D09
Hej

Har fått upp ett intresse för PLC sen jag kommer i kontakt med detta via jobbet.

Dock inte mer än att jag jobbar med hårdvaran och skulle vilja lära mig lite mer om vad som finns under ytan :)

Är det någon här som jobbar med PLC programmering?

Finns det någon billigare basic variant som man kan testa i hemmet för att se om det är något som passar innan man går vidare och letar efter utbildning?

Jag jobbar som systemtekniker och programmerar plc nästan dagligen. På jobbet kör vi med ABB 800xa system, det är dock inget som man varken vill eller har råd med att köra hemma.
Jag köpte tidigare en siemens logo plc som jag tänkte mig att ha hemma för lit enklare styrning men det projektet tog aldrig fart. Det jag hann konstatera var att principerna är i grunden ganska lika men ändå inte fullt ut.
Det finns ett flertal olika billigare plc:s som man kan bestycka med in/utgångar efter behov. Sen har jag en bekant som har använt någon form av smartrelä som i princip är en liten plc, det låter som något som kan lämna sig för hemmabruk.
Men passa dig, once you go there... ☺

/Emil

• Gilla
Hawkai och 1 till
  • Laddar…
D09
Det korta svaret: PLC:er är för industriell automation och Arduino, Raspberry Pi och enkla IO-kort för hemmabruk. Men faktum är att du rent funktionellt kan göra i princip samma saker.

Det betydligt längre svaret: PLC:er har använts genom årtionden för datoriserad styrning och övervakning av industriella processer. Kan t.ex vara VA-verk, bilindustri, tågövervakning eller kärnkraftverk. Oftast består en PLC av en controller (CPU) och ett antal I/O-moduler som är bussanslutna till controllern. Det finns flera typer av industribussar såsom Modbus, Canbus. Tack vare bussen kan I/O:t väldigt flexibelt byggas ut och även distribueras över längre sträcker.De vanligaste I/O-typerna är digitala in/utgångar och analoga in/utgångar. Lite kraftfullare PLC:er klarar 100-tals in och utgångar. PLC:n programmeras oftast med logik för att klara lokal styrning och övervakning av ett processavsnitt (t.ex en pumpstaton). I de flesta fall finns oftast även ett överordnat datorsystem, sk SCADA-system som håller koll på samtliga PLC:er i anläggningen. SCADA-systemet sköter då även historik, larm, presentation mm.
Det man får betala för är kvalitet, driftsäkerhet, långsiktighet, industrimontag, standarder och support.

Men som sagt, för en bråkdel av kostnaden för ett PLC-system så kan man uppnå samma funktionalitet mha Arduino, Raspberry Pi, Z-wave-produkter och enkla I/O-kort. Men man kan naturligtvis inte räkna med samma kvalitet som för ett PLC-system. Men å andra sidan gör det ju inte så mycket om man behöver starta om sin Raspberry eller Z-wave-controller någon gång ibland. (Det är ju lite känsligare om man skulle behöva göra det på ett kärnkraftverk)

• Gilla
swoosh och 2 till
  • Laddar…
D09
Sker det någon programmering i Arduino eller är det styrning via plintar etc ?

Jag är nyfiken på programmeringsspråket också :)

För programmering av Arduino använder man en speciell programmeringsmiljö, som man kan köra på sin windows-pc om man vill. Programmeringsspråket är i princip C. Eftersom det finns en uppsjö av färdiga programmoduler så är det ganska enkelt att lära sig. Programmet laddas sedan till Arduinon (via t.ex USB-anslutning).
Rekommenderar starkt MySensors.org (startat av signaturen Hek) som visar exakt hur du går tillväga för att bygga egna Arduino-prylar, allt från enkla sensorer till gateways.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Hur är det med Siemens tillbehör t ex sensorer etc

Passar prylar från t ex Arduino till Siemens eller vad hittar man tillbehören dit?

Arduino har ju en uppsjö med grejor :)

@D09
Vet inte om du menar Siemens PLC eller Siemens (numera Vanderbilt) larmsystem SPC. Oavsett kan du inte koppla Arduino-enheter direkt till dem. Däremot kan man med en "controller/gateway" få dem att samexistera i samma system.

Kan du inte precisera lite mer vad du tänkt att använda systemet till?

D09
gol skrev:
@D09
Vet inte om du menar Siemens PLC eller Siemens (numera Vanderbilt) larmsystem SPC. Oavsett kan du inte koppla Arduino-enheter direkt till dem. Däremot kan man med en "controller/gateway" få dem att samexistera i samma system.

Kan du inte precisera lite mer vad du tänkt att använda systemet till?
Sorry, är på förstå vad jag behöver fasen ;)

Jag har blivit nyfiken på PLC programmering och skulle vilja bekanta mig lite mer

Dock så behöver jag börja väldigt väldigt basic innan jag tar nästa steg.

Tanken är om jag finner det kul att på sikt ta en riktad utbildning inom PLC programmering riktat mot industri

Men

Jag behöver börja någonstans och därav Arduino alt Siemens logo eller något liknande

Har jag tur kanske jag kommer över en överbliven PLC från jobbet men då blir det svårt med licensnyckel ( Siemens s7 något )

Så tanken är att laborera och testa intresset och applicera grejorna i hemmet.

@D09
Om det är PLC-programmering du vill lära dig så kan du t.ex använda Siemens utvecklingsverktyg Step 7 Lite som är gratis eller köra fulla versionen under 30 dagar. Tror att det t.om är möjligt att simulera en PLC direkt i verktyget. Annars går det nog att hitta en PLC-simulator på nätet.

För Arduino-programmering rekommenderar jag som sagt MySensors.org.

Om du så småningom vill börja använda ett riktigt PLC:system hemma, så kan det vara bra för dig att känna till och det går att kombinera en Raspberry Pi med PLC I/O. Raspberryn fungerar då som Master och kommunicerar med I/O:t via en buss som t.ex kan vara Modbus, EthetCat eller CAN..

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjorde en beställning idag :)

Ca 200kr inte så farligt om det blir tokigt ;)

Blev sugen på att bygga en motordriven bana för luftgeväret :)

Ska se på jobbet om jag får loss en PLC den vägen att köra parallellt med :)

Vad är det för modell S7 du har där? Det skiljer ganska rejält mellan de två huvudlinjerna inom Simatic och som gol skriver är det normalt inget för hemautomation. Både dyrt och med programvaror som ofta är låsta osv men givetvis robust och med bra I/O utan problem med tålighet både mot störningar och felkopplingar. Så har du möjlighet att skaffa överskott av den typen går det givetvis använda och du lär dig ju sånt som går att använda i jobb också.

Kitet du beställt är ju perfekt för olika lab med Arduino, det är som sagt en mycket enkel och framkomlig väg att närma sig microkontrollern utan att fastna och gräva i detaljer till att börja med. Och ska du använda den till något i verkligheten se främst till att ordna vettiga interface till dina I/O-signaler, kanske främst där det kan krångla till sig lite när man lämnar labplattan.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
GK100 skrev:
Vad är det för modell S7 du har där? Det skiljer ganska rejält mellan de två huvudlinjerna inom Simatic och som gol skriver är det normalt inget för hemautomation. Både dyrt och med programvaror som ofta är låsta osv men givetvis robust och med bra I/O utan problem med tålighet både mot störningar och felkopplingar. Så har du möjlighet att skaffa överskott av den typen går det givetvis använda och du lär dig ju sånt som går att använda i jobb också.

Kitet du beställt är ju perfekt för olika lab med Arduino, det är som sagt en mycket enkel och framkomlig väg att närma sig microkontrollern utan att fastna och gräva i detaljer till att börja med. Och ska du använda den till något i verkligheten se främst till att ordna vettiga interface till dina I/O-signaler, kanske främst där det kan krångla till sig lite när man lämnar labplattan.
Ska se om dom finns kvar på jobbet och vilken modell :)

Menar du ett labinterface?

Såg en video på youtube där man visade hur man kopplad upp sig. Eller är innerface hårdvaran som tillåter att man sammankopplar med datorn? :)

tommib
Skulle tro att hen GK100 menade signalbuss, dvs du kan inte köra med TTL-nivå när du ska skicka en signal mer än några tiotal cm på labbplattan. Det finns många varianter på detta, t.ex. USB, RS232, RS485, OneWire, current loop m.fl. Jag håller på och labbar med Arduino för automation också och har bestämt mig för att köra RS485 för att det är en väldigt robust och praktisk buss. Det finns converters för detta i flera olika modeller. Här är en för att koppla datorn till bussen http://www.ebay.com/itm/New-USB-to-...inux-Mac-OS-/201414902344?hash=item2ee5438248
och här är en för att omvandla TTL till RS485 http://www.ebay.com/itm/5PCS-MAX485...aspberry-pi-/381374599127?hash=item58cbb28fd7. Jag har bägge och de fungerar utmärkt. Obegripligt billiga är det också. Även om de är gratis att tillverka ska de ju ändå hit från Kina. Bara det borde kosta 10kr...

Arduinon har i sig ett USB-interface som kan användas när du labbar, men så fort du ska ha sensorer en bit bort eller skicka signaler mellan två noder så är andra bussar bättre.

• Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
D09
En dum fråga :)

Har fått Arduino kitet

Har laddat hem mjukvara och ska installera drivern

Men datorn vägrar att köpa dom.. Säger bara fel.. Fel.. Fel..

Har googlat och följt anvisningar men börjar ha ett svagt minne om att Kina kopiorna kunde ha problem med detta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.