Bananskalare Bananskalare skrev:
Byggaren har fått i uppgift att fixa plattan.
då är det självklart att kräva att plattan uppfyller de krav som ställs beroende på placering och belastning. Om de rinner ut massa makadam så känns något fel i konstruktionen. Men byggaren är inte ansvarig för att informera om allt möjligt och omöjligt som kan dyka upp. Som inte har med bygget att göra.
Kolla med byggaren om makadamen som ligger längs med kanten. Byggaren har ett ansvar för att plattan håller rätt kvalitet.
Så istället för att spy massa galla över byggaren, prata med denna om din oro. lyssnar de inte, då kan du få spy galla över byggaren.
prata med byggaren på ett lugnt och sakligt sätt. Sen kan du informera oss här i forumet.
så kommer du då all hjälp du behöver.
Jag tolkar inte det som det rinner inifrån plattan utan de är oroliga att den gruskant som är längs vänsterkanten ska försvinna med tiden, pga ev lutning och väder vind.

Utan att veta så borde det väl bara gå att kratta till grusbädden något och jämna ut den. Kolla i hörnet närmast på fotot lite försiktigt hur djupt ner kantelementet går, det lär väl vara samma höjd på dom runtom.

Tror inte ts behöver oroa sig. (y)
Upp med en hängränna som hindrar att vattnet från taket spolar bort gruset, om det inte är en gavel i den riktningen.

• Gilla
sanneronner
  • Laddar…
Är det byggaren som tagit fram ritningar och underlag på att plattan ska ligga där ?

• Gilla
mrmedin och 1 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
En intressant generell fråga som TS tar upp; om man som lekman anlitar en proffsfirma för ett jobb, hur ska man säkerställa att de inte ”bara bygger” utan använder sin expertkunskap (som beställaren vanligen saknar) till att föreslå en bra lösning? Sedan är det ju ett problem om beställaren ändå inte litar på firman och ett annat om beställaren ställer oskäliga krav på funktion. Hur bör man skriva avtalet för att få det bra för alla parter?
Precis, det är därför jag skriver här för att få input. Jag är inte kunnig i ärendet. Hade vi byggt igen hade vi säkert gjort annorlunda. Vi hade satt L-element i tidigt skede.

Nissens
S sanneronner skrev:
Det torde vara de som är kunniga och har många års erfarenhet så ja. Det gör vi. Jag vill ha information av de som kan det här och därför skriver jag här nu :)
Du missade att svara på:

”Ni verkar vilja lägga mycket ansvar på entreprenaden, men vad säger uppdraget och beställningen?”

Den frågan är helt avgörande för vad du kan förvänta dig av entrepenören.

• Gilla
Carno och 6 till
  • Laddar…
Nissens
S sanneronner skrev:
Precis, det är därför jag skriver här för att få input. Jag är inte kunnig i ärendet. Hade vi byggt igen hade vi säkert gjort annorlunda. Vi hade satt L-element i tidigt skede.
Du säger hela tiden att du är okunnig, ändå drar du slutsatsen att något är fel. Kan det bero på den okunnigheten du säger finns?

Kanske kan entrepenören du anlitat ge dig infon?

• Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Byggaren har fått i uppgift att fixa plattan.
då är det självklart att kräva att plattan uppfyller de krav som ställs beroende på placering och belastning. Om de rinner ut massa makadam så känns något fel i konstruktionen. Men byggaren är inte ansvarig för att informera om allt möjligt och omöjligt som kan dyka upp. Som inte har med bygget att göra.
Kolla med byggaren om makadamen som ligger längs med kanten. Byggaren har ett ansvar för att plattan håller rätt kvalitet.
Så istället för att spy massa galla över byggaren, prata med denna om din oro. lyssnar de inte, då kan du få spy galla över byggaren.
prata med byggaren på ett lugnt och sakligt sätt. Sen kan du informera oss här i forumet.
så kommer du då all hjälp du behöver.
Vi spyr aldrig "en massa galla" över byggaren :) Vi försöker ta reda på vad som bör ingå i en entreprenad och en lösning. Och hur troligt det är att vi behöver gjuta eller annat.

Nissens
S sanneronner skrev:
Hej, problemet vi som ser det är att singeln kommer kasa undan över till grannen och då även göra så att plattan blir instabil. Men kanske kan man vara säker på att singeln kommer ligga kvar? Vi är rädda för att det över tid kommer "undermineras" så att plattan får sättningar. Är det inte din uppfattning så kanske det är vi som är okunniga.
Frågan är hur ni kom fram till att detta ens är ett problem…

Nissens
S sanneronner skrev:
Vi spyr aldrig "en massa galla" över byggaren :) Vi försöker ta reda på vad som bör ingå i en entreprenad och en lösning. Och hur troligt det är att vi behöver gjuta eller annat.
Det skall stå i beställningen ni gjort.

• Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du säger hela tiden att du är okunnig, ändå drar du slutsatsen att något är fel. Kan det bero på den okunnigheten du säger finns?

Kanske kan entrepenören du anlitat ge dig infon?
Det kan ju vara så att det är människor som tittat på det och upplyst mig om att det bör göras något eller hur?
Javisst kan entreprenören ge info. Vi har kontrollbesiktning snart och då ska vi ta upp detta. Jag vill bara veta om någon på detta forumet kunde vara behjälplig utan att skriva en massa dumheter.
Jag har fått en del bra svar och även en del märkliga svar så i huvudsak nöjd.

Nissens Nissens skrev:
Det skall stå i beställningen ni gjort.
Just detta är inte med!

H hempularen skrev:
Hur stor höjdskillnad är det frågan om? Själva grundelementet går väl ned djupare än vi ser på bilden?
Ja det gör det. Jag är inte orolig för hur plattan är gjord. Kunniga som gjort den, det gäller huruvida singel och makadam ska hindras att flytta sig. Många skriver att de inte är troligt så vi hoppas på det.

Vi kan endast ge svar utifrån bilden. Jag har tidigare frågat om hur höga kantelementen är men ej fått något svar. Den informationen skall finnas på ritning. Utifrån den uppgiften samt mäta på plats hur mycket av det måttet som ligger under makadamytan så får man ett bra besked på om det är något att oroa sig för om makadamen rör sig/kan rasa ut. Men det enda som kan ställa till det utifrån bilden är om man springer/går i makadamen. Då kommer den att röra på sig. Om det sedan blir ett problem eller inte beror på hur lång ner i makadamen som kantelementet sitter, där av frågan om element höjd.

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
S sanneronner skrev:
Ja det gör det. Jag är inte orolig för hur plattan är gjord. Kunniga som gjort den, det gäller huruvida singel och makadam ska hindras att flytta sig. Många skriver att de inte är troligt så vi hoppas på det.
Eftersom ytan där gruset ligger på inte kommer
användas så finns ingen fara med hur det ser ut nu.

• Gilla
sanneronner och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har ni tagit fram ett bygglov så har ni rimligen reflekterat över konstruktionen, i konstruktionen ingår även marken. Har man inte kunskap så får man skaffa sig det. Om man söker bygglov och anlitar en byggare som bygger på anvisad plats och sedan efter det är byggt gnäller på konstruktionen som man själv tagit fram till stora delar. Då gör man det väldigt lätt för sig.
TS har helt rätt i att professionella hantverkare borde ge goda råd angående utförandet. Det är inte rimligt att privatpersoner ska gå en flerårig gymnasieutbildning innan byggstart.
Alla har utbildning/kompetens inom olika områden och ingen har kompetens inom alla områden. Det är därför man köper tjänster.
I övrigt av vad som framgår av bilden borde det fungera bra för TS utan exceptionella åtgärder.

• Gilla
NumerOneQ och 1 till
  • Laddar…
B Bernt Ö97 skrev:
TS har helt rätt i att professionella hantverkare borde ge goda råd angående utförandet. Det är inte rimligt att privatpersoner ska gå en flerårig gymnasieutbildning innan byggstart.
Alla har utbildning/kompetens inom olika områden och ingen har kompetens inom alla områden. Det är därför man köper tjänster.
I övrigt av vad som framgår av bilden borde det fungera bra för TS utan exceptionella åtgärder.
Om du läser min text så skriver jag "borde" också så jag förstår inte vad ditt inlägg vill nyansera. Borde och ska är dock olika i mening och för att man i praktiken ska kunna avkräva byggaren något så ansvar som TS vill i sitt första inlägg så är "borde" ett för vagt ansvarsbegrepp. Åter igen....det var därför jag i mina första inlägg bad om att få reda på vad TS har köpt för tjänst.

• Gilla
Taxture och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.