Jag beställde några plåtar till ett plank av en plåtslagare. Det har varit svårt att få till gavlarna och efter tredje försöket ser det ut som på bild.
Jag känner mig fortfarande inte nöjd men är osäker på vad man kan kräva?
Framför allt stör det mig att plåten är bucklig..

Vad säger ni?

• Plåtbeklädd gavel med synliga bucklor och skruvar, monterad över vit trästruktur, i en trädgårdsmiljö nära ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bucklig plåt på en vit träpelare framför ett garage under en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Plåtbeklädnad på ett plank med synliga bucklor, framför en vit byggnad och molnig himmel.
    Skapa konto
  • Bucklig plåt monterad på toppen av en vit träpanel vid ett plank, med skruv synlig i överkanten.
    Skapa konto
MrJay
Och så undrar folk varför det tar sådan tid för mig att hitta en plåtis som kan göra vårt murbeslag… Nej, det hade jag inte accepterat

• Gilla
spikplanka och 4 till
  • Laddar…
MrJay
Saxat från Facebook, Hellens Plåtslagwri i Malmö

Vit mur och svart plåtdetalj från Hellens Plåtslageri i Malmö.
Skapa konto

• Gilla
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Och så undrar folk varför det tar sådan tid för mig att hitta en plåtis som kan göra vårt murbeslag… Nej, det hade jag inte accepterat
Maybe it's because you're looking for high quality at a low price? ;-)

• Gilla
stefan57 och 1 till
  • Laddar…
MrJay
S sturnus skrev:
Maybe it's because you're looking for high quality at a low price? ;-)
Actually no, I am looking for quality for a reasonable price. Regardless who I ask, nobody knows of a sheet metal worker that is good. Go figure…

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:

[bild]
Tack för bra referens! Viss skillnad 😅

Ser ok ut .
Möjligtvis första bilden kan man ha synpunkter på .
Det ser ut som plåten ligger i lutning och kan rinna in . Eller är det bilden som är tagen konstigt
Att plåten är lite bucklig får man räkna med på vissa ställen. Det är ofrånkomligt när man bankar ihop plåten med klubba och knoster.
Att det sitter popnit är ett måste när en.list är knäckt på det sättet , annars sitter den inte ihop

• Gilla
klining och 2 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
M Magkänsla skrev:
Tack för bra referens! Viss skillnad 😅
Yes. I see the difference, the photo is blurry and does not show details.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Jag tror faktiskt du måste backa nån meter och kolla på grejerna..

Sen vet jag inte vad som anses vara ett "vettigt" pris för en sån här sak, men skulle säga ca 500kr/lpm plus 500kr per avslut plus kostnad för hembesök..

Vad får du betala för jobbet och hur många meter/avslut rör det sig om?

Grannens Häck
Personligen tycker jag det ser ok ut.

• Gilla
sturnus
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Ser ok ut .
Möjligtvis första bilden kan man ha synpunkter på .
Det ser ut som plåten ligger i lutning och kan rinna in . Eller är det bilden som är tagen konstigt
Att plåten är lite bucklig får man räkna med på vissa ställen. Det är ofrånkomligt när man bankar ihop plåten med klubba och knoster.
Att det sitter popnit är ett måste när en.list är knäckt på det sättet , annars sitter den inte ihop
Okej! Tack för bra inspel.
Det jag inte förstår är
Violina Violina skrev:
Jag tror faktiskt du måste backa nån meter och kolla på grejerna..

Sen vet jag inte vad som anses vara ett "vettigt" pris för en sån här sak, men skulle säga ca 500kr/lpm plus 500kr per avslut plus kostnad för hembesök..

Vad får du betala för jobbet och hur många meter/avslut rör det sig om?
Ja, på håll ser det lite bättre ut förstås.

Till saken hör att hantverkaren gått med på att det inte ser bra ut och tagit med plåten som är bucklig för att gör om det, dock utan större framgång. Och det är endast en gavel som är ful, den andra(som inte är med på bild) är helt slät och fin och min önska är att de ser likadana ut.

Totalt 12 m och 3 gavlar. Pris 7200kr

MrJay
M Magkänsla skrev:
Jag fick kostnadsförslag av en plåtis ett år sedan på ca. 10000kr för 4.5m murbeslag som ska fräsas in i putsfasad (han gör inte det jobbet). Bad honom promenera vidare ;)

M Magkänsla skrev:
Okej! Tack för bra inspel.
Det jag inte förstår är

Ja, på håll ser det lite bättre ut förstås.

Till saken hör att hantverkaren gått med på att det inte ser bra ut och tagit med plåten som är bucklig för att gör om det, dock utan större framgång. Och det är endast en gavel som är ful, den andra(som inte är med på bild) är helt slät och fin och min önska är att de ser likadana ut.

Ja, då är det ju iaf inget "underpris" även om det är lite mindre än jag "gissade" på..

Skulle säga att man ska betrakta på ca 1,5 m håll, så ska det se bra ut.. okej med mindre "skavanker" vid närmare granskning..

Jag tycker inte att det är konstigt att han har svårt att få till just detta avslut, med alla vinklar och så..

Violina Violina skrev:
Ja, då är det ju iaf inget "underpris" även om det är lite mindre än jag "gissade" på..

Skulle säga att man ska betrakta på ca 1,5 m håll, så ska det se bra ut.. okej med mindre "skavanker" vid närmare granskning..

Jag tycker inte att det är konstigt att han har svårt att få till just detta avslut, med alla vinklar och så..
Jag förstår!

Nej jag håller med, det ena avslutet är stökigt med vinkeln precis innan. Men det andra är helt rakt avslut.

Jag köpte exakt samma lösning till vårt tidigare hus och det va inte en enda ”buckla”. Därav är förväntansbilden samma, men osäker på vad man kan kräva som sagt.

Tack för hjälpen!

Frågan är om du inte ska vara lite mera orolig för utförandet allmänt än av små bucklor som består av tillplattat omslag vid knäckning av plåt (vänster sida bild 2) samt småmärken som uppstår vid klämning för hand via tången (övriga bilder).
Det jag har synpunkt på och som jag tror med säkerhet på, med tanke på den skarv som syns på första bilden. Det är att det BÖR vara en stående fals i skarvarna vid plant underlag då ett liggande inskjut suger in vattnet. Okay kanske inte lika snyggt och plant, men med en funktion som förlänger livet på planket.
Med vänlig hälsning, Masen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.