GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 181 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 181 inlägg
Jeahapp, då ska altan + uterumsbygge dra igång om 2 veckor, och så ligger jag sömnlös över om jag nu måste ändra upplägget.
Trädäck ca 40kvm och uterum 13kvm, zon1 (Skåne). Planen var att för hand gräva ut 20-30cm, sätta 3st plintar djupare á 600mm för uterummet, fylla på med lite makadam och sen lägga plattor för altanen (bärlinor 120, trall 28x145).
Har en grävare som ska schakta bort överflödig jord, men tanken med handgrävningen var att slippa ta ned häcken och bara sträcka in skopan över den. Nu har vi grävt upp halvvägs och inser att "matjordslagret" verkar gå 50-60cm ned. Kollade av med grävaren som säger att då behöver hela rasket grävas ut och plintar sättas, sedan återfylla jord runt plintarna.
Så då blir handgrävningen hittills i onödan (kul!!) eftersom häcken ändå behöver tas ned så grävaren kan komma in.
Eftersom jag är en amatör med kass sifferhantering så skulle grävaren nivellera makadam och lägga ut plattorna i våg med rätt höjd. Därefter tar snickare vid, som lämnat en grov skiss på plattornas position och sagt att han vill ha 2cm för efterjustering.
Ska såklart ringa grävaren imorgon men nu ligger huvudet o maler i natten.
Är det nödvändigt att gräva ut allt detta?
Blir det bättre?
Hur mycket dyrare kommer plintar o grävare bli? ( vi skulle ha löpande med en ungefärlig kostnad om 10 000kr, men det var ju bara för schakt, makadam & plattor).
Krävs det fler eller färre plintar än plattor?
Vad måste jag tänka på för att inte ställa till för snickaren?