Håller på att bygga ett hörnskafferi som ska kläs med pärlspont. I brist på gammal fin dörr tänkte jag bygga en z-dörr av pärlspont, men har nu hört flera som byggt den typen av dörr (av just pärlspont) vars dörrar slagit sig efter en tid. Det vill jag såklart slippa, så hur ska man tänka? Kan man regla upp ännu mer på baksidan av dörren, inte enbart z, eller något annat?
Jag har letat i flera månader. Finns ingenting ☹️ vill dessutom gärna ha med karm eftersom jag har svårt att se mig själv falsa till en egen karmnanowire skrev:
Torrt och acklimatiserat virke är en bra början. Konstruktionsmässiga lösningar vore att skippa z:t och bygga en ram runt en panel av pärlspont eller balansera baksidan av dörren med en grund hylla eller bara panel/ribbor inåt i skåpet.
Vad tror du om att spika pärlsponten på tunnare brädor?P Pettman skrev:
Torrt och acklimatiserat virke är en bra början. Konstruktionsmässiga lösningar vore att skippa z:t och bygga en ram runt en panel av pärlspont eller balansera baksidan av dörren med en grund hylla eller bara panel/ribbor inåt i skåpet.
Ja, hur mkt krävs det för att omöjliggöra för virket att slå sig? Om man bygger en ram runt hela PLUS en snedslå, alltså en z-dörr men med regler även på långsidorna, borde det inte räcka då?P Pettman skrev:
Det beror på hur, och av vad, du bygger ramen. Om du bygger den i möbeltortt virke och plan och sedan spikar möbeltorr pärlspont på den borde det gå bra. Men skafferier kan vara luriga, med norrläge (svalt) kan det ge högre luftfuktighet där som sedan kan påverka.H Hufsa skrev:
Vi bygger inte i norrläge tyvärr, dels är rummet uppbyggt så att det inte är genomförbart, dels blir detta ett skafferi i vanlig mening med förvaring för torrvaror , inte ett svalt skafferinanowire skrev:
Nackdelen med att bygga av regelvirke är att dörren blir ganska djup.
Såhär har jag gjort. Söderläge men yttervägg så blir ganska svalt på vintern (vilket inte knäckebröden gillar)..
Såhär har jag gjort. Söderläge men yttervägg så blir ganska svalt på vintern (vilket inte knäckebröden gillar)..
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara