SSSS
På min hydropress har jag har satt dit denna koppling där jag kan koppla på en trädgårdsslang för att tömma systemet. Funkar mycket bra men jag skulle vilja sätta en plugg om man råkar komma åt ventilvredet.

Finns det någon sådan att köpa? Dvs som man bara klickar fast på snabbfästet. Gärna i metall, vill helst inte mecka ihop en egen med plastkopplingar.

Hydropressventil med röd vred och snabbfäste för trädgårdsslang. Strukturerad anslutning och metallkopplingar synliga på klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hona med gänga och sedan en plugg i gängan?

SSSS
Fotografen Fotografen skrev:
En hona med gänga och sedan en plugg i gängan?
Ja det funkar, länka gärna till en sådan.

Bästa svaret

Enklare är väl att skruva ur låsskruven och ta bort handtaget,sätt tillbaka skruven och häng handtaget på ventilen.

• Gilla
Per Bas och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för tillverkare av kopplingen, jag känner inte igen Gardena i mässing?

Farstatjej90
Det hade jag absolut inte gjort. En gardena-koppling kan inte användas som nån slags säkerhet mot läckage.
Med det sagt kan du bara klippa en slang med hona i änden, vika slangen dubbelt och dra en slangklämma runt..

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
SSSS
Farstatjej90
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det för tillverkare av kopplingen, jag känner inte igen Gardena i mässing?
Gardenas standard tillverkas av massa olika. Finns typ en miljon på Amazon, Aliexpress etc. Rätt praktiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
SSSS
D Dilato skrev:
Enklare är väl att skruva ur låsskruven och ta bort handtaget,sätt tillbaka skruven och häng handtaget på ventilen.
Ja detta skulle ju vara en enkel lösning, det hade jag inte tänkt på.

SSSS SSSS skrev:
Har köpt den på rinkabyrör. Är kanske inte Gardena men passar mot deras kopplingar iaf.

[länk]
Märkligt att man inte hittar någon hona på Rinkaby...?

Hursom, hittar dessa på stora vida nätet, ingen erfarenhet av vare sig kopplingar eller leverantörer (den ena var någon ölbryggarleverantör):

https://www.olbryggning.se/kegland/...a-snabbkoppling-passar-trädgårdsslangkoppling

https://www.hogtrycksdelar.se/produ...OyfXc5_e5H-NTGiiaQ3b8ZyMm7sxRTseWPsw4aSmILEEr

Alternativet är ju att sätta en annan koppling som är lättare att hitta sortiment till.

SSSS
Såhär fick det bli

Ventil med rött handtag och orange snöre på ett grått klinkergolv, ansluten till en metallslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.