in- och utsidan av dörren, utan bör väll också isoleras på ngt vis? 🤔
 
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
Fyll den med mineralullsisolering och limma eller skruva igen från insidan. Tejpa igen utsidan. Gör det enkelt och reversibelt om du inte har fastighetsägarens samtycke.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
S
G Goofie skrev:
Fyll den med mineralullsisolering och limma eller skruva igen från insidan. Tejpa igen utsidan. Gör det enkelt och reversibelt om du inte har fastighetsägarens samtycke.
Tack för svar ☺️

Bor i bostadsrätt, så fri att göra hur som med dörren. Relativt nyinflyttad. Nästintill alla i byggnaden bytte till säkerhetsdörr när detta erbjöds för några år sedan, men tyvärr valde inte förra ägaren detta.
Var nämligen billigare när föreningen gjorde en gemensam upphandling för samtliga boende. Så blir väll att man får investera i detta själv i framtiden, även om nu betydligt dyrare… 😬
 
maskeradeproggaren maskeradeproggaren skrev:
Vad göra? Räcker att rengöra och smörja, och isåfall med vad?
Jag vet inte om jag ens skulle bry mig men lite stålull borde få bort ytrosten ganska enkelt och sedan valfri "skyddsolja" för att minska risken för fortsatta angrepp. Sen är det nog bättre att du startar en ny tråd än att du skriver i en tråd som handlar om helt andra saker.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Alfredo Alfredo skrev:
Jag vet inte om jag ens skulle bry mig men lite stålull borde få bort ytrosten ganska enkelt och sedan valfri "skyddsolja" för att minska risken för fortsatta angrepp. Sen är det nog bättre att du startar en ny tråd än att du skriver i en tråd som handlar om helt andra saker.
Hahaha Tack! Sorry trodde det var en annan tråd. Men ditt svar räcker gott och väl utan att behöva ta upp någon ny. Jag gör enligt dina rekommenderar så ser vi om det löser sig!
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.