Tänkte avsluta mitt badrumsprojekt innan semester och började därför lägga ut klinkersen för att komma fram till någon vettig sättning. Har tittat på det när jag byggde fallat men jag vet inte om jag hade rökt på då för inget av det jag fått för mig stämde iaf =/

Tanken är 15x15-plattor i duschen och 30x30 i övriga utrymmet. Då jag har byggt mig ett trixit fall på golvet för att kunna leda runt vatten runt en kommande i golvet silikonad glasvägg, blir allt mycket mer komplicerat. Bilden nedan visar "the big picture".

sattning3.jpg

Snörena är glasväggen, det lodräta snöret mitt på är dörrhålet. Tanken var att övergången mellan 15x15 och 30x30 skulle vara precis där glasväggen ska stå. Vi visar det sig att det inte går att få till hela 30x30-plattor just i dörröppningen. Redan innan vi kom fram till detta var de olika alternativen rätt usla (klippningar runt typ alla väggar!), måtten på badrummet ställer verkligen till det.

Alternativen är alltså att diagonalklippa plattorna (_fult_) eller att låta 15x15-plattoran gå ut lite ur duschen. När man provlägger lite så blir det inte så illa om man låter 15x15-plattorna markera dörröppningen.

Den lösning som blir snyggast runt dörren visas på bilden nedan.

sattning1.jpg

Tyvärr ger det upphov till en liten skitbit mot väggen till vänster. Alternativet är då att förskjuta 30x30-plattorna 15 cm åt höger. Det gör dock att man får klippa 30x30-plattorna där de möter 15x15-plattorna. Normalt skulle jag aldrig tänka tanken men nu är läget som det är. Dessutom är ju tanken att glasväggen ska stå pang bom precis över den skarven så klippningen lär aldrig synas. Se bild nedan.

sattning2.jpg

Nå, vad tycker ni andra? Jag och frugan är extremt villrådiga...

Själv hade jag nog skjutit plattorna åt höger som du föreslog men det beror en hel del på plattornas karaktär. Oftast kan man slipa till kanterna på den skurna ytan så att det knappt syns ens för nära inspektion att plattorna är skurna. Går inte det så hade jag nog valt skitbiten.

Det går nog bra att slipa till kanten, plattorna är mörka och genomfärgade. Dock lär kanten aldrig komma i kontakt med en fot eller liknande då den idealt täcks av silkonsträngen som håller glasväggen på plats.

Då tycker jag solklart att du ska skjuta plattorna åt höger! :)

Mer input? ;)

skberg
Jag har själv lite kakelångest just nu, men när jag tittar på Ditt problem så har jag svar direkt. Jag skulle skurit 30x30 plattorna och flyttat dem mot höger. Skitbiten ser alldeles för bedrövlig ut, så den lösningen tycker jag går bort. Jag har sandpapprat klinkerkanter och de blev supermjuka och fina.
Annars måste jag säga att det blir väldigt fint i Ert badrum! Hoppas att Du postar en bild på hela härligheten när allt är klart.
/sara

--skberg:
Tack så mycket, tänkte göra en bildtråd när jag är klar. Kanske skulle gjort det lång tidigare så att felen hade kunnat rättas till redan innan =)

Hittills rätt nöjd, har dock gjort en idiotmiss med plattklippningen, har halvplatta på kaklet nertill och sedan en typ tredjedelsplatta uppe. Tänkte som en idiot i alla hörnen och missade totalt att det hae gått att byta halv plus tredjedel till nästan helplatta =/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.