D09
Hej

Har fått upp ett intresse för PLC sen jag kommer i kontakt med detta via jobbet.

Dock inte mer än att jag jobbar med hårdvaran och skulle vilja lära mig lite mer om vad som finns under ytan :)

Är det någon här som jobbar med PLC programmering?

Finns det någon billigare basic variant som man kan testa i hemmet för att se om det är något som passar innan man går vidare och letar efter utbildning?

Jag jobbar som systemtekniker och programmerar plc nästan dagligen. På jobbet kör vi med ABB 800xa system, det är dock inget som man varken vill eller har råd med att köra hemma.
Jag köpte tidigare en siemens logo plc som jag tänkte mig att ha hemma för lit enklare styrning men det projektet tog aldrig fart. Det jag hann konstatera var att principerna är i grunden ganska lika men ändå inte fullt ut.
Det finns ett flertal olika billigare plc:s som man kan bestycka med in/utgångar efter behov. Sen har jag en bekant som har använt någon form av smartrelä som i princip är en liten plc, det låter som något som kan lämna sig för hemmabruk.
Men passa dig, once you go there... ☺

/Emil

• Gilla
Hawkai och 1 till
  • Laddar…
D09
Det korta svaret: PLC:er är för industriell automation och Arduino, Raspberry Pi och enkla IO-kort för hemmabruk. Men faktum är att du rent funktionellt kan göra i princip samma saker.