Tjena!

Har svärfar över i helgen då vi skulle greja el i förrådet. Förrådet är ett gäng ihopmonterade barracker och placerat ca 10 meter från vår elstolpe. Vi grävde ner kabeln i slang (och på detta en bit upp även gult band) och hela kitet enligt konstens alla regler, kopplade in sladden i nyinvesterade säkringsskåpet i förrådet och när jag som bäst höll på att greja belysningsarmatur i förrådet kommer svärfar och kliar sig i huvudet och meddelar att vi stött på patrull. I stolpen från elleverantören sitter det först ett skåp med tre säkringar, ovanpå denna elmätaren. Dessvärre är säkringsskåpet plomberat. Han ringde sin bror (som har samma elkunskaper men också jobbar som elektriker) för att kolla vad detta var, då han inte har så hemma på sitt hus. Hans bror tyckte det lät konstigt.
Så, någon som vet vad detta är för plombering? Gissar man får kontakta elleverantören för att bryta den, men jag vill ju inte ringa själv i.o.m. att jag inte kan ljuga om att jag har kunskapen - för det har jag inte.
Någon som stött på detta och vet mer om en sådan plombering? Vem har behörighet att bryta plomberingen? Om en certad elektriker behöver kallas in för att koppla på kabeln (bryta plomberingen), vilka papper skall denne ha osv?
Gissar att svärfar har svaret på detta ikväll då halva hans bekantskapskrets är elektriker, men tänkte jag kunde dra mitt strå till stacken för mer inputs. :)

Det är väl plomberingen för att man inte ska kunna koppla in sig före elmätaren, sitter väl på de flesta inkommande anslutningar från elnätet i anslutning till huvudsäkringarna.
Hum, är din svärfars bror elektriker..... ;)
Kopplar du inte i din undercentral på huvudcentralen, kanske en dum fråga utifrån att jag inte vet hur det ser ut hos er.

Om jag fattar rätt så är det alltså säkringarna som är plomberade, de går inte att skruva ur utan att bryta plomberingen?

I så fall låter det som detta inte är huvudsäkringarna, utan servissäkringar som tillhör elverket. Är det möjligen så att ni har huvudsäkringar någon annanstans ex. i huset? De brukar sitta före mätaren, men tydligen inte här.

• Gilla
flaxie
  • Laddar…
Hade en liknande situation hos mig:
Hade en elektriker hemma som skulle koppla in en ny undercentral men han misstänkte att han kanske skulle behöva bryta plomberingen. Han kunde göra det men då var jag tvungen att kontakta ledningsägaren för att få det plomberat igen vilket kan bli dyrt.

Istället bad elektrikern mig att hitta en annan elektriker som har fått en befogenhet att bryta plomberingar delegerat från elnätsägaren. Efter ett par telefonsamtal till de lokala elektrikerna hittade jag just en sådan.

Att han sedan inte behövde bryta plomberingen är en annan sak...

Ibland har huvudsäkringarna (propphuvarna själva eller ett plåtlock över dessa) varit plomberade, men den plomberingen är ok att bryta, behöver inte meddelas till nätägaren.

Som det ser ut:
Luftburen kabel till vår stolpe med plåtlåda med säkringsbox och elmätare. Kabeln kommer in underifrån upp i en säkringscentral (den vi vill öppna som är plomberad), sen ser man att en kabel går upp i elmätaren och sedan en tillbaka ner i säkringsskåpet och här ifrån sedan ner i marken bort till huset. Det är alltså här, efter elmätaren och säkringarna, vi vill koppla på en kabel till, till det andra "huset" :)
Vad jag förstått det som så skall säkringarna sitta efter elmätaren, vilket då alltså gör det väldigt meckigt att skarva på sig innan mätaren. Kanske är det så att inkommande kabel någon gång varit skadad/förlängd vilket i sin tur gör det möjligt att enkelt koppla sig förbi mätaren vilket gjorde att man plomberade skåpet?
Det är också möjligt att säkringarna sitter innan mätaren och då finns det ju anledning att plombera skåpet, men enligt svärfar så är det ovanligt eftersom säkringarna skall sitta efter mätaren. Hörde ju inte vad hans bror till elektriker svarade på detta men vad jag förstod så tyckte han också det var märkligt med denna plombering.

@Demmpa, det är en plåtlåda med tre säkringar. Hur vet man om det är ok att bryta eller inte?

Demmpa skrev:
Ibland har huvudsäkringarna (propphuvarna själva eller ett plåtlock över dessa) varit plomberade, men den plomberingen är ok att bryta, behöver inte meddelas till nätägaren.
ah sorry, du pratade om säkringen i sig. :)

Blider hade gjort din fråga enklare.
Klart du kan ringa och fråga elleverantören varför det är plomberat. det är inte förbjudet att fråga.

En elistallatör kan ordna allt detta åt dej.
Elleverantören tar sällan avgift för plombering (kan självklart variera)
Här dokumenteras plomberingar med foto. datum och anläggningsid.
Kan det vara så att det är samma kåpa/lock över inkomande servis samt utgående kabel, dvs det är därför den är plomberad.
Eller har du en separat säkringslåda under mätarskåpet, så kan det vara servissäkringar = elleverantörens.

Ibland plomberas propphuvar här, detta efter kunden själva säkrat upp utan föranmälan och utan att betala högre avgift..

Så här är det oftast ang. plomberingsbrytande.
Det får endast göras i samförstånd av elleverantören.
Orsak ska anges, vem som bryter var och när. ibland ska aktuell mätarställning även raporteras in. varierar lite.
Samt när anläggningen kan återplomberas.

GRUNDREGEL
Inga plomberingar får brytas.
Skulle man få bryta plomberingar hursom hellst, så fyller de ingen funktion:x

Ps lyssna inte på din svärfar i detta fallet.
Mätarsäkringarna sitter före mätaren !

Förr var det denna ordning.
Inkommande servis > Säkringar > Huvudbrytare. > Mätare > Till husets central
Att säkringarna sitter före mätaren är det vanligaste.
Nya skåp har denna ordning.
Inkommande servis > Säkringar > Mätare > Huvudbrytare > Till husets central

Detta för att inte mätaren ska slockna när huvudbrytaren slås ifrån, (då dör fjärravläsningen också)

Redigerat:
HSP skrev:
GRUNDREGEL
Inga plomberingar får brytas.
Skulle man få bryta plomberingar hursom hellst, så fyller de ingen funktion:x
Bra inputs. Dock vet jag inte om jag helt håller med på denna punkt då det skulle kunna vara så att plomberingen är svingammal och "sedan 19XX fyller dessa plomberingar ingen funktion och får därmed brytas" typ. ;)

skall slå svärfar en singnal i eftermiddag och se vad han kommit fram till så får jag väl ringa elleverantören (vattenfall f.ö. om någon har erfarenhet av hur tillmötesgående dessa är?) och kolla vad som gäller för plomberingen.

LimpTheGimp skrev:
Bra inputs. Dock vet jag inte om jag helt håller med på denna punkt då det skulle kunna vara så att plomberingen är svingammal och "sedan 19XX fyller dessa plomberingar ingen funktion och får därmed brytas" typ. ;)
skall slå svärfar en singnal i eftermiddag och se vad han kommit fram till så får jag väl ringa elleverantören (vattenfall f.ö. om någon har erfarenhet av hur tillmötesgående dessa är?) och kolla vad som gäller för plomberingen.

Jaha, och då kan du tala om för mej varför vi idag fortsätter och plombera,
nu när de tydligen enligt dej inte fyller någon funktion....när de uppnått en viss ålder...

Har du bara tre säkringar vid mätaren så sitter de till 100% före mätaren.

Hämta strömen i någon annan central i "huset" kanske men det kanske är en lång bit att gräva.

HSP skrev:
Jaha, och då kan du tala om för mej varför vi idag fortsätter och plombera,
nu när de tydligen enligt dej inte fyller någon funktion....när de uppnått en viss ålder...

Har du bara tre säkringar vid mätaren så sitter de till 100% före mätaren.

Hämta strömen i någon annan central i "huset" kanske men det kanske är en lång bit att gräva.
Det var mer ett påstående, att det skulle kunnat ha varit så. Att just denna plombering idag inte fyller någon funktion utan bara sitter där sen svunna tider.
Edit - bättre jämförelse: Man köper en gammal bil och skattemärket sitter kvar och ser viktigt ut. ;)

Tyvärr har jag inga bilder på skåpet just nu, men säkringarna sitter på höjden i mitten, och sedan en huvudbrytare uppe i högra hörnet för säkringsskåpet.
Rent logiskt borde detta innebära att det är den nyare varianten av koppling eftersom inkommande ström sitter till vänster och ut från elmätaren till höger.
Bifogar illustration.

elkoppling.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi hade planer på att hämta strömmen från kåken men det krävde ca 20 meter kabel till, och svärfar hade sådan kabel liggandes och denna var lite kort för det. Därför tänkte vi att vi kör det rätt i skåpet men dumma som vi var så insåg vi ju inte att det var plomberat förrän 6-7 timmar senare när kabeln var nedgrävd och redo att kopplas in. På den ruta vi står nu så är alternativet att dirigera om till huset inte lockande. ;) Skulle vara att skarva på utgående kabel från skåpet men det känns ju inte som någon höjdarlösning.
Sen ser det jäkla oprofsigt ut i skåpet i allmänhet. Utgående kabel från säkringsboxen har man gjort hål för med plåttång eller nått för det är vikt vass plåt och ser, till och med för mig, allmänt jävligt ut så det gör väl kanske ingen skillnad.

Redigerat:
Plomberingarna du har får du inte bryta.
Du har fyra alternativ:
1) ringa in en elektriker som är villig att koppla in en redan nedgrävd kabel som personen inte vet hur den ligger, kan bli svårt.
2) sätta en skarvbox/låda under mätarskåpet, det behövs ligga lite extravkabel i marken för kabeln till huset för att det ska fungera, kan se hempulat ut
3) dra den nya kabeln till huset
4) byta mätarskåpet till ett modernt

Gällande alternativ två, om det finns utrymme för skarvbox i mätarskåpet så borde det väl funka att skarva här inne, eller är det nono av någon anledning?

Du måste ha ett slack på minst 1dm helst minst 2dm för att kunna fixa en bra skarv.

Det kan se lika mycket hempulat ut oberoende om skarven är inne eller utanför mätarskåpet.

Oftast (alltid?) sitter det någon plint mellan mätaren och utgående kabel. Till/från mätaren använder man oftast RK- eller MK-tråd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.