Våra plåtvindskivor blåste precis av. Vilket suger. Vi ska åtgärda det så fort vi kan, men hur akut är det?

Klarar vanligtvis taket under plåten att bli blött eller måste man skydda springan mellan plattaket och trävindskivorna direkt?

• Två svarta plåtvindskivor ligger på gräset framför en vit tegelvägg och en grön dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taket klarar vätan

Tänk till och fixa saken ordentligt istället för att lägga tid på provisoriskt småfix

Sedan ser det snarare ut som vattenbrädor i plåt. Så länge vindskivorna de skall fästas i är i bra skick är det väl bara att montera tillbaka. Annars måste kanske även de bytas.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
Taket klarar vätan

Tänk till och fixa saken ordentligt istället för att lägga tid på provisoriskt småfix
Just idag lördag hittar jag ingen hantverkare som kan komma och lösa det direkt. Därav min fråga. Men du menar att det är okej att vänta lite och göra en ordentlig renovering när hantverkare har tid istället för att lösa det provisoriskt idag eller imorgon?

SoderD SoderD skrev:
du menar att det är okej att vänta lite och göra en ordentlig renovering när hantverkare har tid istället för att lösa det provisoriskt idag eller imorgon?
Ja precis så tänker jag. Lika bra att göra det ordentligt.

Låta en eller två firmor kolla på hur det ser ut och se vad de rekommenderar för åtgärder och vad det skulle kosta. För att få en uppfattning om läget. Experterna har inte alltid samma lösningar, så fråga flera. Och att få flera offerter är alltid ekonomiskt vettigt

C
Samma sak hände mig en gång. Det är så klart lite extra känsligt beroende på hur bra avslutet på pappen är mot vindskivorna. Men räkna med att vindskivorna är ruttna och det är därför plåten lossnat. Så var det iallafall för mig.

• Gilla
SoderD
  • Laddar…
O O skrev:
Ja precis så tänker jag. Lika bra att göra det ordentligt.
Okej, tack. Då lägger jag inga pengar på att få dit plåten just nu utan låter det vara öppet där till nån takläggare har tid.

C cpalm skrev:
räkna med att vindskivorna är ruttna och det är därför plåten lossnat. Så var det iallafall för mig.
Så kan det absolut vara. Har jag oxo sett. Trä ruttnar snabbare än plåt. Speciellt i skruv/spikhålen.

Om det behövs nya vindskivor är det ingen dum ide att välja nya av tryckimpregnerat trä.

O O skrev:
Så kan det absolut vara. Har jag oxo sett. Trä ruttnar snabbare än plåt. Speciellt i skruv/spikhålen.

Om det behövs nya vindskivor är det ingen dum ide att välja nya av tryckimpregnerat trä.
Eller fibercement. Hjälpte kusinen byta vindskivor och de nya är av fibercement. Lite mer pyssel innan de var på plats men nu ska vi nog inte behöva göra något med dem så länge vi lever.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.