Vi håller på och renovera badrummet och jag upptäckte precis att plattsättaren satt upp en platta med slag i kanten. När jag påtalar det svarat de ”ja med det kommer döljas av silikonsträngen”. Är det acceptabelt? Jag vill inte ha breda sillikonsträngar i ett nyrenoverat badrum.
Dubbelpost. Lyckas inte ta bort den. Svara gärna i mitt första inlägg.
Dubbelpost. Lyckas inte ta bort den. Svara gärna i mitt första inlägg.
Redigerat:
Bild?
Krävs det en extra bred fogsträng för att dölja skadan skulle jag inte acceptera det.
Känns slarvigt om man inte sorterat ut skadade/felaktiga plattor innan man monterar dem, men är det en tillskuren kant som inte är helt perfekt är det väl rimligt att låta det passera om skavanken inte är större än att den i sin helhet kommer att döljas av en normal fog.
Krävs det en extra bred fogsträng för att dölja skadan skulle jag inte acceptera det.
Känns slarvigt om man inte sorterat ut skadade/felaktiga plattor innan man monterar dem, men är det en tillskuren kant som inte är helt perfekt är det väl rimligt att låta det passera om skavanken inte är större än att den i sin helhet kommer att döljas av en normal fog.
Råkade dubbelposta, bild finns i andra inlägget men lägger in en bild även här.C cpalm skrev:Bild?
Men vad är en normal fog? Hur bred får den vara? Nu verkar det bli en silikonfog på 5-7 mm, mer än dubbelt så brett som övriga fogar.C cpalm skrev:Bild?
Plattan byttes.F Fjonken skrev:
Och under helgen upptäckte vi att de skurit ut för foder runt fönstren trots att vi sagt till att vi ville ha klinker ”mot fönstersmygarna och lämnat ritning på det.
Det gjorde de om under dagen idag och idag har de även dragit silikonfog.
Känner att tilliten inte är den bästa just nu och jag undrar vad som egentligen är normalt. Runt toafixturen är glipan mellan fixtur och vägg 5-6 mm, som täcktes med en silikonsträng som totalt blev minst 8 mm.
Är det ok?
Känns sjukt slarvigt och vi tycker att breda silkikonsträngar tar ner hela intrycket.
Vi diskuterade detta fredags när plattan på bilden byttes. Ändå läggs nya, breda silikonsträngar.
Är det bara att acceptera?
Hade tänkt renovera ett badrum till men nu börjar vi fundera på att göra mer själva, känns sjukt trist att det ska slarvas så när man betalar så mycket pengar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Kanske fel ord, upphängda toalettstolen menade jag.BirgitS skrev:
Så vi ska anlita en extern besiktningsman?
Nu är ju glipan silikonad, är en glipa 5-6 mm ok blir ju silikonfogen bredare än så och upp till en cm om den ska bli jämn på båda sidor.
Ser bara tråkigt hemmabyggt ut.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 194 inlägg
Besiktningsmän kontrollerar både funktionella krav och estetiska krav enligt olika branschregler inkl. AMA.
https://publikationer.konsumentverk...-hantverkstjanster/besiktningsmannaboken-2022 sidan 24 - 26
https://publikationer.konsumentverk...-hantverkstjanster/besiktningsmannaboken-2022 sidan 24 - 26
Jag har alltid satt hela plattor med hål för vatten, avlopp och fästen. Att kapa ur plattorna så de går runt stolen känns konstigt.C CODE skrev: