38 258 läst ·
72 svar
38k läst
72 svar
Plåtslagare som förstört massa vad göra?
Jag är inte plåtslagare men har tidigare fått skäll av kompisen som är det när jag klippte innerhörnen ungefär på det viset.Hällvetet skrev:
De skulle enligt honom vikas (typ som ett hörn på julklappen) så att vatten inte kan rinna in.
Tänker samma...BiFuel skrev:
Jag är normalhändig, inte mer och inte mindre, och skulle göra det snyggare....
När man lejer ut jobb till professionella utförare ska man förvänta sig att det blir bättre och snyggare än om jag gjort det själv. Ungefär som att gå på restaurang. Det ska inte vara äckligare än det jag lagar själv hemma. Byggjobb ska förstås både ha rätt funktion och vara estetiskt okej.
Kort sagt, betala inget, de måste åtgärda, det ska bli fackmässigt gjort, annars har de inte levererat det du beställt och ska förvänta dig.
Finn fem fel känns det som.
Skulle inte betalat 1kr för det där faktiskt, eftersom det inte är fackmannamässigt utfört.
Att de skräpat ner är väl minsta problemet, men jag brukar sällan vilja betala typ 500kr/h för att nån annan ska grovstäda åt mig. Så den typen av jobb tar jag alltid själv.
Skulle inte betalat 1kr för det där faktiskt, eftersom det inte är fackmannamässigt utfört.
Att de skräpat ner är väl minsta problemet, men jag brukar sällan vilja betala typ 500kr/h för att nån annan ska grovstäda åt mig. Så den typen av jobb tar jag alltid själv.
En riktig hantverkare hade givetvis påpekat att droppnäsa är ett MÅSTE för att vara säker på att vattnet inte rinner tillbaka under blecket (mha kapillärkrafterna). Det handlar alltså inte enbart om att skydda fönstrets nederkant/underkant, det primära är att skydda väggen under från fuktskador. En riktig hantverkare hade vägrat att utföra jobbet utan en riktig droppnäsa.Hällvetet skrev:
Håller med dig riktigt fult skulle nog kunna gjort det bättre själv.
Jag beställde att det skulle se ut som den gamla plåten förutom att fönsterblecken skulle skjuta ut mer från fasaden.
Droppnäsa fanns inte innan men det är kanske något man bör sätta dit i efterhand?
Skyddar de fönstren nedre kant? Har gamla träfönster som tar stryk av vatten..
En droppnäsa är ingen estetisk sak, den är ett måste för att undvika framtida vattenskador. På panelavslut fuskas det konstant med droppnäsan, vilket medför att panelen måste bytas i förtid.
Generellt ser det för djävligt ut, det verkar finnas många stolpskott bland hantverkare som härjar fritt och förstör hus på löpande band. Av trådarna på det här forumet så är det här bara ett av många totalt misslyckade insatser ...
Redigerat:
Hällvetet skrev:
Har anlitat en firma för att byta 4 Fönsterbleck och Tröskelbleck.
Jobbet de har gjort är slarvigt och utan "kärlek".
Dom var nu här idag för att åtgärda lite synpunkter jag hade. De gjorde kanske hälften av synpunkterna innan dom åkte för att hämta en borr.
Påpekade till chefen att de inte gjort endel saker och han sa att han ska fixa det.. Verkar helt förvirrad, kanske är språket jag vet inte...
Hur som helst.
Dom har bla förstört coloroc stenar då som varit vårdslösa vid rivning av gamla plåtar.
Nu senast precis innan dom åkte så hade dom tillfälligt borrat och pluggat i fasaden (som är helt nyputsad och målad från grunden) för att kunna trycka ner Tröskelblecket medans de åker och handlar en borr.
När de sen ska ta ut skruvarna och pluggen kommer det bli en fult hål, jag har inget bruk som murarna använde vet däremot att de bruket är svindyrt.
De är Bristfällig städning.
De har använt Rostfria skruvar till vita plåtar trotts att alla andra fönster har vita skruvar.
De har bockat blecken annorlunda mot de andra.
Städat dåligt massa vassa plåtdetaljer kvar.
Kladdat med silikon.
Alltså är det här normalt?
Vem tar sönder en fasad för att tillfälligt hålla Tröskelblecket på plats?
Vafan gör man?
Ser ut som skit
Yrkesstolthet saknades visst till 100%
Jag hade inte betalat en krona innan arbetet är utfört så det ser proffesionellt ut
Säg att om du hade vilja haft det där resultatet hade du lika gärna kunna gjort det själv fast det hade faktiskt blivit bättre då
Jag har ett par paket med helt nya vita coloroc stenar om du vill ha en mot fraktkostnadHällvetet skrev:
Kolla referenser, kolla referenser, kolla referenser. Tog med in en killa som skulle fixa ett mindre plåtjobb, efter en dag skickade jag hem honom och ringde en erkänt duktig plåtslagare. Resultatet var som dag och natt. Om du inte vill gå och störa dig på skiten hade jag inte betalt en spänn samt tagit in ngn ny... men du kan inte snåla här. Kvalité kostar
Absolut ett mycket viktigt påpekande.Staffan2000 skrev:
Lokala hantverkare med GODA referenser är nog alltid att föredra, förutsatt att inte jobbet är av en så stor omfattning att dom inte kan hantera det. Dom mindre firmorna brukar nog generellt vara billigare än dom stora drakarna, men absolut inte generellt sämre.
... referenser .... referenser ... referenser ...
Håller med alla ovanstående. Som gammal plåtslagare så ser jag att de som gjort jobbet är inga yrkesmän, riktiga klåpare är det.
Betala ingenting och försök övertala företaget att inte försöka åtgärda det utan ta dit en riktig hantverkare istället som gör det både snyggt och rätt. Teglet ska dom självklart betala vad det kostar att återställa.
Betala ingenting och försök övertala företaget att inte försöka åtgärda det utan ta dit en riktig hantverkare istället som gör det både snyggt och rätt. Teglet ska dom självklart betala vad det kostar att återställa.
Slutade med ett bråk och han sa att han skulle komma och sätta mig på plats...
Sen spårade samtalet ur mer och slutade med att han bad om ursäkt och drog av endel på fakturan.
Han kom även själv ut och försökte förbättra det jag hade påpekat.
Långt ifrån nöjd med arbetet men vad gör man, orkar inte med tjafset och tror inte det skulle leda någonvart.
Han började snacka om att han skulle ta in en besiktningsman och att jag skulle få stå för den kostnaden...
Sen spårade samtalet ur mer och slutade med att han bad om ursäkt och drog av endel på fakturan.
Han kom även själv ut och försökte förbättra det jag hade påpekat.
Långt ifrån nöjd med arbetet men vad gör man, orkar inte med tjafset och tror inte det skulle leda någonvart.
Han började snacka om att han skulle ta in en besiktningsman och att jag skulle få stå för den kostnaden...
Redigerat: