Äh, då är ju min lösning i #3119 bättre.J Jocke Best skrev:Det skulle ju rent tekniskt kunna lösas även via Plejd, på riktigt Plejdvis , via en timer. Timern/relät kan läggas på tändtråden, parallellt över en last som drar lika effekt som lampan, i serie med denna. När timern sluter så lyser det starkt, på dagen och när den bryter så lyser det svagt. Plejd är kanon!
Då går det även att dimra, fast inte med samma knapp. Lösningen använder också enbart plejdprylar, förutom tryckknappen såklart. Det kan kanske vara ett plus för vissa.
Så din lösning är inte krånglig, för egentligen ska problemet inte lösas?F frause skrev:
Samtidigt är det en grej jag löser i det "krångliga" home assistant på några minuter.
Ja alla vill ju inte hålla på och pilla varje uppdatering.J Jocke Best skrev:Det skulle ju rent tekniskt kunna lösas även via Plejd, på riktigt Plejdvis , via en timer. Timern/relät kan läggas på tändtråden, parallellt över en last som drar lika effekt som lampan, i serie med denna. När timern sluter så lyser det starkt, på dagen och när den bryter så lyser det svagt. Plejd är kanon!
Säkert löst sedan länge men jag kör även jag en dylik HP mini-pc. Fungerar utmärkt med hassio-plejd.nino skrev:
Inte testat andra varianter dock, när jag började var detta enda som tog all konfiguration från Plejd moln vilket jag såg som en mycket stor fördel. Efter detta initiala steg körs allt lokalt. Api-svar sparas lokalt ifall Plejds servrar inte går att nå i framtiden.
Enda problemet med det är att Plejd inte har all konfiguration i molnet…S SweVictor skrev:
Nja, det är väl snarare så att den där halva procenten inte kan acceptera att många är nöjda med Plejd och därför endast är ute för att såga Plejdsystemen. Riktigt tramsigt är det.Storsockret skrev:
Intressant ändå att öppna så hårt och sen skriva ett långt raljerande inlägg som visar att du inte läst tråden öht.
Nog för att tråden redan går i cirklar, men ska vi verkligen börja om helt en gång till?
Du har helt rätt, för många är Plejd det ultimata och är man nöjd är det kanon. Men här har vi någon som då faller under den där ynka procenten som startar en tråd och vill veta hur Plejd är jämfört med andra system, och det är det som diskuteras.
Varenda brist med Plejd tas som någon slags personlig kritik, trots att typ varenda en verkar vara överens om att man ska ha det man vill ha och är nöjd med. Ska man inte upplysa och diskutera, är det inte hela poängen med ett forum?
Ett Plejd-system är enkelt och begränsat. Ja.
Riskerar att sluta funka/inte kunna ändras om dom konkar. Ja.
Troligt att dom konkar? Kanske inte, men ska man inte känna till risken?
Är det en fördel att det är låst, liknelsen med iPhone? Ja för vissa, men ska man inte få veta vad det innebär?
Kan HA (som exempel) upplevas som krångligare? Förmodligen
Är det mer instabilt för att det är öppet? Nej
Kräver det internet? Nej
Behövs en sysadmin? Solklart!
Men trevlig kväll osv, nu tar vi fram popcornen och börjar om.
Jag har inte skrivit ett enda inlägg i någon plejdtråd. I den här tråden har jag däremot skrivit 14 (15 med detta då antar jag) inlägg. Av dessa så är faktiskt inte ett enda om något evigt totalhemautomatiseringshobbyprojekt.Nissens skrev:
Du däremot har skrivit 478 inlägg i den här tråden, ungefär allihop av dem med samma fäktande om hur ingen låter dig vara nöjd och att aktiekursen talar för hur nöjda alla är med plejd. Tills den sjönk då såklart, då var det inte ett bra mått längre, då är det bättre med alla andra coola Plejdforum som visar hur nöjda folk är.
Men bra försök.
Stämmer inte. Det finns sätt att koppla upp Plejd mot Home Assistant utan att gå via Plejds moln överhuvudtaget. Skulle Plejd konka, som ni är så oerhört oroade över trots att ni inte har en Plejd-puck, så kan de fortfarande funka, konfigureras om och styras helt separat utan att vara beroende av Plejd.R RoAd skrev:Vi har tagit upp det flera gånger i tråden, men du har kanske kommit in på senare tid så jag kan snabbt upprepa det.
Ett av problemen med Plejds stängda protokoll är att du i framtiden riskerar att inte kunna köpa en ny enhet om någon går sönder, eller om du vill utöka systemet med fler enheter. Det problemet har man inte med exempelvis zigbee som är öppet. Man kan då välja produkter från flera tillverkare.
Detta hände för ett tag sedan med Sonos högtalare när de gjorde nya högtalare inkompatibla med äldre modeller.
Du kan även köpa andra puckar från andra tillverkare och köra via Home Assistant och därmed blanda dem med Plejd-puckar.
Njae, du sparkar in minst en öppen dörr här. De som redan kör Zigbee/Home assistant känner troligen till att det finns fulhack för att köra Plejd där. Dessa integrationer är "reverse-engineerade" och kräver vad jag vet att den vanlige plejdanvändaren plötsligt ska installera Home Assistant/MQTT/MQTT-broker/BLE-enhet/HACS/nya custom Repon via Github etc etc för att överhuvud taget få det att funka. Läser man om Plejd-folkets (de som skriver i tråden åtminstone) aversioner mot att vara sin egen sysadmin känns detta åtminstone för mig avlägset. Speciellt eftersom dessa hack/eller deras support, precis som Plejd kan försvinna när som helst. Har man detta intresse så har man nog inte satsat på den hästen från början. Men jag kan ha fel. Ska gladeligen hjälpa till med även det när frågorna kommer...J JockeHX skrev:Stämmer inte. Det finns sätt att koppla upp Plejd mot Home Assistant utan att gå via Plejds moln överhuvudtaget. Skulle Plejd konka, som ni är så oerhört oroade över trots att ni inte har en Plejd-puck, så kan de fortfarande funka, konfigureras om och styras helt separat utan att vara beroende av Plejd.
Du kan även köpa andra puckar från andra tillverkare och köra via Home Assistant och därmed blanda dem med Plejd-puckar.
Känns som vi får fortsätta att oroa oss. Så mycket Novalucol och Losec Mups som det verkar knapras i vårt gäng kanske aktierna där är av intresse med?
Redigerat: