yonna yonna skrev:
Har en 3 år gammal Panasonic utan ab och castar alla program. På sistone hackar och strular SVT - men tydligen bara tidsmässigt innan Rapport. Därefter OK. Det är mycket irriterande.

Netflix, Googlade program och tidigare sända SVTprogram funkar hur bra som helst.
Har samma problem. Bara de lokala sändningarna dock.

N nennie skrev:
Japp, samma problem. Tittar alltid via chromecast över wifi på en äldre TV. Hackar när man direktsänder kanaler och konstigt nog också på de lokala nyheterna, inte annars. Har börjat sista månaden.
Det knepiga med wifi är att det kan vara olika orsaker till störningar, men det första man bör göra som "lekman" är att göra alla inblandade burkar strömlösa så de får starta om på nytt, hjälper inte det får man gå vidare och felsöka. Men visst kan det också bero på problem hos nätägare och tjänsteleverantör, men inte så ofta och oftast inte så länge.
Att det uppträder olika kan ha sin orsak i att det man tittar på sänder på olika sätt.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
När SVT växlar mellan "Riks-TV" och lokal-TV eller tvärtom sker ändringar i innehållet som kan ge störningar eller avbrott. Även textremsorna ändras till lokala.

• Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
N nennie skrev:
Japp, samma problem. Tittar alltid via chromecast över wifi på en äldre TV. Hackar när man direktsänder kanaler och konstigt nog också på de lokala nyheterna, inte annars. Har börjat sista månaden.
Jag har ett liknade problem via inomhus antennen. Ja, jag har en inomhus antenn. Det har tagit tid för mig att upptäcka vad som händer med den digitala marksändningen. Från början var det störningar när en lastbil åkte förbi, när det blåste, regnade … Jag sprang omkring med antennen för att hitta bästa platsen, när den fungerade på 4-an fungerade inte SVT och tvärtom. Så jag gav upp och skaffade tv via routern, som kostade multum men fungerade även om kanalerna bytte plats emellanåt. Ja, sedan fungerade det inte vid regn och blåst. Hade mina diskussioner med Telia om det i flera år innan jag lyckades få dem att byta ut/sätta fast teleledningen i stolpen. Tänk, det blev kanonbra. Men då ville Telia avsluta alla kopparledningstjänster.
Så nu är jag tillbaka på inomhus antennen som inte kostar något alls och hör och häpna fungerar! Ja, iallafall 4-an utan problem. SVT tappar signalen när vissa bilar kör förbi och när jag startar datorn, som har mobilen som ”router”. Det går alldeles utmärkt att streama från playkanalerna via mobilen, förutom att det efter en stund tappar läppsynk. Bilden ligger före ljudet och kan bli riktigt roligt emellanåt, och man vänjer sig …

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jag kan tänka mig att direktsända program kan få störningar som inte tidigare sända program får. De direktsända programmen kräver lite mer av Svts servrar. Det kan dyka upp som störningar eller hack i flödet. Detta bör i så fall vara en barnsjukdom som försvinner när SvT bygger ut kapaciteten.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
A amarillo1 skrev:
Har samma problem. Bara de lokala sändningarna dock.
Samma för mig. Bara lokala sändningar, och gäller många av de lokala sändningarna. 30 sek utan problem, och så börjar det hacka.

Än en gång, detta låter som kapacitetsbrist i servrarna.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Än en gång, detta låter som kapacitetsbrist i servrarna.
Hos SVT?

Ja

Edit: när man går över till lokala sändningar så får man inte alls samma skalfördelar för uppkopieringen av videoströmmarna, detta är troligen en flaskhals i deras arkitektur.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja

Edit: när man går över till lokala sändningar så får man inte alls samma skalfördelar för uppkopieringen av videoströmmarna, detta är troligen en flaskhals i deras arkitektur.
Låter som en rimlig förklaring. Har en mailväxling med support på SVT och skall svara att fler har problem och skriva att serverkapacitet kom upp i tråd

K KariHa skrev:
Jag har ett liknade problem via inomhus antennen. Ja, jag har en inomhus antenn. Det har tagit tid för mig att upptäcka vad som händer med den digitala marksändningen. Från början var det störningar när en lastbil åkte förbi, när det blåste, regnade … Jag sprang omkring med antennen för att hitta bästa platsen, när den fungerade på 4-an fungerade inte SVT och tvärtom. Så jag gav upp och skaffade tv via routern, som kostade multum men fungerade även om kanalerna bytte plats emellanåt. Ja, sedan fungerade det inte vid regn och blåst. Hade mina diskussioner med Telia om det i flera år innan jag lyckades få dem att byta ut/sätta fast teleledningen i stolpen. Tänk, det blev kanonbra. Men då ville Telia avsluta alla kopparledningstjänster.
Så nu är jag tillbaka på inomhus antennen som inte kostar något alls och hör och häpna fungerar! Ja, iallafall 4-an utan problem. SVT tappar signalen när vissa bilar kör förbi och när jag startar datorn, som har mobilen som ”router”. Det går alldeles utmärkt att streama från playkanalerna via mobilen, förutom att det efter en stund tappar läppsynk. Bilden ligger före ljudet och kan bli riktigt roligt emellanåt, och man vänjer sig …
Det tråkiga för dig är att TV4 försvinner i marknätet vid årsskiftet, så vill du fortsätta se kanalen börja redan nu förbereda ersättning.

För mig funkar inte appen på Android men däremot på en iPhone. Kör jag från webbläsaren i samma Android funkar det bra.

A AndersS skrev:
Det knepiga med wifi är att det kan vara olika orsaker till störningar, men det första man bör göra som "lekman" är att göra alla inblandade burkar strömlösa så de får starta om på nytt, hjälper inte det får man gå vidare och felsöka. Men visst kan det också bero på problem hos nätägare och tjänsteleverantör, men inte så ofta och oftast inte så länge.
Att det uppträder olika kan ha sin orsak i att det man tittar på sänder på olika sätt.
Jo sedan kan man ju ändra upplösningen i SvT appen.

Under begränsa dataanvåndning, iOS resp Android
https://www.svt.se/kontakt/spara-surf-nar-du-tittar-pa-svt-play

Utan att ha kollat exakt någon gång så kräver nog SvT med högsta upplösning mer bandbredd än andra streamade tjänster

P paralun skrev:
Jo sedan kan man ju ändra upplösningen i SvT appen.

Under begränsa dataanvåndning, iOS resp Android
[länk]

Utan att ha kollat exakt någon gång så kräver nog SvT med högsta upplösning mer bandbredd än andra streamade tjänster
Jag har bara kollat när jag kör TV via box och fiber, Telias sändningar ligger runt 10Mbit/s. Men med streamat, play, osv, varierar det.

Testade nu att livestreama SVT2 till telefonen, trafiken pendlade mellan 0,5 och 20 Mbit/s, snittet är under 10 Mbit/s.

Är ej hemma utan sitter via VPN i routern, så det är upp-trafiken som är mest rättvisande.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.