Jag kommer så småningom påbörja arbetet med altanen, kanske redan nu i höst för att sedan lägga på trallvirket till våren.

Frågan är nu om man verkligen behöver gjuta plintar. Det finns ju alternativ och jag var inne på kanske det allra enklaste och lägga lecablock eller marksten som jag sedan lägger det tryckta virket på.

Jag har positiva erfarenheter av detta sedan tidigare medn då på mindre altaner än den som planeras nu, gissar vi hamnar på omkring 50 kvm med 4 m ut från fasaden.

Tips, råd och synpunkter mottages gärna?

Ja, jag skulle aldrig lägga altanen på plattor eller lecablock. Dels rör sig marken om den inte varit orörd länge, eller så kan man få rörelser att frost och tjäle.

Så tänkte iallafall jag när jag satte igång.

Det är som vanligt: "Det finns inga genvägar till det perfekta ..---.."

Om tjälen kan påta iväg ett lecablock, kan den väl påta iväg en plint också?

Nix, om man inte har grävt och gjutit för grunt.
Tanken är om man grävt ner till frostfritt djup så blir det inga rörelser i tjälen.

Att hålla på och gräva till frostfritt djup (1,20 häromkring) för en altan låter son något som mest gynnar kiropraktorn.

Själv har jag gjort några altaner och annat där jag bara lagt en betongplatta under stolparna. Skulle tjälen börja rucka bygget får man väl ta en sväng med spettet på vårkanten och rikta upp med lite klossar eller så.

...42 plintar senare kan jag säga att kiropraktorn inte fick nåt den här gången heller.
Det kanske beror på den eminenta jordborren som gör att grävandet minimeras.

Jag menar bara att om man sjösätter ett projekt som en stor altan, så vill man ju inte göra det halvdant. Det kostar trots allt många sköna tusenlappar och ett antal timmar av ens värdefulla tid - och att skiten står och kantrar över en tjälskjuten lecasten i mitten under skulle ju kännas hyfsat trist.

Glöm inte att om ni värmeisolerar (markskiva) kan grundläggningsdjupet halveras.

Okej mycket talar för plintar alltså.

Förmodligen kommer marken att kunna sjunka en hel del och det var bl.a. därför jag såg mig om efter alternativ till plintar, för hur som helst så kommer de ju följa marken.

Att justera nivån blir ju enklare genom att lägga syllarna på stenplattor men som sagt hur gör man för raden under altanen.

Underlaget består av singel (16-32)-duk-bärlager (0-30), totalt omkring 50 cm.

Grannen anlitade en firma som kom och gjöt alla plintar, det känns lockande - beroende på prislapp.

Min lokala bygghandel (woody) har en massa olika färdiggjutna plintar på pall. Idag tog jag mig en titt på dem. Hitta bland annat en 50 cm djup modell med två olika bredder på klykan där hela klykan var justerbar i höjdled ganska avsevärt. Jag gängade inte så länge men det verkar som om vi pratar om 30 cm.

Justerbara balkskor rockar fett. Justerbara balkskor från Heru finns på Coop forum för 69 spänn och går att justera +/- 9 cm vilket underlättar betydligt.
Om man gjuter själv....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.