J
pdov pdov skrev:
När man pratar om det så är Matter nu officiellt lanserat:
[länk]
Är Plejd på gång in med?

J Jocke Best skrev:
Är Plejd på gång in med?
Dom har uttalat stöd för Matter, men det finns väl en del annat som behöver bli klart innan det kan bli aktuellt... :rofl:

//Patrik

• Haha
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Det var bara en upplysning om att alla inte vill att ljuset tänds bara för att man kliver in i ett rum. Det skulle för mig innebära att badrummet ofta är upplyst i onödan när jag inte är där eller när jag inte behövde belysning.

Nej, jag har inte missat att han har en Plejd. Den gör tyvärr inte det han vill.

Det är ingen lösning du föreslår. Han har efterfrågat att lyset automatisk ska släckas efter en stund. Inte att det automatiskt ska tändas.

Jag föreslog inte heller en Shelly (även om den skulle lösa problemet). Jag rättade bara en felaktighet i ditt inlägg.

Jo det kan definitivt vara en nackdel. Som jag skrivit flera gånger nu så skulle det för mig innebära att det ofta skulle vara tänt i onödan i badrummet.

Jag gillar automation, men den bör anpassas efter kundens behov och inte efter begränsningar i produkter. Här verkar vi skilja oss åt.

Det viktiga för dig verkar vara att det står Plejd på den. Sedan löser du tillkortakommanden med externa produkter från andra tillverkare. Och går inte det så är just den funktionen "onödig och nördig" (tm).
Nu råkar detta vara en Plejdtråd, så det är ju naturligt att ämnet är Plejd…
Och du verkar fortfarande inte begripit att ts redan har köpt en Plejd, och mitt råd var att komplettera med en närvarosensor.

Är ditt hem hemsökt eftersom en närvarosensor skulle tända ljuset i onödan? Eller gillar du att gå i mörkret? I så fall behöver du inget ljus alls. Självklart tänds bara ljuset om det är mörkt.

Nissens
J Jonte Karlsson skrev:
Du förklarade väldigt väl skillnaden mellan hur du och jag ser på saker. Du har på förhand bestämt dig för att du aldrig någonsin kommer köpa ett visst bilmärke. Oavsett hur mycket jag gillar eller ogillar olika bilmärken idag skulle jag den dagen det är dags att köpa ny bil titta på situationen med ett öppet sinne och analysera vilken bil som passar mig bäst där och då. Citroen kanske var skit för 10 år sen men en utmärkt bil nu, vem vet om man inte undersöker saken? Man kanske till och med lär sig nåt om man tittar på märken man inte har för avsikt att köpa.

Kopplingen till din syn på Plejd är klockren, du är så insåld i din lilla bubbla att du vägrar lyssna på konstruktiv kritik och kan inte för ditt liv förstå att det finns för- och nackdelar med olika system. Du har inte bemött ett enda konstruktivt argument med något slags konstruktivt svar.

Inledningen till den här diskussionen var som sagt att någon ville släcka en lampa efter en viss tid och fick svaret att det inte går. Då är det inte den bästa lösningen för den personen, oavsett hur många gånger du upprepar för dig själv att det är den bästa dimmern på marknaden.

Tänk om Sveriges samlade bilhandlare hade gått ihop med Volvo och automatiskt sålt det till alla kunder som ville ha ny bil och inte specifikt frågade efter något annat märke. Med argumentet att "den är bara marginellt dyrare än en vanlig bil", trots att den har sämre funktionalitet och inte kan köra de sträckor kunden vill och aldrig kommer gå att uppgradera till att göra det som kunden vill. Inte kompatibel med någon släpvagn på marknaden, kräver specialtillverkade vindrutetorkare och endast drivs med drivmedel som du kan köpa hos ett enda litet företag som när som helst kan gå omkull. Bilen har exakt samma utseende och egenskaper som för 10 år sen eftersom det knappt sker nån utveckling. I 6 års tid har de lovat och lovat och lovat att det snart är på gång att komma en dragkrok som är kompatibel med släpvagnar man kan hyra på macken, och insatta källor säger att det betatestas och är jättejättejättenära nu.

Då är det rimligt att lyfta fram kritik, även om det finns de förare som känner att de gjort ett bra köp.
Det finns anledningar till att jag inte gillar Citroen, det har inte speciellt mycket att göra med ”hur det var förr”. Det var bara ett exempel, det finns fler bilmärken jag inte kan tänka mig, och jag går inte in på något av deras forum och säljer in Volvo eller något annat märke jag föredrar. Det finns liksom ingen anledning, och jag respekterar att det finns många andra som föredrar de märkena jag inte känner för.

Om du lyfter blicken så ser du rubriken på denna tråden. Den rubriken anger ämnet…

Det är ett märkligt fenomen att vissa som tydligt säger att de inte gillar Plejd och deras lösningar, utan föredrar annat går ut i Plejdtrådar och har ett behov av att hävda detta gång på gång.

Faktum är att det går bra för Plejd av någon anledning.

Jag var på Hornbach i Gbg härom veckan, de har en separat vägg där de har Plejdprodukterna som de har under uppsikt på grund av snatterier. Nu var väggen nästan tom, jag frågade hur det kom sig. Det visade sig att de har så stora problem med att de stjäls så de har dem endast på lagret numera…

Så suget verkar stort…

Nissens
R RoAd skrev:
Automatisk tändning har inte efterfrågats så din "decca" löser inte problemet.

Jag skulle personligen inte vilja att belysningen tänds varje gång jag går in i badrummet. Det skulle innebära att ljuset är på långa stunder i onödan.

Men om jag hade velat det så har som sagt Shelly denna funktion i sitt sortiment, så jo de klarar det, och mer därtill. Riktigt nördiga saker ;)
Shelly har inte efterfrågats alls i denna tråden, men en lösning på timerproblemet har efterfrågats..

Nissens
C crazytok skrev:
Till shelly finns ju då visserligen trådlös rörelse sensor att koppla till shelly1, så att dom inte klarar det är direkt fel.
Vem skulle ha påstått att Shelly inte klarar rörelsesensor?
Ts har ju en Plejd redan, så vad har Shelly med detta att göra?

Nissens
S sprucetwig skrev:
Men då är vi där igen. Nej, det är ganska få som är så intresserade av hemautomation att de bryr sig vad elektrikern stoppar in. Men är man det minsta intresserad så är det bra att välja något annat så man lätt kan bygga vidare utan att behöva byta ut allt.

Eftersom folk som läser på Byggahus och söker sig till den här delen av forumet är mer intresserad än gemene man är det ju bra om det finns korrekt information och inte bara lovsånger.

Nej, den stora frågan är varför du känner dig tvungen att ta Plejd i försvar eftesom alla andra i den här tråden verkar rätt överens om Plejds brister och styrkor.
Nej, jag känner mig inte tvungen stt försvara Plejd, men när man råder någon som redan har köpte en Plejd att kasta bort den och sätta dit en Shelly istället för att komma med en lösning med Plejdpucken så undrar msn ju…
Vem vill tex ha flera olika appar att styra sin belysning med?
Vissa säger ju uttryckligen att de inte gillar Plejd i denna tråden, lite lustigt att de följer Plejdtrådar då…

Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Ah, vad trevligt att du har Thread-produkter redan! Dom där kom väl tidigare i år? Thread och Matter har ju själva lidit lite grann av Plejd-syndromet...
Andra tillverkare har ju börjat fått upp ögonen äntligen för gemensam standardisering, det som KNX pysslat med sedan början av 90-talet.

Olika system för olika användare och anläggningar. Det finns inget system som passar alla ändamål perfekt och så kommer det säkerligen vara med Thread också.
Thread-produkter från KNX och DALI kanske mer kommer användas för att kombinera kabel och trådlösa anläggningar. Kanske att det i större utsträckning blir valet om en elektriker gör jobbet.

När vi elektriker ska installera och driftsätta en produkt så är det smidigt med produkter som är tänkta att installeras på det viset. Att man som installatör själv kan driftsätta allt och sedan överlämna en färdig produkt till en kund genom att bjuda in via mail eller lämna över en kod. Det är fördelar med Plejd och KNX m.m.
Det finns även då alltid en teknisk support att ringa när man står ute hos kund med en produkt.

Det blir därför krångligt att installera konsumentprodukter som är gjord för att konfigureras av en slutkund direkt. Där mailadress och kunden egna lösenord ska användas osv. (Det är naturligtvis inga problem om kunden själv gör all konfiguration)

Hur funkar den konfigurationen för Shelly, Fibaro och andra liknande produkter som ofta lyfts fram?

//Patrik
Det kan väl knappast vara ett stort problem att en gateway för hemautomationen måste konfigureras och då måste man använda en mailadress. Sådana kan ändras, liksom inlogg, PW mm. Om du säljer samma eller liknande gateway varje gång så borde du ju kunna lära dig hur det smidigast görs.

D
Nissens Nissens skrev:
Nej, jag känner mig inte tvungen stt försvara Plejd, men när man råder någon som redan har köpte en Plejd att kasta bort den och sätta dit en Shelly istället för att komma med en lösning med Plejdpucken så undrar msn ju…
Vem vill tex ha flera olika appar att styra sin belysning med?
Vissa säger ju uttryckligen att de inte gillar Plejd i denna tråden, lite lustigt att de följer Plejdtrådar då…
Man kan gilla olika lösningar men att fortsätta slänga bra pengar efter dåliga behöver ju inte vara bästa lösningen, kan mycket väl vara bättre att bara backa ur, lägga upp Plejden på Tradera och lösa sitt problem, just saying!

Nissens
K karlmb skrev:
Det kan väl knappast vara ett stort problem att en gateway för hemautomationen måste konfigureras och då måste man använda en mailadress. Sådana kan ändras, liksom inlogg, PW mm. Om du säljer samma eller liknande gateway varje gång så borde du ju kunna lära dig hur det smidigast görs.
Det är just den enkelheten han beskriver som saknas i andra system. Bla den är värd mycket.

Nissens
D djac skrev:
Man kan gilla olika lösningar men att fortsätta slänga bra pengar efter dåliga behöver ju inte vara bästa lösningen, kan mycket väl vara bättre att bara backa ur, lägga upp Plejden på Tradera och lösa sitt problem, just saying!
Och resten av Plejd också då, eller skall man sköta belysningen med flera olika appar tänker du?

K karlmb skrev:
Vi elektriker är ofta hemma hos kunder som själva är på jobbet osv (eller om det är ett helt nytt hus där ingen bor ännu) och ska vi göra en konfigurering så är det smidigt om vi kan göra klart allt, göra en funktionskontroll för att säkerställa att allt funkar och sedan bjuda in ägaren till systemet genom att fylla i deras mailadress eller lämna ut en kod.
Sen kan kunden i sin tur skapa ett konto och lägga in sitt eget lösenord osv.

Ska jag stå ensam hos en kund ringa och efterfråga inloggningsuppgifterna till kundens Apple ID eller efterfråga vilket lösenord kunden ska ha och samtidigt veta att dom antagligen har Snutten23 som lösenord på alla sina privatkonton osv.
Det känns omständigt och inte särskilt GDPR.

Det är helt klart lättare om jag kan göra min del och sedan lämna över det sista till kunden.

//Patrik

• Gilla
JockeHX och 4 till
  • Laddar…
D
Vi elektriker är ofta hemma hos kunder som själva är på jobbet osv (eller om det är ett helt nytt hus där ingen bor ännu) och ska vi göra en konfigurering så är det smidigt om vi kan göra klart allt, göra en funktionskontroll för att säkerställa att allt funkar och sedan bjuda in ägaren till systemet genom att fylla i deras mailadress eller lämna ut en kod.

Ska jag stå ensam hos en kund ringa och efterfråga inloggningsuppgifterna till kundens Apple ID eller efterfråga vilket lösenord kunden ska ha och samtidigt veta att dom antagligen har Snutten23 som lösenord på alla sina privatkonton osv.

Det är helt klart lättare om jag kan göra min del och sedan lämna över det sista till kunden.

//Patrik
Detta kan jag verkligen förstå, jag skulle inte vilja ta på mig ett ansvar för exempelvis en sådan heterogen installation som jag själv har, det förutsätter att kunden har intresse och driver det själv. Min utmärkta elektriker sätter mycket Plejd och detta är ett av hans skäl, däremot har han stor förståelse för kunder som har ett lite större intresse och därför inte vill ha Plejd. Han är kanske unik men han klarar absolut balanserna dessa diskussioner med kunden utan rapporterade problem. Han är BTW inte billig men han är ärlig och blåser inte sina kunder utan tar betalt för sitt värde, dvs inte ockermarginal på prylar osv.

Alla är olika men jag uppskattar detta förhållningssätt.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…

//Patrik
Det var så jag menade. Och sätter du något annat system som Plejd eller KNX så är det ju också enklast om du kan grundfigurera och sedan lämna över nläggningen via några mail eller nån lapp.
Min poäng var att detta inte är något som kräver just Plejd eller KNX, utan så kan det fungera med det enklaste av IKEA-system tom.

Nissens

//Patrik
Det är bl.a detta tillsammans med användarvänligheten som är framgångsfaktorer för Plejd. Bara en sådan sak som ett beroende av wifi hade krånglat till det betydligt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.