Hej!
Har beställt ett IKEA-kök, och har snickare som håller på och renoverar just nu, och de skall montera köket. Nu föll det sig så att rummets dimensioner inte passade exakt mot delarnas mått, så det finns två ställen i köket där det köksplaneringen satte in en passbit (typ ca 10 cm).

Jag hade initialt snackat med byggfirman om att platsbygga någon form av hylla där istället (för plåtar, skärbrädor och kokböcker) men de menar att det skulle bli väldigt dyrt.

Om jag istället ber dem montera två täckskivor i de här glappen och strunta i passbiten - hur svårt skulle det bli för mig att försöka montera någon form av hyllplan där sedan?

Det blir ju för tajt för att skruva något, men om jag sågar till hyllplan (från större bitar från IKEA) och limmar fast dem, skulle det funka?
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Jag har i både mitt nuvarande och förra kök gjort liknande hyllor, brukar göra det av täcksidor, både för sidostyckena och hyllplan.
 
OK! Men tror du på planen att limma hyllplanen?
 
Tror det är svårt att få bra och också tveksam till att det håller att bara limma, limmet blir ju på en målad yta. Jag har tillverkat dom som färdiga moduler som jag sen skruvat fast i sidan av de andra skåpen och väggen.
Har skruvat ihop modulerna med små skruvar, viktigt att förborra annars spricker gärna mdfen som täcksidorna är gjorda av.
 
Men det blir svårt att borra om det skall vara monterat täckskivor med 5-10 cm spalt. Jag tänkte om man skulle använda monteringslim (sådant som man använder för att lilla på t.ex. kakel)
 
Om du menar att det är svårt att skruva fast hyllor så ja absolut, men det jag har gjort är att jag skruvat ihop hyllor och täcksidor (även hyllorna gjorda av täcksidor) och sen skruvat fast täcksidorna.
 
Man borrar hål i täckskivorna innan dom sätts på plats och sedan använder man s k hyllbärare, det är små plastpluttar som trycks in i hålen och kan hålla upp hyllplan. Skitenkelt.
 
  • Gilla
Tobias Persson3
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.