Byggahus.se
Hej! Jag funderar på att använda IKEAs PAX eller PLATSA för att bygga stommar för en platsinbyggd garderob. Garderobsväggen kommer att täcka hela kortsidan av ett rum, och jag skulle vilja ha gångjärnsdörrar med snygga fronter. Min fundering är om det finns något smart sätt att bygga garderoben extra djup, eftersom det finns gott om plats och det känns relevant att maximera volymen (exempelvis ha plats för dubbla rader hängande på djupet). Kan man exempelvis sätta ihop två stommar ”på djupet” och hur får man i sånt fall hållfasthet? Eller finns det några andra smarta lösningar för att få en garderob med åtminstone 1 meters djup?
 
Ett tips är att du struntar i stommar och bygger upp med hjälp av reglar, osb och gips och kanske med skjutdörrar?
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 2 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:
Ett tips är att du struntar i stommar och bygger upp med hjälp av reglar, osb och gips och kanske med skjutdörrar?
Hej,

jag hade den funderingen, men det var just att jag tyckte det skulle bli snyggast med dörrar som öppnas med gångjärn. Och då kanske det är enklast att utgå från standardstommar. Bara det att stommarna inte kommer i djupare än ca 60 cm.
 
BirgitS
PAX är gjord så att ett bakstycke är nödvändigt för att hålla skåpet rätvinkligt.

Hur har du tänkt komma åt den bakre raden med de hängande kläderna?
 
  • Gilla
andjansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
PAX är gjord så att ett bakstycke är nödvändigt för att hålla skåpet rätvinkligt.

Hur har du tänkt komma åt den bakre raden med de hängande kläderna?
Ok, tack. Finns det någon annan bra stomme på marknaden som skulle kunna ”fördjupas” utan att tappa bärigheten?

Tanken är att inte hänga smockfullt per rad, då kan man enkelt komma åt det som hänger bakom (har det upplägget i ett annat förrådsrum i lägenheten)
 

Bästa svaret

A andjansson skrev:
Hej,

jag hade den funderingen, men det var just att jag tyckte det skulle bli snyggast med dörrar som öppnas med gångjärn. Och då kanske det är enklast att utgå från standardstommar. Bara det att stommarna inte kommer i djupare än ca 60 cm.
Du kan absolut sätta samma sorts gångjärn på egenbyggda stommar. (Det har jag gjort.) Våra vanligaste skåpgångjärn kräver ju bara fräst urtag i dörrarna, och dem köper du ju färdiga.
 
  • Gilla
andjansson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Du kan absolut sätta samma sorts gångjärn på egenbyggda stommar. (Det har jag gjort.) Våra vanligaste skåpgångjärn kräver ju bara fräst urtag i dörrarna, och dem köper du ju färdiga.
Bra idé! Har du exempel på vad man köper för material för att bygga egna stommar? (hål för att kunna sätta in standardinredning etc)
 
Hålen borrar du lätt själv med lite noggrann mätning.

Vad gäller material har jag använt melaminbelagd spånskiva, typ den här:
https://www.byggmax.se/hyllplan-p09031
Då får man samma yta som köpestommar, om det är det man vill uppnå. (De är rätt tjuriga att kapa, dock; de fransar sig en del runt snittet, så tejpa där du ska såga först och planera så att inga snitt syns utåt.)

Annars kan du använda t ex plywood eller MDF-skivor; de senare används också jättemycket i Ikeamöbler och har fördelen att de är hårda, massiva och starka. (Men skruva aldrig i MDF utan att förborra, för annars blir det inte kul, använd dem aldrig i våtutrymmen, och var beredd på att måla dem ett antal gånger, för de suger färg nåt så otroligt.)

Jag har använt alla tre, och melaminskivan blir klart snyggast och lättast att hålla ren, men kan kännas lite sladdrig om man ska ha långa skivor utan stöd. Plywood är stadigt och beprövat men dyrare och måste målas med oljebaserad lackfärg om inte trästrukturen ska synas igenom — och ändarna är svåra att få snygga tycker jag.
 
  • Gilla
andjansson
  • Laddar…
ricebridge ricebridge skrev:
Hålen borrar du lätt själv med lite noggrann mätning.

Vad gäller material har jag använt melaminbelagd spånskiva, typ den här:
[länk]
Då får man samma yta som köpestommar, om det är det man vill uppnå. (De är rätt tjuriga att kapa, dock; de fransar sig en del runt snittet, så tejpa där du ska såga först och planera så att inga snitt syns utåt.)

Annars kan du använda t ex plywood eller MDF-skivor; de senare används också jättemycket i Ikeamöbler och har fördelen att de är hårda, massiva och starka. (Men skruva aldrig i MDF utan att förborra, för annars blir det inte kul, använd dem aldrig i våtutrymmen, och var beredd på att måla dem ett antal gånger, för de suger färg nåt så otroligt.)

Jag har använt alla tre, och melaminskivan blir klart snyggast och lättast att hålla ren, men kan kännas lite sladdrig om man ska ha långa skivor utan stöd. Plywood är stadigt och beprövat men dyrare och måste målas med oljebaserad lackfärg om inte trästrukturen ska synas igenom — och ändarna är svåra att få snygga tycker jag.
Tack för tipsen!!
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.