Hej!

Jag har nyligen köpt en lägenhet som har en hel del platsbyggda garderober som jag inte har någon nytta av och som då tar onödigt med plats. Skulle vilja ta bort dem och istället göra en skjutdörrslösning i sovrummet, kanske en nisch i hallen och bara ta bort den i köket för att få mer plats.

Innan jag gör det så behöver jag veta om garderoberna är bärande. Jag känner mig väl 95% säker på att så inte är fallet eftersom att de inte går hela vägen till taken vilket syns på bilderna. Men jag vill vara iallafall 99.9% säker så därför frågar jag här.

Lägenheten är en hörnlägenhet på våning 3 av 3 i ett tegel och betonghus från 1962.

lgh.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

11.JPG
Skapa konto

12.JPG
Skapa konto

Vad tror ni, är dessa bärande på något vis?

Nej!
Aldrig hört talas om självbärande garderober och hoppas att aldrig göra det.

Med vänlig hälsning, fremax

Krilleman
En garderob från förr består väl allt för ofta av "piss-material" = Två tunna pressade skivor med fluff mellan. Ca 10mm tjocka.

Är dina garderober byggda med reglar 45x90 i mellanväggarna?

Eller kanske i murat tegel?

;)

krilleman_215 skrev:
En garderob från förr består väl allt för ofta av "piss-material" = Två tunna pressade skivor med fluff mellan. Ca 10mm tjocka.

Är dina garderober byggda med reglar 45x90 i mellanväggarna?

Eller kanske i murat tegel?

;)
Hehe, nej. Men mellanväggar och bakstycken (de som inte går hela vägen till taket...) är massiva och rätt tjocka, svårt att mäta eftersom det är inuti, men uppskattningsvis 5cm eller mer.

Förstod att detta var en dum fråga, men det kan det vara värt :)

Ingen dum fråga alls! Bara att riva på !

Låter bra det, tack! Och gott nytt år på er!

Hade liknande garderober som du, och dessa var uppbyggda som krilleman beskrev, 2xmasonitskiva med "bikupa" imellan.

Ni hade rätt båda två, masonit med "fluff" mellan :)

Det var dock den stadigaste "fluff" jag sett, det både kändes och lät helt massivt innan jag satte sågen i grejorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.