1 858 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Plejd o Dali, hur koppla ihop?
Hej
Skall låta en elektriker som är lite ovan med Plejd o Dali koppla ihop en LED belysning och jag undrar om följande går att göra o hur det funkar…
Material
LED strip 24v COB, totalt ca 140W
En DALI Trafo
https://ledmegastore.se/24v-transfo...push-dim-flicker-free-ip20-5744002524267.html
Plejd DAL 01
Jag har en återfjädrande brytare, den går till en Plejd puck DAL-01 men hur kommunicerar plejdpucken med denna DALI trafo? Är det trådlöst? Måste jag har något mer än trafo för att få upp ett DALI nätverk på något sätt. Eller hur funkar det? Jag tror jag har lyckats göra bort mig lite här inser jag nu. Jag måste kanske skapa ett Dali nätverk.
Kan jag dra tråd från plejd till trafon istället? Jag vill ju kunna styra via Plejd, Dali vet jag inte varför det blev egentligen. Kanske jag skall köpa en annan trafo? Vad är enklast?
Skall låta en elektriker som är lite ovan med Plejd o Dali koppla ihop en LED belysning och jag undrar om följande går att göra o hur det funkar…
Material
LED strip 24v COB, totalt ca 140W
En DALI Trafo
https://ledmegastore.se/24v-transfo...push-dim-flicker-free-ip20-5744002524267.html
Plejd DAL 01
Jag har en återfjädrande brytare, den går till en Plejd puck DAL-01 men hur kommunicerar plejdpucken med denna DALI trafo? Är det trådlöst? Måste jag har något mer än trafo för att få upp ett DALI nätverk på något sätt. Eller hur funkar det? Jag tror jag har lyckats göra bort mig lite här inser jag nu. Jag måste kanske skapa ett Dali nätverk.
Kan jag dra tråd från plejd till trafon istället? Jag vill ju kunna styra via Plejd, Dali vet jag inte varför det blev egentligen. Kanske jag skall köpa en annan trafo? Vad är enklast?
Ser att det står att den har push funktion också på trafon
https://ledmegastore.se/docs/LF-GSD150YV024B.pdf
Men hur kopplar jag då via en plejd puck? Jag har en återfjädrande brytare men vill ju också kunna dimma eller stänga av via en plejd. Skall jag då köra på Dim-02?
https://ledmegastore.se/docs/LF-GSD150YV024B.pdf
Men hur kopplar jag då via en plejd puck? Jag har en återfjädrande brytare men vill ju också kunna dimma eller stänga av via en plejd. Skall jag då köra på Dim-02?
Inser att jag också borde nämna att i ett rum är det 3 slingor 9+5+5 m och 15w/m. Så totalt 285w. Någon sa att plejd klarar 200w bara? Suck… vill ju helst styra alla så de dimrar med samma intensitet.
Då verkar jag ha hittat en lösningE etompau skrev:
Återfjädrande till plejd ctr-01 till drivdonet till LED… struntar i Dali helt
Ja men jag vill ju kunna styra med plejd… släck allt när jag går hemifrån etc
Ringde plejd. De sa ctr-01 inte dal-01. Vad kan ha gått fel i den dialogen?
Vad som har gått fel i dialogen kan vi utomstående inte svara på. Sannolikt missuppfattning/fel ord/terminologi/stress.
Du har köpt ett drivdon som kan styras via DALI-signaler, du önskar kunna styra drivdonet via plejd och på distans.
Då behöver du en Plejd DAL-01 som skickar sina styrsignaler till drivdonet, se kopplingsschema för produkterna.
Du har köpt ett drivdon som kan styras via DALI-signaler, du önskar kunna styra drivdonet via plejd och på distans.
Då behöver du en Plejd DAL-01 som skickar sina styrsignaler till drivdonet, se kopplingsschema för produkterna.
Toppen, nu har jag en fråga till… i ett rum tänkte jag inte ha någon fysisk brytare. Kan jag ha en plejd rörelsedetektor som styr plejd dal-01(enbart på/av) som styr trafon? Fattar att det inte går att dimra med rörelsedetektorn… tänkte att jag ställer in led på lagom mycket i dal-01 och så får rörelsedetektor skicka signal till dal-01? Går det?E etompau skrev:Vad som har gått fel i dialogen kan vi utomstående inte svara på. Sannolikt missuppfattning/fel ord/terminologi/stress.
Klicka här för att svara