Hej, ska sätta en Friggebod/gästs omtuga i södra Skåne på plintar, som jag tänker gjuta i egna formar, 220x220 mm. Totalt 6 plintar enl leverantörens plintplan.
Har nu grävt de sex groparna i varierande mark. Marken består av en blandning av sand, klumpar av mjuk lera, hård lera, lerskiffer och mindre sten. Emellanåt kan man enkelt gräva med planteringsspade, vissa klumpar kan man hacka sönder med spett, vissa av de hårdare klumparna/stenarna måste man borra i och sen spräcka med spett som man hamrar in. Således hela skalan av hårdhet. Dessutom är det blött/vått längst ner, speciellt där det finns lera, men det står inte klart vatten i hålen. Tror att det går en vattenåder nära ett par av hålen.
Jag har bara lyckats gräva ner 50-60 cm, innan det är stopp av större block.
Jag tänkte nu lägga ca 5 cm lager av kross (10-15 mm) längst ner, som jag packar och sen täcker med ett lager betong. När denna (elegantfot) hårdnat, fyller jag på uppåt med betong och armeringsjärn i mina gjutformar.
Synpunkter tas tacksamt emot, speciellt mot risken för sättning och/eller uppfrysning.