Jag går i funderingarna att bygga en garderob av Ikea metods köksstommar. Men hittar inga bra instruktioner eller diy.
Ni som har prövat, fördelar nackdelar? tips och tricks?
Och är det någon som vet något bra film eller så, länka gärna!
Ni som har prövat, fördelar nackdelar? tips och tricks?
Och är det någon som vet något bra film eller så, länka gärna!
Varför inte använda Ikeas Pax istället? Då passar alla deras tillbehör för just garderober. Jag har gjort en mycket enkel inbyggd variant med dessa.
Jag lyfte upp stommarna lite för att få plats med golvlisten och klädde in allt med lite blandat spillmaterial (limfog och plywood) och gips.
Jag lyfte upp stommarna lite för att få plats med golvlisten och klädde in allt med lite blandat spillmaterial (limfog och plywood) och gips.
Produkter som diskuteras: "Pax passar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
När jag byggde min kåk använde vi metod till flera garderober. Detta eftersom vi har högt till tak och metod går att stapla på varandra, med olika höjder på stommarna. Ytterligare en fördel är att kvaliteten är bättre än pax och att det finns många fronter att välja på. Dock är det dyrare än billiga garderober.
Så här ser min största garderob ut. Jag satte en täcksida på utsidan av stommen som livar med dörren. Sen gips eller mdf på utsidan täcksidan.
Så här ser min största garderob ut. Jag satte en täcksida på utsidan av stommen som livar med dörren. Sen gips eller mdf på utsidan täcksidan.
A AndréLindahl skrev:
För att jag vill bygga garderober från golv till tak och pax är lite för låga, samt att jag tycker att dom slits för fort medan köksstommar och dörrar känns mer robust!
Hej,
Vilka snygga garderober!! Bra jobbat. Även jag ska bygga in garderober med metod men jag undrar över hur man ska göra med benen? Behåller man de för att enkelt kunna utjämna inte så jämt golv eller ska man ställa stommen på reglar? Hur gjorde du?
hej!N nybyggarn3 skrev:När jag byggde min kåk använde vi metod till flera garderober. Detta eftersom vi har högt till tak och metod går att stapla på varandra, med olika höjder på stommarna. Ytterligare en fördel är att kvaliteten är bättre än pax och att det finns många fronter att välja på. Dock är det dyrare än billiga garderober.
Vilka snygga garderober!! Bra jobbat. Även jag ska bygga in garderober med metod men jag undrar över hur man ska göra med benen? Behåller man de för att enkelt kunna utjämna inte så jämt golv eller ska man ställa stommen på reglar? Hur gjorde du?
Hej,Jschoenf87 skrev:
Jag fick leta bland gamla bilder för att svara på det. Jag verkar ha använt benen men lagd en regel på platten under för att få upp höjden. Då passar inte Ikeas sockel så jag använde remsor av en täcksida från Ikea i stället.
Den sitter permanent, troligen limmad i regeln i botten. Troligen har jag fäst något i stommarna också för att få fast den ordentligt. Tyvärr saknas det bildbevis på den dele
Med IKEAs ben är det lättare att justera in men man blir begränsad till deras sockelhöjd och får lösa infästningen på något annat bis om man vill slippa deras plastskräp till socklar.Jschoenf87 skrev:
Jag får oftast förfrågan om att montera skåpen med framdragen sockel. Då är det enklare att väga av reglar att ställa skåpen på. Är golvet ojämnt så får man kila upp dem med distansbrickor eller kilar.
Med framdragen sockel måste man lösa glipan som blir i sockelns bakkant med en bit planhyvlat virke.
Jag föredrar Metod framför Pax pga att de är robustare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "distansbrickor"
Distans- & justeringsbrickor
Nedan hittar du vårt sortiment inom distans- & justeringsbrickor.
Läs mer
Tack för svar! En fundering jag hade var hur mycket ikeas standard ben pallar. Vi har 276 i takhöjd och kommer bygga på en 40cm stomme on-top på den höga. Men det ser ut att funka ändå på era bilder.ACME skrev:Med IKEAs ben är det lättare att justera in men man blir begränsad till deras sockelhöjd och får lösa infästningen på något annat bis om man vill slippa deras plastskräp till socklar.
Jag får oftast förfrågan om att montera skåpen med framdragen sockel. Då är det enklare att väga av reglar att ställa skåpen på. Är golvet ojämnt så får man kila upp dem med distansbrickor eller kilar.
Med framdragen sockel måste man lösa glipan som blir i sockelns bakkant med en bit planhyvlat virke.
[bild][bild]
En fråga: om man bygga in garderoben i en nisch med vägg på varje sida och där man villl att dörrarna ska vara linjerade med väggen. Måste man sätta en täcksida eller mdf då på sidan av stommen? För att ge dörren svängutrymme och få till ett snyggt avslut mot gipsen?ACME skrev:Med IKEAs ben är det lättare att justera in men man blir begränsad till deras sockelhöjd och får lösa infästningen på något annat bis om man vill slippa deras plastskräp till socklar.
[bild][bild]
Jschoenf87 skrev:
Nej som du ser på videon från mitt kök kommer gångjärnen klara det ändå, men jag tycker det blir mycket snyggare. Här sitter en täckskiva med bara kortsidan utåt.
Detta högskåp står i ett hörn.
Ja alltså precis bara kortsidan ut var det jag menade. Men det behövs inte egentligen. Blir det snyggt med mdf-skiva?G g.kraft skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden