Våra plåtvindskivor blåste precis av. Vilket suger. Vi ska åtgärda det så fort vi kan, men hur akut är det?
Klarar vanligtvis taket under plåten att bli blött eller måste man skydda springan mellan plattaket och trävindskivorna direkt?
Klarar vanligtvis taket under plåten att bli blött eller måste man skydda springan mellan plattaket och trävindskivorna direkt?
Taket klarar vätan
Tänk till och fixa saken ordentligt istället för att lägga tid på provisoriskt småfix
Sedan ser det snarare ut som vattenbrädor i plåt. Så länge vindskivorna de skall fästas i är i bra skick är det väl bara att montera tillbaka. Annars måste kanske även de bytas.
Tänk till och fixa saken ordentligt istället för att lägga tid på provisoriskt småfix
Sedan ser det snarare ut som vattenbrädor i plåt. Så länge vindskivorna de skall fästas i är i bra skick är det väl bara att montera tillbaka. Annars måste kanske även de bytas.
Just idag lördag hittar jag ingen hantverkare som kan komma och lösa det direkt. Därav min fråga. Men du menar att det är okej att vänta lite och göra en ordentlig renovering när hantverkare har tid istället för att lösa det provisoriskt idag eller imorgon?O skrev:
Ja precis så tänker jag. Lika bra att göra det ordentligt.SoderD skrev:
Låta en eller två firmor kolla på hur det ser ut och se vad de rekommenderar för åtgärder och vad det skulle kosta. För att få en uppfattning om läget. Experterna har inte alltid samma lösningar, så fråga flera. Och att få flera offerter är alltid ekonomiskt vettigt
Så kan det absolut vara. Har jag oxo sett. Trä ruttnar snabbare än plåt. Speciellt i skruv/spikhålen.C cpalm skrev:
Om det behövs nya vindskivor är det ingen dum ide att välja nya av tryckimpregnerat trä.
Eller fibercement. Hjälpte kusinen byta vindskivor och de nya är av fibercement. Lite mer pyssel innan de var på plats men nu ska vi nog inte behöva göra något med dem så länge vi lever.O skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
KOLLA BILDER: Är min lägenhetsdörr rätt monterad - blåst av snickare?
Fönster & Dörrar -
Hyra bil Italien - var är minst risk att bli blåst?
Övrigt Off Topic -
Grund för uppblåst MSPA bad - några råd/erfarenheter?
Pool -
Växthus-"Glasen" har blåst iväg. Vad göra?
Växthus -
Få en verklig värdering - utan uppblåst pris!
Köpa & Sälja hus