GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 181 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 181 inlägg
Jeahapp, då ska altan + uterumsbygge dra igång om 2 veckor, och så ligger jag sömnlös över om jag nu måste ändra upplägget.
Trädäck ca 40kvm och uterum 13kvm, zon1 (Skåne). Planen var att för hand gräva ut 20-30cm, sätta 3st plintar djupare á 600mm för uterummet, fylla på med lite makadam och sen lägga plattor för altanen (bärlinor 120, trall 28x145).
Har en grävare som ska schakta bort överflödig jord, men tanken med handgrävningen var att slippa ta ned häcken och bara sträcka in skopan över den. Nu har vi grävt upp halvvägs och inser att "matjordslagret" verkar gå 50-60cm ned. Kollade av med grävaren som säger att då behöver hela rasket grävas ut och plintar sättas, sedan återfylla jord runt plintarna.
Så då blir handgrävningen hittills i onödan (kul!!) eftersom häcken ändå behöver tas ned så grävaren kan komma in.
Eftersom jag är en amatör med kass sifferhantering så skulle grävaren nivellera makadam och lägga ut plattorna i våg med rätt höjd. Därefter tar snickare vid, som lämnat en grov skiss på plattornas position och sagt att han vill ha 2cm för efterjustering.
Ska såklart ringa grävaren imorgon men nu ligger huvudet o maler i natten.
Är det nödvändigt att gräva ut allt detta?
Blir det bättre?
Hur mycket dyrare kommer plintar o grävare bli? ( vi skulle ha löpande med en ungefärlig kostnad om 10 000kr, men det var ju bara för schakt, makadam & plattor).
Krävs det fler eller färre plintar än plattor?
Vad måste jag tänka på för att inte ställa till för snickaren?
Projektet är pga knepig konstruktion och otillgänglig byggnad redan åt helvete för dyrt, så jag är inte glad om det plussar på 20 000kr eller mer. Samtidigt betalar vi så jäkla mycket för detta att jag inte har lust att fuska med detaljer. Grävaren föreslog att vi själva kan ta ut nivån med laser men det vill jag inte för jag kommer med säkerhet rådda med siffrorna och mäta fel och så går allt åt fanders med ojämna plintar. Så att vi gör något finlir själva i denna fasen är uteslutet.
Så snälla nån som kan, hjälp en sömnlös förstahusägare.
Trädäck ca 40kvm och uterum 13kvm, zon1 (Skåne). Planen var att för hand gräva ut 20-30cm, sätta 3st plintar djupare á 600mm för uterummet, fylla på med lite makadam och sen lägga plattor för altanen (bärlinor 120, trall 28x145).
Har en grävare som ska schakta bort överflödig jord, men tanken med handgrävningen var att slippa ta ned häcken och bara sträcka in skopan över den. Nu har vi grävt upp halvvägs och inser att "matjordslagret" verkar gå 50-60cm ned. Kollade av med grävaren som säger att då behöver hela rasket grävas ut och plintar sättas, sedan återfylla jord runt plintarna.
Så då blir handgrävningen hittills i onödan (kul!!) eftersom häcken ändå behöver tas ned så grävaren kan komma in.
Eftersom jag är en amatör med kass sifferhantering så skulle grävaren nivellera makadam och lägga ut plattorna i våg med rätt höjd. Därefter tar snickare vid, som lämnat en grov skiss på plattornas position och sagt att han vill ha 2cm för efterjustering.
Ska såklart ringa grävaren imorgon men nu ligger huvudet o maler i natten.
Är det nödvändigt att gräva ut allt detta?
Blir det bättre?
Hur mycket dyrare kommer plintar o grävare bli? ( vi skulle ha löpande med en ungefärlig kostnad om 10 000kr, men det var ju bara för schakt, makadam & plattor).
Krävs det fler eller färre plintar än plattor?
Vad måste jag tänka på för att inte ställa till för snickaren?
Projektet är pga knepig konstruktion och otillgänglig byggnad redan åt helvete för dyrt, så jag är inte glad om det plussar på 20 000kr eller mer. Samtidigt betalar vi så jäkla mycket för detta att jag inte har lust att fuska med detaljer. Grävaren föreslog att vi själva kan ta ut nivån med laser men det vill jag inte för jag kommer med säkerhet rådda med siffrorna och mäta fel och så går allt åt fanders med ojämna plintar. Så att vi gör något finlir själva i denna fasen är uteslutet.
Så snälla nån som kan, hjälp en sömnlös förstahusägare.
Produkter som diskuteras: "markskruv"
Markskruv Twister M12 GroundPlug
För altaner och andra platta konstruktioner
423 kr inkl moms
Läs mer
GreenYoda
Renoveringsnovis
· Dagobah
· 181 inlägg
GreenYoda
Renoveringsnovis
- Dagobah
- 181 inlägg
Mitt intryck av en hel del trådar om markskruv är att det finns flera saker som kan gå fel, dålig kvalitet på skruv, dåligt fäste i marken, dålig bärighet över tid osv.PeterFalun skrev:
Det jag ligger sömnlös över är just osäkra faktorer, så sämre alternativ än platta/plintar är inte aktuellt.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vad är billigast - gjuten betongplatta eller plintar?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Attefallshus, plintar, platta? Lösvirkes eller byggsats?
Fritidshus -
Plintar eller Platta?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Betongplatta eller plintar för förråd?
Grund & Markarbeten -
Platta eller Plintar hur påverkar det valet installationen av golvvärme?
Fritidshus