Hej!
Jag är i färd med att bygga en platsbyggd bokhylla. Skåp under och hyllor ovanför. Nu har jag lite funderingar på elen som jag vill få in snyggt, dels till två trådlösa högtalare (Sonos el likn) men även till belysning (dock inte bestämt typ av belysning än).

Idag sitter det två dubbeluttag på väggarna bakom (gult på bilden). Det jag helst vill göra är att mata fram el till två nya diskreta enkeluttag som kommer sitta i varsitt bakre hörn av ”bänkskivan” för att där ställa två högtalare (grönt på bilden). Sen även mata fram och förbereda för el till belysning ovanför den högsta hyllan uppe vid taket, kanske dimbara spottar. På bilden är inte bakstycket monterat på underskåpet men då väggarna är helt ojämna kommer skåpet att hamna minst 10mm från vägg.

Några tips eller idéer? Jag vill helst inte bara såga öppningar i bakstycket och använda nuvarande uttag.
Trevlig lördag!

• Halvfärdig platsbyggd bokhylla med skåp och markerade platser för eluttag och högtalare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D dennisp skrev:
Hej!
Jag är i färd med att bygga en platsbyggd bokhylla. Skåp under och hyllor ovanför. Nu har jag lite funderingar på elen som jag vill få in snyggt, dels till två trådlösa högtalare (Sonos el likn) men även till belysning (dock inte bestämt typ av belysning än).

Idag sitter det två dubbeluttag på väggarna bakom (gult på bilden). Det jag helst vill göra är att mata fram el till två nya diskreta enkeluttag som kommer sitta i varsitt bakre hörn av ”bänkskivan” för att där ställa två högtalare (grönt på bilden). Sen även mata fram och förbereda för el till belysning ovanför den högsta hyllan uppe vid taket, kanske dimbara spottar. På bilden är inte bakstycket monterat på underskåpet men då väggarna är helt ojämna kommer skåpet att hamna minst 10mm från vägg.

Några tips eller idéer? Jag vill helst inte bara såga öppningar i bakstycket och använda nuvarande uttag.
Trevlig lördag!
inget svar från nån :( Kan moderator kanske flytta ämnet till lämplig tråd! Tack :)

Man kan ju sätta in en möbelbox i varje ände? Alltså en sån popup med uttag i den mängd du behöver? Har sett såna med stickpropp i ena änden så det enda du behöver kunna är att borra hål i bänken.

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
jag är inte riktigt med på hur du menar. Men jag tror jag har uppfattat att du vill sätta eluttag i själva hyllplanet, riktade uppåt?

Det finns eldosor som bara är 35 mm djupa. Men skall den då döljas behöver alltså hyllplanet vara mer än 35mm tjockt. Baksidan/undersidan av dosan är ingen skönhetsupplevlese, så den bör täckas, så troligen behöver hyllplanet vara minst 40mm tjockt, alternativt att du har någon döljande låda i bakkanten.

Eluttag får inte monteras utan dosa. Du skulle då behöva göra hål i väggen så att de bef. dosorna för uttag tas bort. Det måste du nästan göra oavsett, dosorna får inte döljas bakom någon fast byggnadsdel. I så fall man man göra om rör/slangdragningen till dosorna så du får ett utlopp ur väggen på rätt ställe för dina nya uttag. och du kan spåra i väggen till dina lampor högst upp.

Alernativt kan man behålla de nuvarande dosorna, men ordna så att bakstycket går att få bort, så dosorna blir åtkomliga. Och koppla ut installationskabel ur dosorna (med doslock över dosorna), kablarn kan då dras till resp. ställe bakom bakstycket. Antingen klmras kablarna mot väggen, eller så kan de dras löst bakom, men i så fall måste det finnas dragavlastning i dosorna.

Med 35 mm dosa får ett uttag precis plats på håret. Tveksamt om man får plats med en dragavlastning samtidigt.

D dennisp skrev:
Tack!!!

Hittade den här. [länk]

Blir ju kanske ändå enklast med ett hål i bakstycket isf men enkelheten i detta övervinner estetiken.
Kan ju göra så att man bygger möbeln typ 40mm mindre djup än den översta skivan så döljer man allt bakom. I ditt fall att bakstycket sitter en bit in i möbeln. Tänker att man kanske kan skruva dit 40mm lister runt om i hålet som sen bakstycket sitter i. Sen precis i överkant gör man ett litet hål där kabeln till uttaget kommer ut?

Kanske inte jättetydligt hur jag menar?

Bra input! Tack! Lutar åt att behålla uttagen med hål i bakstyckena, borra i bänkskivan och fästa enkeluttag enligt tips ovan, såna med stickpropp.

Återkommer med fler frågor om jag kör fast

• Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
D dennisp skrev:
Bra input! Tack! Lutar åt att behålla uttagen med hål i bakstyckena, borra i bänkskivan och fästa enkeluttag enligt tips ovan, såna med stickpropp.

Återkommer med fler frågor om jag kör fast
Ser fram emot resultatet! Och kanske nån bild på vägen :-)

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ser fram emot resultatet! Och kanske nån bild på vägen :)
Får nöja mig med detta men den enda som kommer veta om det är jag. Gick precis att ta bort vägguttaget så det borde väl vara ok. Sen blir det ett litet hål i bänkskivan lagom stort att trä sladdarna från högtalarna genom.

• Inredning av köksskåp med borttaget vägguttag och borr för högtalarsladdar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kedjehus1973 och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.