J Jocke Best skrev:
Njae, du sparkar in minst en öppen dörr här. De som redan kör Zigbee/Home assistant känner troligen till att det finns fulhack för att köra Plejd där. Dessa integrationer är "reverse-enginerade" och kräver vad jag vet att den vanlige plejdanvändaren plötsligt ska installera Home Assistant/MQTT/BLE-enhet/HACS/nya repo etc etc för att överhuvud taget få det att funka. Läser man om Plejd-folkets aversioner mot att vara sin egen sysadmin känns detta åtminstone för mig avlägset. Speciellt eftersom dessa hack/eller deras support, precis som Plejd kan försvinna när som helst.Har man detta intresse så har man nog inte satsat på den hästen från början.
Det spelar ingen roll. Nycklarna finns i appens katalog. Även om man inte har något som helst intresse av att göra detta på egen hand redan nu, så finns möjligheten kvar om Plejds moln skulle försvinna. Lösningar finns därmed för att hålla sina puckar levande oavsett vad som händer.

Nissens
J Jocke Best skrev:
Plejd kan försvinna när som helst. Har man detta intresse så har man nog inte satsat på den hästen från början. Men jag kan ha fel. Ska gladeligen hjälpa till med även det när frågorna kommer...
Den här oron är väldigt rörande. Jag kan lugna dig med att Plejd inte kommer att försvinna ”när som helst” risken är nog större att du eller jag försvinner ”när som helst”. Vad skall du göra åt det? Mer nervlugnande?

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Den här oron är väldigt rörande. Jag kan lugna dig med att Plejd inte kommer att försvinna ”när som helst” risken är nog större att du eller jag försvinner ”när som helst”. Vad skall du göra åt det? Mer nervlugnande?
När jag känner mig lite nere läser jag alla dina inlägg. Efter det känns det oftast bättre 🤓

• Haha
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Nissens
J Jocke Best skrev:
När jag känner mig lite nere läser jag alla dina inlägg. Efter det känns det oftast bättre 🤓
Roligt att du mår bättre ibland. Det måste vara jättejobbigt att oroa sig för allt möjligt och omöjligt. 😊

R
J JockeHX skrev:
Stämmer inte. Det finns sätt att koppla upp Plejd mot Home Assistant utan att gå via Plejds moln överhuvudtaget. Skulle Plejd konka, som ni är så oerhört oroade över trots att ni inte har en Plejd-puck, så kan de fortfarande funka, konfigureras om och styras helt separat utan att vara beroende av Plejd.

Du kan även köpa andra puckar från andra tillverkare och köra via Home Assistant och därmed blanda dem med Plejd-puckar.
Men då måste man ju bli sån där "hobbyist", och skaffa en sån där "sysadm". Kommer säkert bli nördig på kuppen och få finnar igen 😱

Men ok, seriöst. Som befintlig Plejdanvändare som vill ha en ny knapp, vilken elektriker tycker du jag ska ringa för att få HA installerat och konfigurerat ihop med mitt befintliga Pejd-system?

• Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Men då måste man ju bli sån där "hobbyist", och skaffa en sån där "sysadm". Kommer säkert bli nördig på kuppen och få finnar igen 😱

Men ok, seriöst. Som befintlig Plejdanvändare som vill ha en ny knapp, vilken elektriker tycker du jag ska ringa för att få HA installerat och konfigurerat ihop med mitt befintliga Pejd-system?
Jag har svårt att tro att ni inte förstår vad det innebär att det finns en backuplösning om Plejd skulle gå i putten.

En vanlig användare som inte har ett teknikintresse kommer kunna köpa en färdig lösning out of the box för att koppla upp sina puckar till HA om Plejds moln skulle försvinna.

Användarbasen är tillräckligt stor för att inte någon skulle antingen kommersialisera en sådan lösning, men för användare som kan kolla en youtube-guide på hur man gör så räcker det nog gott och väl.

Nissens
R RoAd skrev:

Att sätta dit en trådlös knapp kräver ingen elektriker… det förstår du säkert.
Men det kanske är en för enkel lösning? 😂

R
J JockeHX skrev:
Jag har svårt att tro att ni inte förstår vad det innebär att det finns en backuplösning om Plejd skulle gå i putten.
Fast jag verkar vara den som förstår precis vad det innebär. Ni som ska försvara Plejd i alla lägen verkar däremot inte fatta (eller blunda). Att kalla HA (en hobbyistlösning) för en "backupplösning" till ett system som "bara fungerar(tm)" är ju bara komiskt.

Ni slår ju knut på er själva när ni vägrar att erkänna en enda svaghet med Plejd. Underhållande :)

J JockeHX skrev:
En vanlig användare som inte har ett teknikintresse kommer kunna köpa en färdig lösning out of the box för att koppla upp sina puckar till HA om Plejds moln skulle försvinna.
Kanske, men mest sannolikt kommer de att få byta ut hela sitt system.

Precis som de med äldre Sonos-högtalare som fick byta ut dessa för att kunna köpa nya enheter. Ingen gjorde någon "backuplösning" för dem trots att kundunderlaget var mycket större.

J JockeHX skrev:
Användarbasen är tillräckligt stor för att inte någon skulle antingen kommersialisera en sådan lösning,
Ja ni kan ju alltid hoppas på det. Men även om någon gör någon "box" med HA färdiginstallerat, kommer "gemene man" reda ut hur man integrerar sitt system i denna? Jag är tveksam.

J JockeHX skrev:
men för användare som kan kolla en youtube-guide på hur man gör så räcker det nog gott och väl.
Jaha, så du tycker att HA är enkelt? @Nissens detta kan du väl inte låta passera okommenterat? På nörden nu!! :)

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Att sätta dit en trådlös knapp kräver ingen elektriker… det förstår du säkert.
Men det kanske är en för enkel lösning? 😂
Va? Trådlös knapp? Vad yrar du om?

Jag frågar om vem som ska komma och installera den där HA-baserade backuplösningen som @JockeHX pratar om. Vem ringer jag som kommer ut och gör det? Och med "jag" så menar jag nu den där Plejdanvändaren som inte ens vet vad HA är.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Va? Trådlös knapp? Vad yrar du om?

Jag frågar om vem som ska komma och installera den där HA-baserade backuplösningen som @JockeHX pratar om. Vem ringer jag som kommer ut och gör det? Och med "jag" så menar jag nu den där Plejdanvändaren som inte ens vet vad HA är.
Du tar dig själv på alldeles för stort allvar. 😊

Nissens
R RoAd skrev:
Fast jag verkar vara den som förstår precis vad det innebär. Ni som ska försvara Plejd i alla lägen verkar däremot inte fatta (eller blunda). Att kalla HA (en hobbyistlösning) för en "backupplösning" till ett system som "bara fungerar(tm)" är ju bara komiskt.

Ni slår ju knut på er själva när ni vägrar att erkänna en enda svaghet med Plejd. Underhållande :)

Precis som de med äldre Sonos-högtalare som fick byta ut dessa för att kunna köpa nya enheter. Ingen gjorde någon "backuplösning" för dem trots att kundunderlaget var mycket större.

Ja ni kan ju alltid hoppas på det. Men även om någon gör någon "box" med HA färdiginstallerat, kommer "gemene man" reda ut hur man integrerar sitt system i denna? Jag är tveksam.

Jaha, så du tycker att HA är enkelt? @Nissens detta kan du väl inte låta passera okommenterat? På nörden nu!! :)
Ni som engagerar er så kopiöst mycket i att såga Plejd i alla lägen är riktigt underhållande ibland. 😊 Men bara lite…

Redigerat:
R RoAd skrev:

Du är så upprörd över att Plejd fungerar bra, och ditt enda argument till varför det inte skulle installeras är för att det skulle sluta fungera om Plejd går i konkurs.

Well, det kommer inte sluta fungera och ditt enda argument är bortblåst. Sonos-jämförelsen haltar eftersom Sonos inte gått i konkurs och deras gamla app funkar fortfarande.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Sonos är för övrigt the shit. Jag har totalt 4 play:1, en play:5, en arc, en sub i mitt hus.

Ljudet är grymt och den funkar alltid (tm). Precis som Plejd. Och då har jag ändå varit en audiofil i mitt tidigare liv med golvhögtalare från Dynaudio (Contour S3.4), Hegel H300-förstärkare och en massa akustikpaneler.

Så...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Du tar dig själv på alldeles för stort allvar. 😊
Nissens Nissens skrev:
Ni som engagerar er så kopiöst mycket i att såga Plejd i alla lägen är riktigt underhållande ibland. 😊 Men bara lite…
Återigen verkar du sakna svar på det jag faktiskt frågade. Vem ringer jag för att få hjälp med att installera och konfigurera den där HA-backuplösningen?

J JockeHX skrev:
Du är så upprörd över att Plejd fungerar bra
Och där kom den där gamla trötta halmgubben igen. Inte heller du verkar ha något svar på min fråga.

Vem ringer jag för att få hjälp med att installera och konfigurera den där HA-backuplösningen?

• Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Återigen verkar du sakna svar på det jag faktiskt frågade. Vem ringer jag för att få hjälp med att installera och konfigurera den där HA-backuplösningen?

Och där kom den där gamla trötta halmgubben igen. Inte heller du verkar ha något svar på min fråga.

Vem ringer jag för att få hjälp med att installera och konfigurera den där HA-backuplösningen?
Eftersom du tänker på Plejd dygnet runt med tanke på dina inlägg i den här tråden kanske vi kan ringa dig för att installera en HA-lösning om Plejd konkar? Du är ju den perfekta konsulten.

• Haha
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.