Liten ordlista för plejdanvändare:

- Saklig konstruktiv kritik = plejdhat.

- Ifrågasättande av huruvida Plejd i alla lägen är det optimala systemet för alla tänkbara tillämpningar = personpåhopp.

- Raljerande över personer som har intresse, större visioner och/eller behov av vad ett smart hem kan erbjuda = Den obestridliga universella sanningen.

• Älska
  • Haha
  • Gilla
TowaTei och 5 till
  • Laddar…
D
David Wallin David Wallin skrev:
Liten ordlista för plejdanvändare:

- Saklig konstruktiv kritik = plejdhat.

- Ifrågasättande av huruvida Plejd i alla lägen är det optimala systemet för alla tänkbara tillämpningar = personpåhopp.

- Raljerande över personer som har intresse, större visioner och/eller behov av vad ett smart hem kan erbjuda = Den obestridliga universella sanningen.
Jag skjuts med katapult rakt in i Orwells värld

• Haha
David Wallin
  • Laddar…
M maarkus1 skrev:
Icanos hassio-plejd eller Thomaslovens hass_plejd, vilken är att föredra? Såg att båda är nyligen uppdaterade. Någon som provat båda?
Jag har testat båda. Båda är mycket stabila men Thomasloven är lite enklare att komma igång med om man inte redan har en mqtt server igång i HA. Icanos är via mqtt. Båda är aktiva med uppdateringar av integrationerna. Lycka till!

• Gilla
maarkus1 och 3 till
  • Laddar…
F
F fsn skrev:
Kör vidare på 12V Halogen som vi har mängder av. ca 40 st totalt (räknat i huvudet, är inte hemma). Uppdelat på 7st individuella strömbrytare.

planen var att dumpa 12V och köra på 230V. Det skall vara dimmer på mist 5 av brytarna och allra helst 7 av dom om det intr blir för dyrt. Vill ha Plejd på allt utom eventuellt badrummen och tänkte köra på antingen nån GU10 amartur eller nån färdig dimmbar 230V downlight/spot på ca 5W. Idag sitter det 73mm GU 5.3 överallt.

Men såg den” färdiga” DWN-01 från Plejd och funderade på den istället då vi fick ett bra pris på den i 6-pack. Är det ett bra alternativ eller kan nån tipsa om nåt annat 230V? Och sen bara komplettera det med en Plejd-dimmer istället?
Svarar mig själv. Har fått hem lite prylar. Det blev Plejds spottar, både den vinklade och fasta, totalt 42st. Sen tillkommer det 3 dinmonterade kopplingsur som ersätts med puckar, en ytterbelysning utan ur som får en puck monterad i dosan och tre eller eventuellt fyra dimmerpuckar för andra lampor.

Har inte fått fakturan ännu, hoppas det blir acceptabelt. Funderar på poolbelysningen samt eventuellt cirkulationspumpen med. Har köpt WIFi relä till det för att räckvidden är bättre men nu när jag får massa plejd-spottar nära så fixar det kanske Plejd.

• Gilla
David Wallin
  • Laddar…
F fsn skrev:
Svarar mig själv. Har fått hem lite prylar. Det blev Plejds spottar, både den vinklade och fasta, totalt 42st. Sen tillkommer det 3 dinmonterade kopplingsur som ersätts med puckar, en ytterbelysning utan ur som får en puck monterad i dosan och tre eller eventuellt fyra dimmerpuckar för andra lampor.

Har inte fått fakturan ännu, hoppas det blir acceptabelt. Funderar på poolbelysningen samt eventuellt cirkulationspumpen med. Har köpt WIFi relä till det för att räckvidden är bättre men nu när jag får massa plejd-spottar nära så fixar det kanske Plejd.
Du är tydligen ekonomiskt oberoende.
Zigbee drivdon för constant current leds hade blivit löjligt mkt billigare.

F
K karlmb skrev:
Högst troligt att det blir rätt dyrt även med bra rabatter men Zigbee drivdon lyser nog sämre än Plejds spottar. Det skiljer inte så mycket mellan en Plejdspot och nån annan spot av hög kvalité och då tillkommer drivdon, det har man redan på Plejds spottar.

• Gilla
  • Haha
Patrik_Hed och 4 till
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Högst troligt att det blir rätt dyrt även med bra rabatter men Zigbee drivdon lyser nog sämre än Plejds spottar. Det skiljer inte så mycket mellan en Plejdspot och nån annan spot av hög kvalité och då tillkommer drivdon, det har man redan på Plejds spottar.
Dela gärna med dig av erfarenheter av Plejds spotar när du fått upp dem.

• Gilla
IgelSpikey och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Lyser sämre? Det ör liksom inte zigbee-spottar, utan såna som passar oavsett hemautomationssystem.
Vad kostar dina spottar som går bara på Plejd?

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Lyser sämre? Det ör liksom inte zigbee-spottar, utan såna som passar oavsett hemautomationssystem.
Vad kostar dina spottar som går bara på Plejd?
Jag tror fsn skojar lite med dig. Spottarna han köpt har både drivdon och inbyggd dimmer så det behövs ingen dimmerpuck, det räcker med en återfjädrande brytare. Man sparar alltså in på kostnaden för ett Zigbee-drivdon helt.

• Haha
  • Gilla
Patrik_Hed och 2 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Jag tror fsn skojar lite med dig. Spottarna han köpt har både drivdon och inbyggd dimmer så det behövs ingen dimmerpuck, det räcker med en återfjädrande brytare. Man sparar alltså in på kostnaden för ett Zigbee-drivdon helt.
OK. Så vad blir totalkostnaden för dessa spottar med inbyggd driver?

Troligen mer än 260:- per ljuskälla?

Skärmdump av online-varukorg med elektriska produkter, förväntad leveranstid och totalpris inklusive moms.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men man kanske får enorma rabatter om man köper många Plejd?

E-handelsvarukorg, 2 vita downlight lampor, totalt 1298 kr, leverans 6-8 dagar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Majgårdarna
Elektriker har väl 70% på Ahsell.

Blir billigt för elektrikern och dyrt för kunden..

70% på Ahlsells listpris ja. Jag tror inte en vanlig elektriker köper Plejd-spottar för under 200:- styck?

D
K karlmb skrev:
Tar en sidofråga, jag startade en tråd där jag frågar efter ersättare för GU5.3 halogen, och undrar om man kan hitta en bra lösning med separat drivdon och kompatibla ljuskällor som passar i samma armatur, har du något uppslag där?

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Elektriker har väl 70% på Ahsell.

Blir billigt för elektrikern och dyrt för kunden..
De har isåfall 70% rabatt på Schneider också, som har Zigbee i Wiser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.