Nissens Nissens skrev:
Vad snackar du om? Man behöver aldrig sätta kablar mellan Plejdpuckar. Du får väl läsa på lite innsn du kastar ur dig en massa hittepå.
Man kör alltså inte bluetoth över kabel? Herregud vad man lär sig, det hade jag förstås ingen aning om.

Om du läser igen och funderar över vilken fråga det var vi diskuterade så kanske det klarnar.
 
Nissens Nissens skrev:
Och alla har väl brandvägg i routern? Har inte du det?
Nu yrar du igen. Nej, "router" i kontexten vi pratar om här har oftast ingen inbyggd brandväggsfunktionalitet. ISP:erna och dess underleverantörer brukar tillhandahålla billigast möjliga utrustning för att kunderna ska få upp sin internetförbindelse. I många fall är det inte ens någon router man får, utan en switch. Dvs den funkar i princip som en ren mediakonverter och fördelar rätt vlan på rätt port. Många, men inte alla, kör NAT. Det är som du kanske vet inte samma sak som en brandvägg. Faktum kvarstår att det sällan är ett bra råd att rekommendera folk som inte är så tekniskt kunniga (som du själv) att plugga in diverse it-utrustning direkt på sin "router". Särskilt inte om det är en elektriker som har installerat och konfigurerat den.

Varför du undrar om just min router förstår jag inte riktigt då det inte har nåt med saken att göra. Men för att svara på din fråga så är svaret nej, den har ingen brandvägg. Den är inte ens en router. Jag som många andra har från leverantören fått vad som brukar kallas för "fiberdosa", vilket inte är nåt annat än en enkel switch som avtaggar lite vlan. Den skulle jag aldrig ansluta något till utan att först gå igenom en separat brandvägg.
 
Redigerat:
Nissens
T TowaTei skrev:
Men jösses, det här blir bara mer och mer pinsamt.
Det är möjligt att du tycker det, här kommer en text från någon som kollat upp det:

”The gateway does one thing: Connect to their cloud platform. Currently their cloud supports two things: Their own app and Google Assistant. I've portscanned the gw and it's not providing any services.”

Om det är pinsamt eller inte ligger väl i betraktarens öga…
 
Nissens
D djac skrev:
Varje IOT styrenhet du sätter på ditt nätverk ökar riskerna, dessa är ju bakom ditt perimeterskydd och har full access till ditt LAN, precis som du säger har den anslutningar till tjänster på internet, denna koppling öppnar massor med luckor och sårbarheter. Detta gäller Plejd och alla andra liknande enheter, ur den aspekten är där ingen skillnad.
Absolut är det så. Tråd eller wifi spelar ingen roll ur det perspektivet om tråden/wifi är i LAN och inte är i gästnät..
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är möjligt att du tycker det, här kommer en text från någon som kollat upp det:

”The gateway does one thing: Connect to their cloud platform. Currently their cloud supports two things: Their own app and Google Assistant. I've portscanned the gw and it's not providing any services.”

Om det är pinsamt eller inte ligger väl i betraktarens öga…
Fast deras server och Google Home ÄR ju tjänster. Nu när du citerar din källa så förstår jag dock att du (eller rättare sagt källan) talar om aktiva services i gatewayen (tex att det ligger nån ssh-server som dropbear eller dylikt nåbar i den) medan jag tolkade diskussionen som att den gällde huruvida plejds gateway ansluter till externa tjänster. ...vilket den ju gör.

...och det pinsamma jag syftade på i mitt inlägg var inte sakfrågan i sig utan din bedrövliga argumentation. Jag har inga synpunkter om Plejds gateway.
 
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 2 till
  • Laddar…
J
T TowaTei skrev:
Fast deras server och Google Home ÄR ju tjänster. Nu när du citerar din källa så förstår jag dock att du (eller rättare sagt källan) talar om aktiva services i gatewayen (tex att det ligger nån ssh-server som dropbear eller dylikt nåbar i den) medan jag tolkade diskussionen som att den gällde huruvida plejds gateway ansluter till externa tjänster. ...vilket den ju gör.

...och det pinsamma jag syftade på i mitt inlägg var inte sakfrågan i sig utan din bedrövliga argumentation. Jag har inga synpunkter om Plejds gateway.
Precis. Jag tror kunskapen saknas här. Alltså att en tjänst i detta fallet betyder typ Port 80, HTTP, FTP, etc etc. Svårt att få en molntjänst att fungera utan detta..m
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Plejd är helt enkelt bäst på det de gör, enkel automatisering av belysning. Det finns 2st enheter jag saknar

1 smart plug med dimmer
2 rgbw dimmer (12-24v in, 4 kanaler pwm ut)

Nej, man vill inte använda wifi för sin hemautomation.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
J
alm82 alm82 skrev:
Plejd är helt enkelt bäst på det de gör, enkel automatisering av belysning. Det finns 2st enheter jag saknar

1 smart plug med dimmer
2 rgbw dimmer (12-24v in, 4 kanaler pwm ut)

Nej, man vill inte använda wifi för sin hemautomation.
Plejd är lägsta nivån av hemautomation.
Exakt, man undviker wifi, åtminstone för batteridrift. Det gör dock inte att den insatte förordar Plejd. Finns betydligt bättre grejer för automation. Automation förutsätter att något ska automatiseras.
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T TowaTei skrev:
Fast deras server och Google Home ÄR ju tjänster. Nu när du citerar din källa så förstår jag dock att du (eller rättare sagt källan) talar om aktiva services i gatewayen (tex att det ligger nån ssh-server som dropbear eller dylikt nåbar i den) medan jag tolkade diskussionen som att den gällde huruvida plejds gateway ansluter till externa tjänster. ...vilket den ju gör.

...och det pinsamma jag syftade på i mitt inlägg var inte sakfrågan i sig utan din bedrövliga argumentation. Jag har inga synpunkter om Plejds gateway.
Att jag inte uttryckte det helt korrekt är en sak. Detta var dock inte någon argumentation, mer en bisats.

Plejd gör bra grejor, företaget går som tåget och har hittat en nisch där de uppfyller behoven väldigt många kunder har.

Sedan finns det personer som tydligen INTE tillhör Plejds målgrupp som har svårt att acceptera att så många är nöjda med Plejds produkter(system), men det är ju deras egna problem.

Belysning är självklart deras kärnområde, men det går utmärkt att styra mycket annat också.

Vill man inte ens förstå fördelen med att undvika wifi för fasta installationer i hemmet så kommer man aldrig att förstå Plejds affärsidé.

Jag kommer att köpa in mig i Plejd igen nästa gång det blir rea, jag sålde det jag hade när aktien nyligen gick upp 20% kort tid efter jag köpte. :)
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Att jag inte uttryckte det helt korrekt är en sak. Detta var dock inte någon argumentation, mer en bisats.

Plejd gör bra grejor, företaget går som tåget och har hittat en nisch där de uppfyller behoven väldigt många kunder har.

Sedan finns det personer som tydligen INTE tillhör Plejds målgrupp som har svårt att acceptera att så många är nöjda med Plejds produkter(system), men det är ju deras egna problem.

Belysning är självklart deras kärnområde, men det går utmärkt att styra mycket annat också.

Vill man inte ens förstå fördelen med att undvika wifi för fasta installationer i hemmet så kommer man aldrig att förstå Plejds affärsidé.

Jag kommer att köpa in mig i Plejd igen nästa gång det blir rea, jag sålde det jag hade när aktien nyligen gick upp 20% kort tid efter jag köpte. :)
Äntligen en hel sida med helt okej insikter och analyser! Trevlig helg
 
  • Gilla
PeterFalun och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
Plejd är lägsta nivån av hemautomation.
Exakt, man undviker wifi, åtminstone för batteridrift. Det gör dock inte att den insatte förordar Plejd. Finns betydligt bättre grejer för automation. Automation förutsätter att något ska automatiseras.
Vad är det du försöker säga egentligen?

Detta verkar du inte vilja förstå:

Att du fortfarande inte förstått att Plejd uppfyller många användares behov.

Att kundnöjdheten hos Plejds kunder är väldigt hög.

Att du uppenbarligen inte tillhör Plejds målgrupp, men det betyder inte att du har mer rätt än någon annan.

Vad gäller nivå på hemautomation så är det sannolikt så att dina krav på hemautomation tillhör en liten minoritet.
 
  • Gilla
  • Haha
foppa och 2 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Plejd är helt enkelt bäst på det de gör, enkel automatisering av belysning.
Om Plejd är bäst på det de gör och att detta är deras fördel, vad anser du då om att de nu ska ge sig in i matchen om att försöka bli en spelare inom hemautomation? Plejd-anhängarna har alltid sagt att Plejd inte har något intresse av det eftersom "ingen har behov av sånt skit" osv. Samma personer jublar nu när Plejd ska göra just det. Lite förvirrande.
 
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
alm82 alm82 skrev:
Nej, man vill inte använda wifi för sin hemautomation.
Gör du precis som Nissens nu, dvs blandar ihop kommunikation mellan enheter/sensorer och kommunikationen med gatewayen?

Oavsett det, varför vill "man" inte ha wifi? Det är en här typen av kategoriska larviga uttalanden som tydligt visar att det handlar om sektens uppfattning snarare än att vara baserat på fakta.

Det blir extra komiskt när det är just Plejd-anhängare som dissar protokoll. Anhängare som själva sitter och hyllar ett proprietärt nedlåst hittepåprotokoll som körs över Bluetooth. Bluetooth som i sig dessutom är framtaget för lågenergikommunikation på kort distans i processorsvaga kretsar (läs: billiga enheter, men skrattretande kryptering/säkerhet). Att tycka att Wifi/WPA3 är dåligt samtidigt som man sitter och kommunicerar över ett protokoll ursprungligen designat för att en gammal Nokia ska ansluta till ett headset känns helt enkelt lite ironiskt.

Och som sagt, alla har olika förutsättningar. För en del är det inte så enkelt som att placera gatewayen och annan utrustning fysiskt tillsammans med utrustningen internetanslutningen. Att dra kabel genom hela huset för att ansluta sitt trådlösa system är bara larvigt, särskilt om det är för att "man" av ren princip inte använder wifi.

Man får dock gratulera Plejd till att ha lyckats med att snåla in på grundläggande funktionalitet (tex möjlighet till wifi) och samtidigt få sekten att tro att detta är en feature för att uppnå enkelhet.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Vad är det du försöker säga egentligen?

Detta verkar du inte vilja förstå:

Att du fortfarande inte förstått att Plejd uppfyller många användares behov.

Att kundnöjdheten hos Plejds kunder är väldigt hög.

Att du uppenbarligen inte tillhör Plejds målgrupp, men det betyder inte att du har mer rätt än någon annan.

Vad gäller nivå på hemautomation så är det sannolikt så att dina krav på hemautomation tillhör en liten minoritet.
Eftersom du är lätt slarvig med begreppen så vill jag säga att jag just skrev att du för en gångs skull hade skrivit något som var i paritet med verkligen, se något inlägg uppåt, så vill jag nog påpeka att jag förstår att det finns en målgrupp för Plejd. Främsta målgruppen är iofs elektrikerna som drar in pengar på dom. Sen finns det folk som bara vill få hjälp med det mest basala och är beredda att betala bra för det. Detta är också ok. Jag hjälper till och med folk med Plejd eftersom mer avancerade lösningar kräver ännu mer hjälp. Av mig, tyvärr. Jag är helt okej med det. Problemet är inte Plejd. Problemet eller det som skaver är när såna som du måste komma in och berätta hur fantastiskt det är att kunna ta upp sin mobil och tända en lampa och att det är nyskapande. Det är precis som att berätta för polaren som lagar en juste panerad fläskschntizel i köket med en god flaska vin och berätta att Ica säljer Findus fryst wienerschnitzel för 500 kr och att du gärna kommer hem och mikrar den för en tusenlapp till. För det är enkelt och allt det andra är bara elitistiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
leby och 5 till
  • Laddar…
pdov
Ny kom HomeKit-stödet.
 
  • Appuppdateringsnoteringar: förbättringar, HomeKit-support, LED75-support, buggfixar, Plejd app, version 4.4.0.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
one- och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.