Vi har ett litet badrum som renoverades 89, men där man ej bytte ut gjutjärnsbrunnen av någon avledning. De som vi köpte huset av har aldrig vågat använda duschen på grund av det utan har bara använt det som en extra toa. Vi gör likadant och så kommer det förbli tills vi renoverar badrummet om TIDIGAST fem år.
Kan man plugga igen brunnen om man vet att man inte ska använda den mer? Det luktar en del från den och vatten vill vi inte ha i den, då ettåringen gärna baltar i det. Kan man fylla det med sand eller fogskum?
Kan man plugga igen brunnen om man vet att man inte ska använda den mer? Det luktar en del från den och vatten vill vi inte ha i den, då ettåringen gärna baltar i det. Kan man fylla det med sand eller fogskum?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
vad är det för slags hus? Betonggolv?
Trähus från 54 med murad källare. Badrummet ifråga ligger på våningsplanet men har en gjuten platta.
Medlem
· Västernorrland
· 11 692 inlägg
Om avloppet ifråga ligger i den gjutna plattan så skulle då jag inte ha nå problem med att använda duschen. Det är klart att det är så att det knappast är så att fuktspärrar och annat ej är i dagens standard men vad ska hända då? Det är ju inget trämaterial som ruttnar och blir förstört iallafall och är det normalt fall till brunn och det mesta rinner ner där så ska det nog mycket till innan det händer nåt och en renovering är visst planerad ändå.
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Tillverka ett runt plastlock som du sedan limmar dit med ett bra lim (typ tec-7) då både tätar du hålet och "döljer" det. Och det går ju att hitta och plocka bort i framtiden ifall du vill göra något med brunnen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Är det definitivt att den INTE ska användas så skulle jag fylla brunnen med betong.
Protte
Protte
Har man otur så rinner ju en del av betongen ner i avloppsrörer och lägger sig som ett stopp nere i källarplattan. När man väl renoverar badrummet vill man ju gärna nöja sig med just badrummet och inte bila upp hela källaren för att byta avloppsrören där.
Jag skulle fylla på med lite vatten. En ettåring är mycket smartare än man tror så det är går att säga ifrån så de lär sig snart. Om barnet trots det lyfter på locket och plaskar i vattnet så gör det ju ingenting då det är rent vatten så det är inget de blir sjuka av. Jämför tex. med all sand som de käkar i sandlådan och fundera på hur många katter som har bajsat i den sandlådan innan barnet bestämmer sig för att äta...
Jag skulle fylla på med lite vatten. En ettåring är mycket smartare än man tror så det är går att säga ifrån så de lär sig snart. Om barnet trots det lyfter på locket och plaskar i vattnet så gör det ju ingenting då det är rent vatten så det är inget de blir sjuka av. Jämför tex. med all sand som de käkar i sandlådan och fundera på hur många katter som har bajsat i den sandlådan innan barnet bestämmer sig för att äta...
Klicka här för att svara