Hej, hantverkare börjar, efter 4 månader.utan badrum (!) Bli klara och har nu kaklat.
Eftersom rummet har fönster/dörrar på två kortväggar blev vi rekommenderade att välja mindre kakel då det skulle bli snyggare, och att det inte skulle göra så mycket om vi hade större plattor på de längre väggarna.
Efter ha varit i butiker i omgångar, beställt kakel, fått höra att det varit leveransproblem pga Corona osv. Osv. Landade vi till slut i en lösning som vi kunde acceptera men som vi Aldrig valt från början. Är alltså inte drömkakel på något vis. Hade vi valt att inte lyssna på plattsättare så skulle vi haft marmorutförandet på alla väggar.
I vilket fall. Nu undrar jag om hörnen där de olika stora kakelplattorna möts är "acceptabelt". Är jag bara petig som tycker alla fogar borde mötas? (De gör det i nederkant men ju högre upp på väggen så blir det förskjutning). Se bilder.
Eftersom rummet har fönster/dörrar på två kortväggar blev vi rekommenderade att välja mindre kakel då det skulle bli snyggare, och att det inte skulle göra så mycket om vi hade större plattor på de längre väggarna.
Efter ha varit i butiker i omgångar, beställt kakel, fått höra att det varit leveransproblem pga Corona osv. Osv. Landade vi till slut i en lösning som vi kunde acceptera men som vi Aldrig valt från början. Är alltså inte drömkakel på något vis. Hade vi valt att inte lyssna på plattsättare så skulle vi haft marmorutförandet på alla väggar.
I vilket fall. Nu undrar jag om hörnen där de olika stora kakelplattorna möts är "acceptabelt". Är jag bara petig som tycker alla fogar borde mötas? (De gör det i nederkant men ju högre upp på väggen så blir det förskjutning). Se bilder.
Min högst personliga åsikt:
Både kombinationen av plattor och sättningen är ett estetiskt lågvattenmärke.
Både kombinationen av plattor och sättningen är ett estetiskt lågvattenmärke.
om de små plattorna är 10x10 och de stora är 20xnågot. Så kommer ju de små, med fogen, alltid att tanda ur. Det är en lösning som aldrig kunde blivit snygg imo. Förlåt för de hårda orden, men mixen av kakel, mixen av storlek eller fog i fog sättningen med kombinationen av kakel är estetiskt. Med det sagt så tycker jag inte din ursprungsfråga gör så mycket
Tack.Viktor.J skrev:om de små plattorna är 10x10 och de stora är 20xnågot. Så kommer ju de små, med fogen, alltid att tanda ur. Det är en lösning som aldrig kunde blivit snygg imo. Förlåt för de hårda orden, men mixen av kakel, mixen av storlek eller fog i fog sättningen med kombinationen av kakel är estetiskt. Med det sagt så tycker jag inte din ursprungsfråga gör så mycket
Hur skulle du ha gjort?
Du menar nu ? Accepterat läget. Ni har ju gått med på detta kaklet så då kan det bara bli så här. Det är valet av kakel från början som är fel, för varje liten platta så adderas ju 1-2mm fog. Ju fler plattor ju större avvikelse, därför det ökar ju högre upp du kommer. Självklart har plattsättaren en roll i spelet och det är märkligt rekommenderat. Men ni har ju godkänt det så det är svårt att få hantverkaren att riva hela badrummet och börja om som jag ser det.R RicKul skrev:
Vi kan absolut få det omgjort, är en kostnadsfråga.Viktor.J skrev:Du menar nu ? Accepterat läget. Ni har ju gått med på detta kaklet så då kan det bara bli så här. Det är valet av kakel från början som är fel, för varje liten platta så adderas ju 1-2mm fog. Ju fler plattor ju större avvikelse, därför det ökar ju högre upp du kommer. Självklart har plattsättaren en roll i spelet och det är märkligt rekommenderat. Men ni har ju godkänt det så det är svårt att få hantverkaren att riva hela badrummet och börja om som jag ser det.
Ja, då är det upp till er huruvida ni är nöjda med det och hur mycket stålar ni kan bränna svårt för mig att avgöra. Men det blir ju isåfall att riva allt ner till tätskikten igen antagligen. Om det bara är linjerna (som du skrev initialt) som är störande hade jag inte brytt mig. Men om badrummet överlag inte är som ni önskade och ni har möjlighet att göra om det så gör såR RicKul skrev:
Sen är det väl iof en fråga vad man tycker.är snyggt eller inte.... Men tack igen för förtydligande. Ska diskutera med hantverkare idag för att se hur vi går vidare (de är nöjda och tycker det ser snyggt ut, också med anledning av hur golvet ser ut).Viktor.J skrev:om de små plattorna är 10x10 och de stora är 20xnågot. Så kommer ju de små, med fogen, alltid att tanda ur. Det är en lösning som aldrig kunde blivit snygg imo. Förlåt för de hårda orden, men mixen av kakel, mixen av storlek eller fog i fog sättningen med kombinationen av kakel är estetiskt. Med det sagt så tycker jag inte din ursprungsfråga gör så mycket
Sjukt märklig rekommendation samt kombination. Ärligt talat ser det för taskigt ut, jag hade sagt till hantverkarna att riva ner 15x15 cm och sätta den andra plattan i hela badrummet. Hade dom kört med smalare fog på dom små plattorna så hade man nog kunna ta få fogföljd.
Om ni bestämmer er för att göra om, så går det absolut att få skarvarna att lira. Lite mer pill och funderande, men med bredare fogar på de större än de mindre plattorna går det absolut att få linjerna att funka.
Fast innan vi gör det så kan ni försöka föreställa er hur det ser ut med fog. Om fogen är ljus så syns den väldigt mycket mindre än nu.
Fast innan vi gör det så kan ni försöka föreställa er hur det ser ut med fog. Om fogen är ljus så syns den väldigt mycket mindre än nu.
T
Tovin
Hobbysnickare
· Stockholm
· 1 244 inlägg
Tovin
Hobbysnickare
- Stockholm
- 1 244 inlägg
Be plattsättarna göra om. Kör ert marmorkakel i hela badrummet. Kommer göra sjuuuuk skillnad. Dörrar och fönster i alla ära, men tror plattsättaren bara ville göra det enkelt för sig. Att dessutom rekommendera dessa plattor och tro de ska lira tyder på inkompetens. Tror dom ”glömde bort” att räkna med fogen dessutom.
Bästa svaret
Att foglinjerna ändå ligger så nära att mötas gör att det direkt ser fel ut. Det hade varit bättre att istället skilja dem åt mer. Lägger in en illustration från Byggkeramikrådets Riktlinjer för färdigt utförande:
Liknande trådar
-
Söker plattsättning och VVS i Malmö
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Är denna plattsättning ok ?
Badrum -
Ok plattsättning med marmor på vägg?
Badrum -
Plattsättning i kök lett till skador på stomme och tak
Juridik -
För högt pris för plattsättning hall och kök plus lite smått&gott?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.