Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Finns en demoversion av programvaran till LOGO:n på;thobjo skrev:
http://support.automation.siemens.c...&extranet=standard&objid=10805253&treeLang=en
Där kan man skriva och provköra sina program i mjukvaran men ej ladda upp till PLC. Bra ifall man vill testa lite.
Tror inte mjukvaran kostar en förmögenhet. Brukar ingå i startpaketen som inte är särskilt dyra.
Som jag skrev tidigare så får man ett startpaket med en Logo, PC kabel och programmerings program för ca. 1400kr + moms.
Det finns Logo med inbyggd display, en liten en och jag vet inte riktigt hur mycket man kan visa men några temperaturer funkar det aldeles säkert att visa.
Det finns Logo med inbyggd display, en liten en och jag vet inte riktigt hur mycket man kan visa men några temperaturer funkar det aldeles säkert att visa.
Har inte tittat specifikt på Siemens LOGO, men kan man inte kan interfaca den digitala signalen direkt, och inte kan hitta en lämplig buss som är tillräckligt billig i PLCn och passar den digitala signalen, så kan en digital termometer ofta interfacas till RS232 och PLCer kan ofta interfaca RS232, så det finns förmodligen inga teoretiska hinder att hantera temperaturen digitalt.Per72 skrev:Trådstartaren har att dömma av första inlägget tänkt sig att styra nån sorts konstruktion med ackumulatortank, solceller osv. Han har tänkt sig en plc för att styra automatiken.Skulle tro att han behöver några/nån shuntventil,tempgivare och cirkulationpump. Jag antar att det ska starta nån pump som driver vattnet vidare vid en viss tanktemperatur Det enklaste för mig( om man inte vill köpa ett färdigt koncept) är att koppla ihop allt i en plc. Hur man kopplar i en digital tempgivare i en Mini Plc som exempelvis en Siemens LOGO vore intressant att veta. Kanske du vet Mats? Det enklast är att köpa en aktiv 0-10v givare men sådana är ganska dyra. Borde gå med ett PTC motstånd oxå ,men hur man får till det på ett bra sätt har jag inte koll på nu. Finns det nån här på forumet som vill förbarma sig och hjälpa till med det så blir jag glad. Inte för att jag har provat och programera microkontrollers men det låter bra mycket mer svårjobbat än plc.
Det det handlar om är hur många anslutningar som behövs (analoga och digitala) och vilken noggrannhet som behövs, och vilken repeterbarhet som behövs, och vilka störningar och avstånd man har i miljön som sådan, och vilka krav man har på programmerbarheten. Det får vägas ihop till om man kan klara sig med analogt eller digitalt, och vilken typ av PLC man måste investera i för att nå kraven. Det är en iterativ process där man ofta tror man klarar sig med något litet, sedan upptäcker att man börjar närma sig något större, och sedan får leta upp en annan leverantör vars ingångsprodukt stämmer bättre med de behov man har.
Jag började själv med tron att ta in temperaturen analogt, men slutade med digitala givare.
Vad gäller PTC motstånd är det bättre att gå över till mer aktiva komponenter som är tänkta att supporta minst tre ledare så att inte kablaget får för mycket påverkan på mätvärdet.
--- Mats ---
Eftersom jag inte är så kunnig inom det här och inte förstår all resonemang som förs så har jag skrivit ned exempel på vad jag vill kunna göra. Så kan den som vill gå in och titta och komma med förslag. Vitsen är att få ett system som jag kan gå in och ändra vilkor i allt eftersom.
Mattias
Mattias
Om jag förstår dina exempel rätt (ignorerade allt annat) skall du mäta temperatur iMattiaz skrev:
1. Vedpannan eller dess framledning
2. tekniktanken i huset
3. tekniktanken i pannrummet
4. tank i pannrummet
5. Utomhustemeperatur
6. Eldstad nedervåning
7. eldstad övervåning
Redan i den listan skulle jag påstå att detta är ett komplicerat system. Från din text verkar du sikta på att styra pumpar, inte shuntar, vilket gör mig nyfiken på hur du hanterar tillflöden och frånflöden och nivåer i tankarna. Utan att veta svaret blir min tanke att det du skall göra först är göra klart för dig alla styrfall du vill kunna hantera, och hur de skall hanteras (pump på av/ventil på av/shunt i läge a,b,c,...) När allt det är listat och du vet att du inte riskerar att överfylla eller tömma av misstag, då har du också början till ett logikdiagram, och en klar lista av både numeriska värden in, digitala värdne in, och digitala värden ut. Sedan kna du jaga system.
--- Mats ---
Jag vet inte vad du menar med ett komplicerat system. Det som blir, om jag inte lyckas få ihop en styrning så som jag önskar, är ju ett antal separata system. För min del så tycker jag det blir rörigare. Dessutom så kommer jag inte ha möjligheten att samköra så som jag önskar. Men om det inte går att lösa utan att bli ruinerad eller behöva läsa till konstrutör så får det nog vara.
Shuntstyrningen från tekniktank inne i huset kan vara en egen för att slippa styra en shunt om det är besvärligt att få till. När det gäller resten av anläggningen så är det bara pumpar som ska starta eller stanna beroende på temperaturskillnader i de olika tankarna eller framledningar från värmekällor
Mattias
Shuntstyrningen från tekniktank inne i huset kan vara en egen för att slippa styra en shunt om det är besvärligt att få till. När det gäller resten av anläggningen så är det bara pumpar som ska starta eller stanna beroende på temperaturskillnader i de olika tankarna eller framledningar från värmekällor
Mattias
Enligt min bedömning så ser det ut som att du klarar dig med att montera in termostater i tankarna. Blir betydligt billigare än aktiva tempgivare. Om du är teknikintresserad"jag antar det" så kopplar du in dessa termostater i en mini plc"rekommenderar siemens logo" Använd logons utgångar till att styra kontaktorer, som i sin tur styr pumparna. Blanda inte in temperatur regleringen av huset i styrsystemet. Det blir komplicerat men inte ogenomförbart. Köp hellre ett färdigt shuntautomatik paket från Rinkabyrör. Om du köper ett Logo startpaket ingår det en mjukvara som du kan använda både för programmering och simulering. Det följer även programexempel med mjukvaran om inte annat finns det att ladda hem från Siemens.se . Börja med att ladda hem en demo av Logo Softcomfort för att se om du tycker att det är hanterbart för dig att börja programmera. I demon kan du bygga upp ett program som du sedan enkelt kan köra som en simulering. Börja med detta. Det är det bästa tipset jag kan komma med. Fråga på under resan gång om det är nåt du funderar på.
Okej.. detta låter intressant. Logon som jag har stöder inte RS232 men däremot har jag en Siemens S7 200 som troligtvis gör det. Det säljs ju färdiga temperatur kit på värmepumpsforum som är avsedda att ansluta till datorn via RS 232. Det är ju nån form av buss system. Kanske kan det gå att läsa av den signalen med min PLC.Mats Bengtsson skrev:Har inte tittat specifikt på Siemens LOGO, men kan man inte kan interfaca den digitala signalen direkt, och inte kan hitta en lämplig buss som är tillräckligt billig i PLCn och passar den digitala signalen, så kan en digital termometer ofta interfacas till RS232 och PLCer kan ofta interfaca RS232, så det finns förmodligen inga teoretiska hinder att hantera temperaturen digitalt.
Det det handlar om är hur många anslutningar som behövs (analoga och digitala) och vilken noggrannhet som behövs, och vilken repeterbarhet som behövs, och vilka störningar och avstånd man har i miljön som sådan, och vilka krav man har på programmerbarheten. Det får vägas ihop till om man kan klara sig med analogt eller digitalt, och vilken typ av PLC man måste investera i för att nå kraven. Det är en iterativ process där man ofta tror man klarar sig med något litet, sedan upptäcker att man börjar närma sig något större, och sedan får leta upp en annan leverantör vars ingångsprodukt stämmer bättre med de behov man har.
Jag började själv med tron att ta in temperaturen analogt, men slutade med digitala givare.
Vad gäller PTC motstånd är det bättre att gå över till mer aktiva komponenter som är tänkta att supporta minst tre ledare så att inte kablaget får för mycket påverkan på mätvärdet.
--- Mats ---
Nix, kommer inte att fungera då det kommer att vara olika teperaturvärden beroende på vilket driftsfall som är aktuellt för tillfället. Skulle fungera till eldstäderna inne i huset men inte till det andra.
Mattiaz
I första driftsfallet så är syftet att uppnå större ackumuleringsvolym.Exempel på olika driftsfall.
1. Eldning i vedpanna vintertid.
När pannan har kommit upp i drifttemperatur ska tekniktanken i huset prioriteras till dess att tekniktanken är uppe i ex 90° sedan laddas tankarna i pannrummet.
2. Normalläge
Om tankarna i pannrummet är laddade så skall tekniktanken laddas från ca 50° till ca 70°
I det andra driftsfallet så hämtar tekniktanken hetvatten från pannrummet utan att jag eldar. Jag vill då ha en så låg arbetstemperatur i tekniktanken som möjligt för att minska förlusterna.
Tyvärr kan jag inte göra det eftersom jag inte vet exakt hur det ska vara. Det är därför jag är ute efter ett flexibelt system.
Mattias
På danelko.se kn du köpa aktiva tempgivare 0-10v för 1000kr styck. Ett Siemens Logo startpaket köper du på RS online. 12/24VDC heter modellen du ska ha. Den har två analoga ingångar. Detta räcker inte för din del så du behöver ytterliggare minst två analoga ingångskort. Varje kort har två ingångar. Ett enklare system och programmera blir svårt att hitta. Möjligen om du köper crouzet i stället för Siemens. Kan avslutningsvis säga att det kommer att kosta minst 10000kr. Men då har du ett flexibelt system