R RoAd skrev:
Så det är inte en begränsning i Plejds utbud, man har helt enkelt fel belysning. :)
Precis. Det var enklare förr, när Sovjet var Sovjet. Då gick man till kassan för belysningssystem, sa "Ett belysningssystem tack", gick till betalkassan, betalade, gick till utlämningsdisken för belysningssystem, fick sin kartong - och VIPS så hade man plötsligt det perfekta systemet att sätta upp där hemma! :p
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
Visa vart det gör ont att Plejd än säljer ;)
 
Nissens Nissens skrev:
Så många andra har meshnätverk?
Både zigbee och z-wave är mesh nätverk.
Strömanslutna enheter repeterar signalen inom nätverket automatiskt.

Puckar från t.ex. fibaro går att jämföra med Plejd. Lampknapparna förblir vanliga men går att ”koppla upp”. Skillnaden är att de bygger på en öppen standard och har längre räckvidd än ble. Det går också att hitta en uppsjö med olika typer som alla fungerar tillsammans.

T.ex. En ikea lampa kräver inte ikeas hub för att fungera. Räcker med att du har en zigbee hub. Där kan du ansluta alla enheter som kör zigbee. Som ikea trådfri, philips hue, sonoff, aqara, xiaomi, samsung smartthings mfl.

vad BLE (som plejd använder) har som kan tilltala är att ingen hub behövs för att kommunicera med enheterna då hårdvaran som krävs finns i telefonen.

Både z-wave och zigbee kräver en hub. Oftast vill man nog kunna nå sina smarta prylar över nätet iallafall dock.

En väldigt användarvänlig hub är Homey om man ”bara vill att det ska fungera”.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
R RoAd skrev:
Nej, jag vet. Gränsen för nörderi och onödigt styrande börjar där Plejds produkter slutar :)
Hmm du är något på spåret här...
 
Sittställning
K Karobi skrev:
Både zigbee och z-wave är mesh nätverk.
Strömanslutna enheter repeterar signalen inom nätverket automatiskt.

Puckar från t.ex. fibaro går att jämföra med Plejd. Lampknapparna förblir vanliga men går att ”koppla upp”. Skillnaden är att de bygger på en öppen standard och har längre räckvidd än ble. Det går också att hitta en uppsjö med olika typer som alla fungerar tillsammans.

T.ex. En ikea lampa kräver inte ikeas hub för att fungera. Räcker med att du har en zigbee hub. Där kan du ansluta alla enheter som kör zigbee. Som ikea trådfri, philips hue, sonoff, aqara, xiaomi, samsung smartthings mfl.

vad BLE (som plejd använder) har som kan tilltala är att ingen hub behövs för att kommunicera med enheterna då hårdvaran som krävs finns i telefonen.

Både z-wave och zigbee kräver en hub. Oftast vill man nog kunna nå sina smarta prylar över nätet iallafall dock.

En väldigt användarvänlig hub är Homey om man ”bara vill att det ska fungera”.
Tack för en bra förklaring!
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Jag använder webbläsaren för att styra mina lampor. Varför ska man ha en massa extra appar?
Måste man ha en telefon med bluetooth för att kunna styra sina plejdprylar?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Men nu har ni helt plötsligt efter flera dagar kommit på att "ert" system är snabbare och nu ska det tjatas lite till.
Jag har Fibaro (Z-wave) och den appen är blixtsnabb. Det är när jag är hemifrån och huset är uppkopplat med VPN som det är som långsammast, få kan det ta uppnåt 20 sekunder innan jag kan tända första lampan.

Jag hade såklart gärna sett att det var snabbt då också men nyttan av att kunna kolla dörrar, lås och rörelsedeckare inne och ute väger över.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
K Karobi skrev:
Både zigbee och z-wave är mesh nätverk.
Strömanslutna enheter repeterar signalen inom nätverket automatiskt.

Puckar från t.ex. fibaro går att jämföra med Plejd. Lampknapparna förblir vanliga men går att ”koppla upp”. Skillnaden är att de bygger på en öppen standard och har längre räckvidd än ble. Det går också att hitta en uppsjö med olika typer som alla fungerar tillsammans.

T.ex. En ikea lampa kräver inte ikeas hub för att fungera. Räcker med att du har en zigbee hub. Där kan du ansluta alla enheter som kör zigbee. Som ikea trådfri, philips hue, sonoff, aqara, xiaomi, samsung smartthings mfl.

vad BLE (som plejd använder) har som kan tilltala är att ingen hub behövs för att kommunicera med enheterna då hårdvaran som krävs finns i telefonen.

Både z-wave och zigbee kräver en hub. Oftast vill man nog kunna nå sina smarta prylar över nätet iallafall dock.

En väldigt användarvänlig hub är Homey om man ”bara vill att det ska fungera”.
Tack för att du tog dig tid att förklara detta! :):)
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning
K
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag har Fibaro (Z-wave) och den appen är blixtsnabb. Det är när jag är hemifrån och huset är uppkopplat med VPN som det är som långsammast, få kan det ta uppnåt 20 sekunder innan jag kan tända första lampan.

Jag hade såklart gärna sett att det var snabbt då också men nyttan av att kunna kolla dörrar, lås och rörelsedeckare inne och ute väger över.
Larm kör jag visonic, långsam app :(
 
Nissens
David Wallin David Wallin skrev:
Jag släckte nyss tre lampor helt utan app genom att starta ett avsnitt av "2 Broke Girls" på min TV. Så jag gissar att jag var snabbast? För övrigt tändes de igen när jag stängde av... ;):D
Får du gå i mörkret när det är kissepaus då? :rofl:
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
Nissens
13th Marine 13th Marine skrev:
Den nya ägaren får då göra som den vill, de kan installera pucktillverkarens app och styra med den, eller konfa varje puck för sig.
Bryr de sig inte alls så sitter knapparna på väggarna och funkar precis som en klassisk installation.
Med Plejd funkar både knapparna och alla konfigurationer i appen(virtuella rum, timing scenarion etc.) för nästa ägare direkt.
 
Det kommer det att göra även i mitt hus fast jag inte har plejd. Knappast något unikt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Larm kör jag visonic, långsam app :(
Larm är något annat. Det ska man inte blanda ihop med hemautomation.

Jag har Ajax och drt är verkligen grymt. Larmvärldens Apple (eller Plejd då, om du så vill). ;)
 
  • Haha
David Wallin
  • Laddar…
D
Sittställning Forlowt skrev:
Jag har ju skrivit det flera ggr så konstigt att ni nu säger annat. Helt klart är det bra!

All tid ni lagt ner på att konfa och alla bakgrundsdata för att tjäna en lögnaktig sekund. Nej nej, bakgrundsdata har vi nog med redan. Slår vi ut tiden man behöver konfigurera ett sådant system är det 2 dygn vänte tid skulle 99.9 hålla med om
Ärligt skulle jag bli galen om jag behövde använda en app med 3-5 sekunders uppstartstid, nu vill man ju undvika att behöva styra via appen, gissar att det speciellt gäller Plejdägare, men det händer ju ibland och då verkar det ju galet långsamt.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
D
K Karobi skrev:
Både z-wave och zigbee kräver en hub. Oftast vill man nog kunna nå sina smarta prylar över nätet iallafall dock.

En väldigt användarvänlig hub är Homey om man ”bara vill att det ska fungera”.
Ett ödmjukt tillägg, Z-wave kräver egentligen inte hub, efter konfiguration kan enheterna både prata med varandra och reagera på de andra nodernas status, dvs även om huben försvinner/går ner så fortsätter Z-wave nätverket med de funktioner du konfigurerat i enheterna.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.