Det måste ju absolut vara lättare att laga om det skulle bli nåt fel på eländet...

Fördelarna jämfört med ingjuten golvvärme äro många och stora. Du får: snabbare reglering, bättre värmeekonomi (ungefär en sista minutenresa till mallis per år), du kan lättare ändra rumsindelning och du kommer åt att byta slangarna.

Nackdelarna: Dyrare att köpa och installera (ca 2-3 gånger dyrare, men fråga hellre någon som vet exakt) och systemet bygger runt 5 cm på höjden.

Däremot är värdet av luftspalten under golvet mer diskutabelt (om du inte har radonrik mark), det är lite overkill att ha det i en betongplatta som inte är nergrävd (som i en källare).

Vad jag vet så är Björkmans hus de enda som har det här som standard i deras byggsatser, rätta mig om jag har fel.

Hej!

Tänk dock på att värme i bottenplattan också hjälper till att torka ut eventuell fukt som kommer från backen. Antar att denna effekt minskar ganska markant om luftspalt och värme i stället läggs ovanpå.

Mvh Stefan

Det där har avhandlats tämligen grundligt i "Värme, vatten, ventilation" - "Golvvärme farligt för klinkers?". Kontentan är att det absolut viktigaste är att ångspärren är tät.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.