Vi ska bygga nytt och funderar på lägga ett plåttak. Just nu undersöker vi vilka leverantörer som finns och har hittat två intressanta: Pokab och Gasell. Är det någon som känner till dessa två och om de levererar schyssta plåtar?
/Danno

Jag har lagt in en liknande tråd för Plannjas pannplåt SCE för att försöka få fram priser o.dyl. Blir typ bandtäckt tak. Har du priser från Pokab & Gasell?

Ja, på sätt och vis. Gazell har uppgivat att i jämförelse med ett betongtag så är marginalkostnaden ca 14 000 kr och det är inte alls så högt som vi trodde att plåttak skulle kosta. Därför undrar vi vad det är för kvalitet?!?! Har du fått några prisuppgifter?

En återförsäljare till Plannja här på orten får deras plåt i rulle o.dyl och falsar/kapar till de längder man beställer. Detta skulle gå på ca: 100:-/m2 inkl. moms. OBS!!! bara för själva plåten, allt annat tillkommer såsom infästningsattiraljer, fotplåt, krönplåt osv.

Någon som vet hur ByggMax tegelliknande plåt är i kvaliten. Den kostar 59:-/m2 och är visserligen bara 0,4 mm tjock.

Är mycket intresserad av Gasells Classic för vårt husbygge. Om någon har erfarenhet av taket är jag tacksam för kommentarer.

e skrev:
Strisak.
Menar du att du ska falsa ihop plåten själv på taket?
Har inte tittat på hur den ser ut när den levereras från återförsäljaren men jag tror att den är färdigfalsad när den kommer och det bara skall vara till att klubba ihop de 2 plåtarnas falsar från ena änden till den andra. I alla fall så är det en sådan plåt jag i slutändan kommer att köpa om det nu blir från Plannja, Gasell eller någon annan. Lägger in ett reply igen om detta här när jag varit & tittat. Har för länge sedan jobbat med plåttak men inget som det jag nu vill ha själv utan bara den vanliga tråkiga TP 20 som man ofta lade på olika lagerbyggnader, både på väggar & tak.

Skargardsbon skrev:
Är mycket intresserad av Gasells Classic för vårt husbygge. Om någon har erfarenhet av taket är jag tacksam för kommentarer.
Återförsäljarna för Gasell lämnar inte ut några priser, de vill ha in alla mått på taket för att sedan lämna offert på hela paketet. Men plannjas planplåt skall vara ungefär likadan som Gasells classic i utförande.

Danno skrev:
Vi ska bygga nytt och funderar på lägga ett plåttak. Just nu undersöker vi vilka leverantörer som finns och har hittat två intressanta: Pokab och Gasell. Är det någon som känner till dessa två och om de levererar schyssta plåtar?
/Danno
Pokabs hemsida ger inte mycket information. Jag har precis fått besked av dem att de skall skicka broschyr till mig, hoppas prisuppgifterna är med. Jag bad om broschyr på mailadressen: ingrid@pokab.se

e
Visst kan man knacka falsen själv, tar lite tid om man är ovan bara. Får man den med färdiga falsar, en enkel och en dubbel (övervikt) som passar i varandra så borde det räcka att vika en gång. Låter dock bättre med snäpp-varianten tidsmässigt sett. Dock verkar denna svår att få tag i både återförsäljare priser på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.