Det finns både fibaro, qubino och shelly med dubbla relä så en puck räcker. De har förstås lägra max last men det lär ju vara samma med Plejd.J Jnyman skrev:
Dubbla dimmer har jag nog inte sett på någon annan, men billigare, nja 699:- för en Plejd krondimmer och 2x20€ för 2st Shelly dimmer. Sen så är ju plats effektivt om det krävs med en Plejd, men inte billigare. Z-Wave dimmer är nog iof dyrare än Plejd.J Jnyman skrev:
För mig så kostar plejden mindre då elektriker finns inom släkten. Jag är nöjd med dem men saknar ju som sagt att kunna integrera dem med andra system. Sen så kan man ju trixa lite och sätta i takdosan. Ska kika på Shelly, men de måste vara stabila annars kommer det åka ut lika snabbt som det kom inleby skrev:
Shelly kräver bra WLAN, har du det (och sätter fast IP) är de väldigt stabila. halvtaskig täckning fel konfade etc så kan de nog upplevas som ostabila.J Jnyman skrev:För mig så kostar plejden mindre då elektriker finns inom släkten. Jag är nöjd med dem men saknar ju som sagt att kunna integrera dem med andra system. Sen så kan man ju trixa lite och sätta i takdosan. Ska kika på Shelly, men de måste vara stabila annars kommer det åka ut lika snabbt som det kom in![]()
Det behövs inte fast IP, men det underlättar och snabbar upp när man t ex startar om routern. Routern glömmer leasen och känner inte längre till puckens hostnamn förr än pucken gör en DHCP-renew vilket kan ta en stund.
Du har säkert helt rätt. Det är nog så att vill man idag ha mer "smart" än att tända/släcka så krävs intresse och det kommer det nog att göra för en ganska lång tid framöver. Sen tror jag nog att det i den nya generationen av elektriker finns de som suttit framför datorn och spelat som kommer lära sig även detta.L Leif i Skåne skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 632 inlägg
Jag vet att man förvisso kan styra andra puckar med fibaros puckar, men de är hårdkopplade internt så att de går inte att använda ingången till nått, och utgången till något helt annat.useless skrev: