Då vi i de flesta rum har två lampor varav en som skall vara dimbar så blir det nog plejd betydligt billigare så får man hoppas att de öppnar upp mer sen :rofl:

De flesta puckarna brukar ha två utgångar.
Nyfniken Nyfniken skrev:
De flesta puckarna har 2 eller 3 styringångar.
Värt att notera är att styringångarna inte behöver styra den aktuella pucken. Dom genererar en signal som kan styra vilken pryl eller scen som helst i nätet.

J Jnyman skrev:
Plejd har utgång för två tändningar på varje krondimmer. Praktiskt om man har en taklampa och en fönsterlampa så behöver man bara en puck.
Måste man ha två Fibaro eller zwawe puckar för att styra två lampor? I så fall blir det ju lite dyrare med zwave.
Det finns både fibaro, qubino och shelly med dubbla relä så en puck räcker. De har förstås lägra max last men det lär ju vara samma med Plejd.

leby leby skrev:
Det finns både fibaro, qubino och shelly med dubbla relä så en puck räcker. De har förstås lägra max last men det lär ju vara samma med Plejd.
Ja så är det ju. Men är de dimbara eller bara on/off? På en fönsterlampa funkar ju on/off men en spotskena vill man gärna dimma.

J Jnyman skrev:
Då vi i de flesta rum har två lampor varav en som skall vara dimbar så blir det nog plejd betydligt billigare så får man hoppas att de öppnar upp mer sen :rofl:
Dubbla dimmer har jag nog inte sett på någon annan, men billigare, nja 699:- för en Plejd krondimmer och 2x20€ för 2st Shelly dimmer. Sen så är ju plats effektivt om det krävs med en Plejd, men inte billigare. Z-Wave dimmer är nog iof dyrare än Plejd.

J Jnyman skrev:
Ja så är det ju. Men är de dimbara eller bara on/off? På en fönsterlampa funkar ju on/off men en spotskena vill man gärna dimma.
De är bara on/off

leby leby skrev:
Dubbla dimmer har jag nog inte sett på någon annan, men billigare, nja 699:- för en Plejd krondimmer och 2x20€ för 2st Shelly dimmer. Sen så är ju plats effektivt om det krävs med en Plejd, men inte billigare. Z-Wave dimmer är nog iof dyrare än Plejd.
För mig så kostar plejden mindre då elektriker finns inom släkten. Jag är nöjd med dem men saknar ju som sagt att kunna integrera dem med andra system. Sen så kan man ju trixa lite och sätta i takdosan. Ska kika på Shelly, men de måste vara stabila annars kommer det åka ut lika snabbt som det kom in ;)

J Jnyman skrev:
För mig så kostar plejden mindre då elektriker finns inom släkten. Jag är nöjd med dem men saknar ju som sagt att kunna integrera dem med andra system. Sen så kan man ju trixa lite och sätta i takdosan. Ska kika på Shelly, men de måste vara stabila annars kommer det åka ut lika snabbt som det kom in ;)
Shelly kräver bra WLAN, har du det (och sätter fast IP) är de väldigt stabila. halvtaskig täckning fel konfade etc så kan de nog upplevas som ostabila.

Varför fast IP?

Antagligen för att pucken/automationsboxen skall kunna veta vilken ip adress den skall ropa på. Lite synd kan jag tycka då det kräver mer av användaren när man sätter upp det.

Det behövs inte fast IP, men det underlättar och snabbar upp när man t ex startar om routern. Routern glömmer leasen och känner inte längre till puckens hostnamn förr än pucken gör en DHCP-renew vilket kan ta en stund.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Varför fast IP?
Det blir klart stabilare med fast IP, som useless säger så startar Shellyn snabbare än routern och risken är att leasen gått ut. Sen har jag Domoticz med fasta IP anrop inte MQTT så min lösning kräver fast IP även av det skälet

leby leby skrev:
startar Shellyn snabbare än routern och risken är att leasen gått ut. Sen har jag Domoticz med fasta IP anrop inte MQTT så min lösning kräver fast IP även av det skälet
Det där är rotvälska för 99,99% av alla vanliga elektriker, därför använder dom PLEJD.:)

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Det där är rotvälska för 99,99% av alla vanliga elektriker, därför använder dom PLEJD.:)
Du har säkert helt rätt. Det är nog så att vill man idag ha mer "smart" än att tända/släcka så krävs intresse och det kommer det nog att göra för en ganska lång tid framöver. Sen tror jag nog att det i den nya generationen av elektriker finns de som suttit framför datorn och spelat som kommer lära sig även detta.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
useless useless skrev:
De flesta puckarna brukar ha två utgångar.

Värt att notera är att styringångarna inte behöver styra den aktuella pucken. Dom genererar en signal som kan styra vilken pryl eller scen som helst i nätet.
Jag vet att man förvisso kan styra andra puckar med fibaros puckar, men de är hårdkopplade internt så att de går inte att använda ingången till nått, och utgången till något helt annat.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.