Nissens
jbr jbr skrev:
Äh, har man Plejd som hobby spelar nog inte priset så stor roll.
För andra som bara värdesätter funktion är det mer av intresse. 😎
Nu är ju Plejd just för dem som inte vill ha det som hobby, man vill att det bara skall funka utan någon sysadm. ☺️

• Gilla
pdov och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
billigt junk eller vill ha kvalitet. Det är ju en smakfråga, jag föredrar det senare.
Jag tror de flesta föredrar kvalitet men väldigt få uppskattar att något är dyrt, förutom säljaren möjligen...

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
J
Nissens Nissens skrev:
Nu är ju Plejd just för dem som inte vill ha det som hobby, man vill att det bara skall funka utan någon sysadm. ☺️
Krävs väl högskolepoäng för att få till en timer med Plejd? Berätta nu? Chalmers 3 år för att modda systemet för att slå av och på en värmepump när det är som fördelaktigast, är det rimligt?
Eller missförstod jag och automationen egentligen var begränsad? Man fick själv knappa in klockslagen? Lite som en äggklocka? Jo det är det smarta hemmet. I ett nötskal.

useless useless skrev:
Lägg på en hundring så får du dimbara märkesspottar. Fortfarande nästan halva priset jämfört med Plejd.
Alltså, det jag talar om är Constant Current led med separat driver.
Verkar som elektriker är så okunniga o lata numera att det mest säljs rena utbytes spottar för 230 eller 12V.. Hittade inte en enda CC led på Hide-a-lite ens...
(Så de sätter in 230V spottar med inbyggda "dimbara" drivers i varenda enhet, och sedan får de problem med dimmningen. Och det är då de väljer Plejd för att de erbjuder så bra plåster för eländet..)

Nej, det är såna här det ska vara: https://www.jsbv.se/ultratunn-12mm-downlight-54w-2700k-36-ip44-p889
Denna typ kostar under 250 kr st för hög kvalitets downlights/spotlights.
Man behöver sedan en driver för en grupp av leds som ska styras ihop.
Vill man ha möjlighet till bra dimmning så kan man välja en sådan driver: https://www.jsbv.se/led-driver-350ma-constant-current-12w-0-10v-dim-current-output-adjustable-p280
Hide-a-lite har även drivers med både 0-10V och push-dim.
Vill man kunna dimma den med hemautomation sätter man en sån här enhet till 0-10V ingången:
https://www.styrahem.se/p/841/zigbee-dimmer-0-10v
Och vill man ha ett bekvämt vred att dimma med på väggen eller på soffbordet så köper man ett som går via Zigbee som detta:
https://www.elbutik.se/product.html/namron-zigbee-4-i-1-vriddimmer

Detta upplägg ger alltså perfekt dimning utan störningar och med högsta energeffektivitet om man vill, med billiga högkvalitetsleds av valfri typ och fabrikat så länge det är constant current.
Och till detta kan man styra via hemautomation on/off och-eller dimning, eller på väggen även ifall hela hemautomationen går ner.
Samtliga komponenter kan dessutom bytas separat ifall någon skulle gå sönder eller behöva uppgraderas.

Till en bråkdel av kostnaden för en massa plejdspottar av viss specifik typ som kanske inte heller passar 100% i alla lägen.

Redigerat:
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Jo, men det beror ju lite på om man nöjer sig med billigt junk eller vill ha kvalitet. Det är ju en smakfråga, jag föredrar det senare.
Halmgubbe, igen. Det finns gott om kvalitetsprodukter till mycket lägre priser än Plejd.

Nissens Nissens skrev:
Lustigt. Jag har inte rört mitt system sedan Juni tror jag. Har jag en "sysadm" som jag inte vet om eller fungerar mitt system på något märkligt sätt ändå?

Vad måste en "sysadm" göra enligt dig för att system som inte är Plejd ska fungera?

• Gilla
David Wallin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R RoAd skrev:
Halmgubbe, igen. Det finns gott om kvalitetsprodukter till mycket lägre priser än Plejd.
Då har vi olika uppfattning om det. Jag vet inget snorbilligt system som fungerar lika bra som Plejd. Du behöver inte rada upp dina tyckanden om det igen, alla vet din subjektiva bild av det.
R RoAd skrev:
Lustigt. Jag har inte rört mitt system sedan Juni tror jag. Har jag en "sysadm" som jag inte vet om eller fungerar mitt system på något märkligt sätt ändå?
Visst, du har väl ett unikt system. Många hobbyister vittnar om något helt annat om du läser diverse trådar, och nej, jag tänker inte gräva fram länkar åt dig.

R RoAd skrev:
Vad måste en "sysadm" göra enligt dig för att system som inte är Plejd ska fungera?
Läs trådarna för hobbyautomatiserinhgssystemen så ser du. Det finns en anledning till att många väljer Plejd, och att du inte förstått det vet alla här redan.

Jag har absolut ingen lust att övertyga dig om något kring det. Gå gärna ut i någon ”riktigt” Plejdforum och lufta dina synpunkter så får du något att bita i. ☺️

Jag måste nog hitta en sysadmin, @Nissens säger att jag behöver en. Typiskt.
Undrar bara vad denna sysadmin ska göra? Fixa alla dessa problem jag har som påstås finnas, fast några länkar för att påvisa alla dessa problem presenteras förstås inte. Det är bara är så.
Kanske ska ställa om timern till min vvb?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
RoAd och 5 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jag måste nog hitta en sysadmin, @Nissens säger att jag behöver en. Typiskt.
Undrar bara vad denna sysadmin ska göra? Fixa alla dessa problem jag har som påstås finnas, fast några länkar för att påvisa alla dessa problem presenteras förstås inte. Det är bara är så.
Kanske ska ställa om timern till min vvb?
Förlåt jag har inte hängt med här sista tiden, min relativt nya Homey Pro har bokstavligen talat SLUKAT all min tid, och då har jag inte ens kopplat in värmepumpen. 🫣

• Haha
RoAd och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du behöver inte rada upp dina tyckanden om det igen, alla vet din subjektiva bild av det.
Ridå ner!

• Älska
  • Gilla
RoAd och 3 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Förlåt jag har inte hängt med här sista tiden, min relativt nya Homey Pro har bokstavligen talat SLUKAT all min tid, och då har jag inte ens kopplat in värmepumpen. 🫣
Har du tagit upp problemen med din sysadmin?

• Haha
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då har vi olika uppfattning om det. Jag vet inget snorbilligt system som fungerar lika bra som Plejd
Trots alla som skrivit till dig om både Ikea och Lidl -Zigbee..

• Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Som dessutom inte är proprietära. ☝️

• Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Då har vi olika uppfattning om det. Jag vet inget snorbilligt system som fungerar lika bra som Plejd.
Hur många andra system har du provat?

Nissens Nissens skrev:
Visst, du har väl ett unikt system. Många hobbyister vittnar om något helt annat om du läser diverse trådar, och nej, jag tänker inte gräva fram länkar åt dig.
Jag tror inga har problem att få till fjärrstyrning av några lampor oavsett system. Om du läser trådarna du inte vill länka till så kommer du att se att det är betydligt mer avancerade saker som orsakar huvudbry.

• Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Hur många andra system har du provat?

Jag tror inga har problem att få till fjärrstyrning av några lampor oavsett system. Om du läser trådarna du inte vill länka till så kommer du att se att det är betydligt mer avancerade saker som orsakar huvudbry.
Jag har inget behov av att övertyga dig eller andra om någonting. Detta är en Plejdtråd och jag är ointresserad av att fördjupa några diskussioner om andra system.

Om du har svårt att hitta Plejd forum så måste du ha letat oerhört dåligt.

• Haha
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K karlmb skrev:
Och inget av dem har samma upplägg och kvalitetskänsla som Plejd. Det borde du veta om du nu har sån koll.

• Haha
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.