386 läst ·
3 svar
386 läst
3 svar
Platsbyggd hylla lim/rundstav
Hej!
Jag tänker försöka ge mig på att platsbygga en bokhylla. Jag tänker mig att den ska vara byggd som en portal, primärt för att rama in en liten matplats (jag bor litet och behöver vara effektiv i platsutnyttjandet). I mitt huvud är den inte heller särskilt "stor" stv att det egentligen är två smala höga hyllor vid sidorna (benen i "portalen") och så några hyllplan ovanpå/däremellan upptill. Den ska klara att bära lite vikt, men tanken är inte att proppa den full med böcker. Den förankras i betongvägg.
Jag är ingen van snickare, men inte helt tummen mitt i handen heller. Jag kommer också ha hjälp av min far som är kunnig (dock inte möbelsnickeri). Jag hoppas få lite vägledning eller tips vart jag kan bilda mig i saken, här.
Material tänker jag furu (som ska betsas). Den ska vara 30 cm djup. "Benen" kommer vara ca. 30-40 cm breda och hela kalaset är väl ca 180 cm brett. Det är så långt jag kommit i planen. Jag har också av någon anledning fått för mig att jag kan bygga hyllan mha plugg och lim. Är det dumt? Alla tips emottages tacksamt.
Jag tänker försöka ge mig på att platsbygga en bokhylla. Jag tänker mig att den ska vara byggd som en portal, primärt för att rama in en liten matplats (jag bor litet och behöver vara effektiv i platsutnyttjandet). I mitt huvud är den inte heller särskilt "stor" stv att det egentligen är två smala höga hyllor vid sidorna (benen i "portalen") och så några hyllplan ovanpå/däremellan upptill. Den ska klara att bära lite vikt, men tanken är inte att proppa den full med böcker. Den förankras i betongvägg.
Jag är ingen van snickare, men inte helt tummen mitt i handen heller. Jag kommer också ha hjälp av min far som är kunnig (dock inte möbelsnickeri). Jag hoppas få lite vägledning eller tips vart jag kan bilda mig i saken, här.
Material tänker jag furu (som ska betsas). Den ska vara 30 cm djup. "Benen" kommer vara ca. 30-40 cm breda och hela kalaset är väl ca 180 cm brett. Det är så långt jag kommit i planen. Jag har också av någon anledning fått för mig att jag kan bygga hyllan mha plugg och lim. Är det dumt? Alla tips emottages tacksamt.
Plugg och lim kan fungera utmärkt om de används rätt, sen kan det med platsbyggda saker vara idé att bygga upp dem i moduler som skruvas ihop för att kunna ta isär och ändra vid en senare tidpunkt. Är inte helt med på hur du tänker att det ska byggas. Har jag tolkat dig rätt om jag tror att matplatsen ligger i ändan av ett rum och du vill göra en avgränsning i rummet genom att sätta upp ett upp-och-nervänt U (typ) av bokhyllor?
Ja, precis! Ett uppochnervänt U är en bättre beskrivning.P Pettman skrev:Plugg och lim kan fungera utmärkt om de används rätt, sen kan det med platsbyggda saker vara idé att bygga upp dem i moduler som skruvas ihop för att kunna ta isär och ändra vid en senare tidpunkt. Är inte helt med på hur du tänker att det ska byggas. Har jag tolkat dig rätt om jag tror att matplatsen ligger i ändan av ett rum och du vill göra en avgränsning i rummet genom att sätta upp ett upp-och-nervänt U (typ) av bokhyllor?
Rummet är kvadratisk och detta ska då stå i ena kvadranten sas. Det är liten sannolikhet att denna hylla kommer monteras ned och användas någon annanstans framgent. Dock kan kanske modultänket vara bra oavsett!
Som sagt så går tankarna åt furu, typ furuhyllplan, med lim och plugg. Men alla alternativ övervägs!
Jag skulle råda dig att göra en skiss/ritning på det du vill ha och sen börja titta på hur du ska bygga hyllorna och så vidare.
Det är också bra övning för att börja räkna på material osv.
Limmade plugg fungerar nog bra. Skaffa en bra pluggjigg för att borra hålen med, det underlättar.
Det är också bra övning för att börja räkna på material osv.
Limmade plugg fungerar nog bra. Skaffa en bra pluggjigg för att borra hålen med, det underlättar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden