Tjena!

Har svärfar över i helgen då vi skulle greja el i förrådet. Förrådet är ett gäng ihopmonterade barracker och placerat ca 10 meter från vår elstolpe. Vi grävde ner kabeln i slang (och på detta en bit upp även gult band) och hela kitet enligt konstens alla regler, kopplade in sladden i nyinvesterade säkringsskåpet i förrådet och när jag som bäst höll på att greja belysningsarmatur i förrådet kommer svärfar och kliar sig i huvudet och meddelar att vi stött på patrull. I stolpen från elleverantören sitter det först ett skåp med tre säkringar, ovanpå denna elmätaren. Dessvärre är säkringsskåpet plomberat. Han ringde sin bror (som har samma elkunskaper men också jobbar som elektriker) för att kolla vad detta var, då han inte har så hemma på sitt hus. Hans bror tyckte det lät konstigt.
Så, någon som vet vad detta är för plombering? Gissar man får kontakta elleverantören för att bryta den, men jag vill ju inte ringa själv i.o.m. att jag inte kan ljuga om att jag har kunskapen - för det har jag inte.
Någon som stött på detta och vet mer om en sådan plombering? Vem har behörighet att bryta plomberingen? Om en certad elektriker behöver kallas in för att koppla på kabeln (bryta plomberingen), vilka papper skall denne ha osv?
Gissar att svärfar har svaret på detta ikväll då halva hans bekantskapskrets är elektriker, men tänkte jag kunde dra mitt strå till stacken för mer inputs. :)

Det är väl plomberingen för att man inte ska kunna koppla in sig före elmätaren, sitter väl på de flesta inkommande anslutningar från elnätet i anslutning till huvudsäkringarna.
Hum, är din svärfars bror elektriker..... ;)
Kopplar du inte i din undercentral på huvudcentralen, kanske en dum fråga utifrån att jag inte vet hur det ser ut hos er.

Om jag fattar rätt så är det alltså säkringarna som är plomberade, de går inte att skruva ur utan att bryta plomberingen?