Hej!

Jag har demonterat min diskmaskin och funderar om det finns någon plugg att sätta för avloppshålet(se bilder). Jag har försökt kolla runt på diverse VVS-grossister men jag har inte hittat något vettigt. Det bör finnas någon slags plugg som man sätter fast med ett slangklammer till exempel.

Med vänliga hälsningar, Cresent

78528227.jpg25781514.jpg

Plockade oxå bort en maskin för några år sedan och hitta heller ingen plugg, men en vinkork passar bra.......:)

En liten slangbit som passar på nippeln, 2 st slangklämmor och en propp (tex en bult) som passar i slangändan.

Finns det ingen "fackamannamässig" lösning? Typ nån plugg? Jag bor nämligen i en hyresrätt och ska flytta därifrån och räds för att få en punkt i besiktningsprotokollet pga detta.

Mvh Cresent

på närbilden så har du en gänga som du kan skruva på ett lock, om du skär bort slangklämme nippeln

Det sitter ju en slang med slangklämma när maskinen är inkopplad så slangbit och slangklämmor är inga problem. Lossnar aldrig och är 100% tätt. Ta en grå eller svart slang och ingen gul trädgårdsslang så blir den inte så iögonfallande och gör slangen så kort det går och du kommer inte få nåt i protokollet.

bävern skrev:
på närbilden så har du en gänga som du kan skruva på ett lock, om du skär bort slangklämme nippeln
SKÄR INTE BORT slangnippeln, tänk på nästa hyresgäst (och att du kan bli ersättningsskyldig.)

Men som redan skrivet, en slangstump och en (plast)propp + 2 slangklämmor.
Varför krångla till det?

Protte

prototypen skrev:
SKÄR INTE BORT slangnippeln, tänk på nästa hyresgäst (och att du kan bli ersättningsskyldig.)

Protte
Det går ju faktiskt att köpa en ny slangnippel som man skruvar fast i gängorna. Kostar bara några tior.

Både Faluplast och Jafo har, kolla deras nätkatalog och beställ från vilken rörpulare som helst...

C Cresent skrev:
Hej!

Jag har demonterat min diskmaskin och funderar om det finns någon plugg att sätta för avloppshålet(se bilder). Jag har försökt kolla runt på diverse VVS-grossister men jag har inte hittat något vettigt. Det bör finnas någon slags plugg som man sätter fast med ett slangklammer till exempel.

Med vänliga hälsningar, Cresent

[bild][bild]
Slangnippelpropp
https://www.rskdatabasen.se/kategor...pp/tillbehorreservdelar/falu-78632-8055371-96

• Grå slangnippel med blå metallklämma fastsatt på röranslutning, visar närbild av avloppskomponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slangnippelpropp i metall med blått fäste, liggande på en träyta.
    Skapa konto
  • Slangnippelpropp i metall med blått fäste och skruv, fotograferad ovanifrån mot en träbakgrund.
    Skapa konto
Krilleman
F Furu skrev:
Slangnippelpropp
Bra tips, men jag tror det har löst sig sen 2011. 👍

F Furu skrev:
Slangnippelpropp
[länk]
Perfekt, tack!
Just vad jag letade efter (inte ironi alltså).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.