Tjo! Nu ger jag mig in i diskussionen också.Nissens skrev:
Vad är det du försöker säga egentligen?
Detta verkar du inte vilja förstå:
Att du fortfarande inte förstått att Plejd uppfyller många användares behov.
Att kundnöjdheten hos Plejds kunder är väldigt hög.
Att du uppenbarligen inte tillhör Plejds målgrupp, men det betyder inte att du har mer rätt än någon annan.
Vad gäller nivå på hemautomation så är det sannolikt så att dina krav på hemautomation tillhör en liten minoritet.
Plejd är toppen när man vill ha halvsmart belysning hemma. Vi spikade ihop ett litet hus för två år sedan och valde Plejd (obs! Aktivt val, elektrikern lurade inte på oss det.)
I huset vi hyrde innan vi byggde hade vi lite hue och trådfri och enkelheten med Plejd lockade.
Funkar för det mesta kanon även om vi har haft irriterande buggar.
Men! Angående det du säger om användares behov: Behoven kan förändras och då tror jag det är viktigt att förklara för folk att Plejd är ett relativt låst och enkelt system som är svårt att expandera. Även om man idag kanske bara vill att ytterbelysningen ska gå på astrour och att det är lite lattjo att kunna bestämma vad brytarna ska tända och släcka så kanske man om bara ett år eller två vill kunna göra lite mer. Det händer ju mycket med hemautomation och om Plejd beter sig som vanligt så kommer ju inte nya funktioner eller prylar direkt spottas fram.
Vi ska bygga ett till litet hus på gården och då blir det något annat än Plejd. Inte för att Plejd är dåligt utan för att vi har växt ur det.
Ikväll ska jag äntligen integrera systemet med homekit som alldeles strax skulle komma när vi installerade systemet för två år sedan.
Ska bli kul att se hur mycket mer funktionalitet man kan få till genom det.
Brukar aldrig köpa något på ”löftet” av vad det kan bli utan snarare på vad det är idag. Med Plejd tabbade jag mig.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Exakt detta har jag sagt i 4 år nu om att bygga in Plejd i ett nytt hus. Det kan täcka behovet just då, men vänjer man sig med ett smart hem och att utvecklingen går i rasande fart så kan man inom några år känna sig begränsad.P pettersviktor skrev:Tjo! Nu ger jag mig in i diskussionen också.
Plejd är toppen när man vill ha halvsmart belysning hemma. Vi spikade ihop ett litet hus för två år sedan och valde Plejd (obs! Aktivt val, elektrikern lurade inte på oss det.)
I huset vi hyrde innan vi byggde hade vi lite hue och trådfri och enkelheten med Plejd lockade.
Funkar för det mesta kanon även om vi har haft irriterande buggar.
Men! Angående det du säger om användares behov: Behoven kan förändras och då tror jag det är viktigt att förklara för folk att Plejd är ett relativt låst och enkelt system som är svårt att expandera. Även om man idag kanske bara vill att ytterbelysningen ska gå på astrour och att det är lite lattjo att kunna bestämma vad brytarna ska tända och släcka så kanske man om bara ett år eller två vill kunna göra lite mer. Det händer ju mycket med hemautomation och om Plejd beter sig som vanligt så kommer ju inte nya funktioner eller prylar direkt spottas fram.
Vi ska bygga ett till litet hus på gården och då blir det något annat än Plejd. Inte för att Plejd är dåligt utan för att vi har växt ur det.
Ikväll ska jag äntligen integrera systemet med homekit som alldeles strax skulle komma när vi installerade systemet för två år sedan.
Ska bli kul att se hur mycket mer funktionalitet man kan få till genom det.
Brukar aldrig köpa något på ”löftet” av vad det kan bli utan snarare på vad det är idag. Med Plejd tabbade jag mig.
T.ex. kommer säkerligen Home Energy Management System (HEMS) bli vanligt om några år för att klara av att fördela elen till alla förbrukare i huset på ett smart sätt och styra till när elpriset är lågt eller solcellerna producerar el. Då är det mycket värt om man redan har ett smart hem-system som går att bygga ut i stället för att man ska installera ytterligare ett system och ha ännu en app.
Ett exempel på hur ett HEM-system kan tänkas se ut framöver.
//Patrik
Redigerat:
Jag förstår hur du tänker, men håller inte med dig eftersom jag styr både värmesystem, rörelsedetektorer, ljussensor och belysning med Plejd, och det fungerar utmärkt.P pettersviktor skrev:Tjo! Nu ger jag mig in i diskussionen också.
Plejd är toppen när man vill ha halvsmart belysning hemma. Vi spikade ihop ett litet hus för två år sedan och valde Plejd (obs! Aktivt val, elektrikern lurade inte på oss det.)
I huset vi hyrde innan vi byggde hade vi lite hue och trådfri och enkelheten med Plejd lockade.
Funkar för det mesta kanon även om vi har haft irriterande buggar.
Men! Angående det du säger om användares behov: Behoven kan förändras och då tror jag det är viktigt att förklara för folk att Plejd är ett relativt låst och enkelt system som är svårt att expandera. Även om man idag kanske bara vill att ytterbelysningen ska gå på astrour och att det är lite lattjo att kunna bestämma vad brytarna ska tända och släcka så kanske man om bara ett år eller två vill kunna göra lite mer. Det händer ju mycket med hemautomation och om Plejd beter sig som vanligt så kommer ju inte nya funktioner eller prylar direkt spottas fram.
Vi ska bygga ett till litet hus på gården och då blir det något annat än Plejd. Inte för att Plejd är dåligt utan för att vi har växt ur det.
Ikväll ska jag äntligen integrera systemet med homekit som alldeles strax skulle komma när vi installerade systemet för två år sedan.
Ska bli kul att se hur mycket mer funktionalitet man kan få till genom det.
Brukar aldrig köpa något på ”löftet” av vad det kan bli utan snarare på vad det är idag. Med Plejd tabbade jag mig.
Jag skulle tro att 95% av användare är nöjda med det Plejd stöder, de vill att det skall vara enkelt och bara fungera, man vill inte lägga en minut på att konfigurera med diverse pryttlar som man måste hitta en kunnig elektriker till.
Plejd har hittat sin nisch där deras prylar är enkla både för elektrikern och användaren.
Kolla gärna forumen för de olika systemen, det är ofta en djungel med givare, puckar och en flora med olika appar… ointressant för den stora massan.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Plejd har ett uttalat stöd för Matter på sikt, men det kommer nog dröja flera år innan vi kan se en färdig koppling (ren killgissning).D djac skrev:
Apple Homekit-koppling blev lovat skulle komma 2020. Sen 2021 och sen i november 2022. Det kom till slut nu några dagar in i december. Så det brukar ta lite tid.
//Patrik
Nissens skrev:
Jag förstår hur du tänker, men håller inte med dig eftersom jag styr både värmesystem, rörelsedetektorer, ljussensor och belysning med Plejd, och det fungerar utmärkt.
Jag skulle tro att 95% av användare är nöjda med det Plejd stöder, de vill att det skall vara enkelt och bara fungera, man vill inte lägga en minut på att konfigurera med diverse pryttlar som man måste hitta en kunnig elektriker till.
Plejd har hittat sin nisch där deras prylar är enkla både för elektrikern och användaren.
Kolla gärna forumen för de olika systemen, det är ofta en djungel med givare, puckar och en flora med olika appar… ointressant för den stora massan.[/QUOTE
Spännande! Hur styr du värmen med Plejd?Nissens skrev:
Jag förstår hur du tänker, men håller inte med dig eftersom jag styr både värmesystem, rörelsedetektorer, ljussensor och belysning med Plejd, och det fungerar utmärkt.
Jag skulle tro att 95% av användare är nöjda med det Plejd stöder, de vill att det skall vara enkelt och bara fungera, man vill inte lägga en minut på att konfigurera med diverse pryttlar som man måste hitta en kunnig elektriker till.
Plejd har hittat sin nisch där deras prylar är enkla både för elektrikern och användaren.
Kolla gärna forumen för de olika systemen, det är ofta en djungel med givare, puckar och en flora med olika appar… ointressant för den stora massan.
Eftersom Plejd har relän i sitt sortiment så går det förstås att koppla dem till värmesystem som har extern, binär, styrning för exempelvis effektvakter. Det är alltså inte nexa som har något speciellt stöd för att styra värmesystem.P pettersviktor skrev:
Samma sak med hans rörelsedetektorer och ljussensorer. Det är tredjeparts-deckare han kopplar till ingången på Plejds produkter och inte något Plejd har eget stöd för.
Största bristen jag finner med plejd är avsaknaden av sensorer. I bästa fall får man binär data från t.ex. en extern ljussensor (LJUST/MÖRKT).
Ingen data på elförbrukning, inga temperaturer eller fukt, ingen ljusstyrka (lux), vind/väderdata
Exempel på ganska enkla integrationer med denna data som jag använder:
Elförbrukning:
Notis när tvätten är klar baserat på elförbrukning.
Övervakning och larm av att viktiga funktioner är i drift., t.ex. ventilation och pumpar och frys.
Temperatur och fukt.
Fuktförhållanden på vinden, mest för att kunna utvärdera mögelrisk osv över tid.
Styrd motorvärmare som kör olika länge före ställd avgångstid beroende på temperatur i garaget/ute
Ljusstyrka och vind.
Styra markiser, ut när solen skiner och in när det blåser för mycket.
Ingen data på elförbrukning, inga temperaturer eller fukt, ingen ljusstyrka (lux), vind/väderdata
Exempel på ganska enkla integrationer med denna data som jag använder:
Elförbrukning:
Notis när tvätten är klar baserat på elförbrukning.
Övervakning och larm av att viktiga funktioner är i drift., t.ex. ventilation och pumpar och frys.
Temperatur och fukt.
Fuktförhållanden på vinden, mest för att kunna utvärdera mögelrisk osv över tid.
Styrd motorvärmare som kör olika länge före ställd avgångstid beroende på temperatur i garaget/ute
Ljusstyrka och vind.
Styra markiser, ut när solen skiner och in när det blåser för mycket.
Kanske en vanlig dum termostat in på ingången på Plejden som sedan styr utgången?useless skrev:
Ja, det var lite det jag fiskade efter med min fråga. Plejd kan ju inte reagera på något annat än timer eller astrour. Det är det som är den stora bristen i systemet. Det går ju inte att göra scenarion som reagerar på något annat än ett fysiskt knapptryck eller en tid på dygnet. Lamporna tänds samma tid på dagen oavsett om någon är hemma eller inte.R RoAd skrev:Eftersom Plejd har relän i sitt sortiment så går det förstås att koppla dem till värmesystem som har extern, binär, styrning för exempelvis effektvakter. Det är alltså inte nexa som har något speciellt stöd för att styra värmesystem.
Samma sak med hans rörelsedetektorer och ljussensorer. Det är tredjeparts-deckare han kopplar till ingången på Plejds produkter och inte något Plejd har eget stöd för.
Nu när stöd för homekit till slut kom så kan jag få till det extremt simpla och onördiga villkoret att när sista person lämnar gården så släcks alla lampor i huset. Samt att lamporna i hallen tänds när första personen kommer hem för dagen. Det är ju en galet simpel automatisering som känns rätt självklar. Och fortfarande inget plejd klarar av utan det är homekit som fixar det. Andra system klarade av det för 4-5 år sedan utan krångel.
Sen är det ju i dessa tider inte bara nördar som vill ha lite koll på elanvändningen.
Tycker som sagt att plejd är klockrent om man vill ha timer på lamporna men att säga att alla som installerar det idag kommer vara supernöjda i 20 år och inte vilja bygga ut systemet med andra funktioner känns rätt naivt.
Använd plejd och rekommendera det till folk men upplys om bristerna. Jag rekommenderar det fortfarande till folk som frågar men är jäkligt tydlig med att det är en halvmodern ersättning för timer och skymningsrelä och att man inte kan förvänta sig mer än så. Eller ja, det är rätt praktiskt att kunna bestämma vad brytaren på väggen ska tända men det är inget plejd är unika med.
Håller helt med dig. Och hade Plejd/elektrikerna tydligt sålt systemet som "ett lite modernare astrour med möjlighet att styra från mobilen" så hade jag nog inte varit så kritisk till dem.P pettersviktor skrev:Ja, det var lite det jag fiskade efter med min fråga. Plejd kan ju inte reagera på något annat än timer eller astrour. Det är det som är den stora bristen i systemet. Det går ju inte att göra scenarion som reagerar på något annat än ett fysiskt knapptryck eller en tid på dygnet. Lamporna tänds samma tid på dagen oavsett om någon är hemma eller inte.
Nu när stöd för homekit till slut kom så kan jag få till det extremt simpla och onördiga villkoret att när sista person lämnar gården så släcks alla lampor i huset. Samt att lamporna i hallen tänds när första personen kommer hem för dagen. Det är ju en galet simpel automatisering som känns rätt självklar. Och fortfarande inget plejd klarar av utan det är homekit som fixar det. Andra system klarade av det för 4-5 år sedan utan krångel.
Sen är det ju i dessa tider inte bara nördar som vill ha lite koll på elanvändningen.
Tycker som sagt att plejd är klockrent om man vill ha timer på lamporna men att säga att alla som installerar det idag kommer vara supernöjda i 20 år och inte vilja bygga ut systemet med andra funktioner känns rätt naivt.
Använd plejd och rekommendera det till folk men upplys om bristerna. Jag rekommenderar det fortfarande till folk som frågar men är jäkligt tydlig med att det är en halvmodern ersättning för timer och skymningsrelä och att man inte kan förvänta sig mer än så. Eller ja, det är rätt praktiskt att kunna bestämma vad brytaren på väggen ska tända men det är inget plejd är unika med.
Jag ser att jag lyckades skriva "nexa" i inlägget du citerar. En freudiansk felskrivning skulle jag tro för det är ungefär så jag ser på dem
Det är enklast möjliga eftersom jag vill ha full kontroll över när BVP arbetar. Den står på schema, och jag lägger typ 30 sek på att justera tiden om timpriset skulle avvika över dygnet. Vanligtvis går den typ kl 23-06.P pettersviktor skrev:
Utöver det tiden drar den 0W. Och jag stödeldar i murspis med kassett.
Jodå, Plejd kan reagera på ljus och rörelser också med hjälp av tredjepartsprodukter som finns att köpa överallt, det fungerar utmärkt.P pettersviktor skrev:Ja, det var lite det jag fiskade efter med min fråga. Plejd kan ju inte reagera på något annat än timer eller astrour. Det är det som är den stora bristen i systemet. Det går ju inte att göra scenarion som reagerar på något annat än ett fysiskt knapptryck eller en tid på dygnet. Lamporna tänds samma tid på dagen oavsett om någon är hemma eller inte.
Nu när stöd för homekit till slut kom så kan jag få till det extremt simpla och onördiga villkoret att när sista person lämnar gården så släcks alla lampor i huset. Samt att lamporna i hallen tänds när första personen kommer hem för dagen. Det är ju en galet simpel automatisering som känns rätt självklar. Och fortfarande inget plejd klarar av utan det är homekit som fixar det. Andra system klarade av det för 4-5 år sedan utan krångel.
Sen är det ju i dessa tider inte bara nördar som vill ha lite koll på elanvändningen.
Tycker som sagt att plejd är klockrent om man vill ha timer på lamporna men att säga att alla som installerar det idag kommer vara supernöjda i 20 år och inte vilja bygga ut systemet med andra funktioner känns rätt naivt.
Använd plejd och rekommendera det till folk men upplys om bristerna. Jag rekommenderar det fortfarande till folk som frågar men är jäkligt tydlig med att det är en halvmodern ersättning för timer och skymningsrelä och att man inte kan förvänta sig mer än så. Eller ja, det är rätt praktiskt att kunna bestämma vad brytaren på väggen ska tända men det är inget plejd är unika med.
Min ytterbelysning går med Plejd på skymningsljus på kväll/morgon, och på natten tänds den av rörelser. Astrour är överskattat oavsett leverantör eftersom ljusstyrkan tex en timme före/efter skymning/gryning är olika stark beroende tid på året på grund av att solvinkeln varierar. Det är mycket bättre att styra efter ljuset utomhus.
Redigerat: