4 453 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Platta på mark
Fördelarna jämfört med ingjuten golvvärme äro många och stora. Du får: snabbare reglering, bättre värmeekonomi (ungefär en sista minutenresa till mallis per år), du kan lättare ändra rumsindelning och du kommer åt att byta slangarna.
Nackdelarna: Dyrare att köpa och installera (ca 2-3 gånger dyrare, men fråga hellre någon som vet exakt) och systemet bygger runt 5 cm på höjden.
Däremot är värdet av luftspalten under golvet mer diskutabelt (om du inte har radonrik mark), det är lite overkill att ha det i en betongplatta som inte är nergrävd (som i en källare).
Vad jag vet så är Björkmans hus de enda som har det här som standard i deras byggsatser, rätta mig om jag har fel.
Nackdelarna: Dyrare att köpa och installera (ca 2-3 gånger dyrare, men fråga hellre någon som vet exakt) och systemet bygger runt 5 cm på höjden.
Däremot är värdet av luftspalten under golvet mer diskutabelt (om du inte har radonrik mark), det är lite overkill att ha det i en betongplatta som inte är nergrävd (som i en källare).
Vad jag vet så är Björkmans hus de enda som har det här som standard i deras byggsatser, rätta mig om jag har fel.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur mycket kan man sänka radon i ett hus med platta på mark
Grund & Markarbeten -
Hur ska man tänka med dränering av gammal ”platta på mark”?
Grund & Markarbeten -
Kantisolering oisolerad gammal platta på mark
Isolering -
Platta på mark mot jordslänt
Grund & Markarbeten -
Påverkas försäljningspris om det är platta på mark eller plintgrund?
Byggmaterial & Byggteknik