Byggahus.se

Plåttak på eternit

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Jag har nyligen blivit lycklig (?) innehavare av ett torp som är c:a 120 år gammalt och är beskaffat med ett c:a 30 år gammalt (vågigt) eternittak . Takets storlek är ungefär. 2x5x17m dvs. c:a 170 kvm. Är det någon som provat att lägga plåttak på befintligt eternittak ? Takpannorna är spikade med klockspik så det är knappast läge att utnyttja befintliga hål om man inte vill ta bort hela taket förstås. Hur nu det skulle gå till efter som man inte får hantera eller göra sig av med eternit ....

Jag har sett att t.ex. Plannja har en lösning med träläkt/stålläkt under ett vågformat plåttak . Har någon provat ? Finns det kanske andra alternativ ? Är det någon som har några prisindikationer skulle jag bli tacksam och även lite synpunkter på arbetsinsats och resultat vore inte heller fel.

Tack på förhand !

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Re: Plåttak på eternit

Eternit är farligt. Eternit innehåller asbest. Asbest är cancerframkallande pga dess damm sätter sej i lungorna och bråkar...

Du får ta bort eterniten. Du bör skydda dej med överdragskläder och skyddsmask. Undvik att slå sönder eterniten så gott du kan (jag vet, det är svårt eftersom de gärna går av när man bryter bort skivor).

Om du däremot anlitar en byggfirma/saneringsfirma så har de otroligt hårda krav på skydd eftersom företaget ansvarar för sina anställdas arbetsmiljö. Dessutom jobbar firmorna med eternit lite oftare än vad du som privatperson kommer göra.

Din kommun kan ha minst två förhållningssätt till eternit:
    1) De tar gladeligen emot ditt avfall gratis och ser till att deponera den eftersom man inte riktigt vet hur man ska förstöra materialet.

2) De vill ha "några" kronor per kilo i deponiavgift för ditt avfall - för att täcka en del av förvaringskostnaden antar jag.

Vad gäller själva nya taktäckningen så har jag inga svar... tyvärr.

3. C
    Medlem Nivå 1

Hm....

Jo, jag vet att eternit är farligt. Visst är det så att folk som jobbar kontinuerligt med farligt material måste skyddas. Jag kan bara relatera hur det var när vi hade några plåtslagare som skulle fixa nockplåt + plåt över vindskivan. De vägrade att befatta sig med befintliga nockpannor (eternit) utan de fick vi ta bort själva. Har tyvärr inget minne av vad vi gjorde av materialet, men jag tror inte vi kunde köra det direkt till tippen iaf. Så bl.a. därför så får eternittaket ligga kvar om det går och just därför är det intressant med en lösning med plåt ovanpå eterniten . Men det kanske är en udda fråga ?`

4. H
    Medlem Nivå 3

Vi plockade ner eternittak i helgen på hust som ska rivas, blir MYCKET billigare att göra det själv.

Är man utomhus är det inte så farligt, givetvis hade vi på oss munskydd.

Det kostar oss 1,28/kg
    eller så kan man lägga varje platta för sig in plastat så blir det mycket billigare.