Hej
Ska precis bygga ett kallförråd intill huset. Har planerat att lägga plåttak och funderar lite på underarbetet.
Min käre svärfar förordar en billig lösning med fuktspärr, läkt och plåt på takstolarna. Han menar att detta räcker gott när man inte har några större krav på prestanda och ingen tanke på innertak,

Min fråga är hur pass stadigt detta blir och vad man i så fall bör tänka på i fråga om dimensioner m.m.

Har tidigare byggt en friggebod med plåttak men spikade då råspånt+papp innan jag la plåten.
Ytterst tacksam för råd.

Jag funderar på att bygga ett enkelt trädgårdsskjul för cyklar, skidor och trädgårdsredskap och hade tänkt att enbart ha plåt som tak, med läkt direkt på takstolarna. Behövs det någon fuktspärr i ett sånt förråd?

Det blir ju rätt mycket kondens under plåten så om man inte vill att det ska droppa ner på prylarna i förrådet är det kanske bra med något under plåten. Det finns plåt med filt under som absorberar kondens men då bör nog utrymmet under vara väl ventilerat så fukten försvinner.
Om man inte lägger råspont bör man väl köra kraftigare bärläkt för plåten. Typ 45x70. Annars går det ju väl med klenare läkt.

Om det är en mindre yta skulle jag nog lägga råspånt ändå. Men det går ju snabbare att bara lägga duk, bärläkt och plåt.

Själv tänkte jag lägga läkt och tegel på det.. Blir faktiskt rätt tätt.. Men det e klart att det kan läcka lite..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.