30 907 läst ·
24 svar
31k läst
24 svar
Platon vs Isodrän
Sida 1 av 2
Hej alla! Jag besökt den här sidan som gäst så mycket så det är väl dax att gå med. 
Jag kommer ta upp ett ämne det snackats mycket om men som inte verkar ha något entydigt svar men jag provar iallafall.
Platon (Eller i mitt fall i så fall Byggmax billiga kopia) eller isodrän vid omdränering?
Vad jag har förstått är det första alternativet betydligt billigare. För oss är alternativet egentligen fejkplaton eller ingen ny dränering alls. :-/ Är det att kasta sina pengar i sjön? Ska man ta ett banklån och välja isodrän istället?
Andra frågan är ifall man inte kan isolera utanpå en platonmatta med tex cellplast? Ni kanske skrattar åt det alternativet...
Hoppas att någon orkar svara
Jag kommer ta upp ett ämne det snackats mycket om men som inte verkar ha något entydigt svar men jag provar iallafall.
Platon (Eller i mitt fall i så fall Byggmax billiga kopia) eller isodrän vid omdränering?
Vad jag har förstått är det första alternativet betydligt billigare. För oss är alternativet egentligen fejkplaton eller ingen ny dränering alls. :-/ Är det att kasta sina pengar i sjön? Ska man ta ett banklån och välja isodrän istället?
Andra frågan är ifall man inte kan isolera utanpå en platonmatta med tex cellplast? Ni kanske skrattar åt det alternativet...
Hoppas att någon orkar svara
Visst kan du isolera med cellplast utanpå platonmattan, men vad skulle totalpriset på det bli? Biligare än med isodrän?
Du bör absolut isolera på något sätt om grunden idag är oisolerad.
Du bör absolut isolera på något sätt om grunden idag är oisolerad.
Ja. Jag vet inte. Men kollar man på byggmax är priserna humana även på cellplast. Jag har hört att isodränen kostar ca 150 kr/kvm och så mycket blir det inte (tror jag) med det andra alternativet. Måste räkna mer. Och grunden är helt oisolerad. Inget är gjort sen huset byggdes -54.
Sen är ju frågan om man vågar ge sig på ett sånt jobb själv. Har träffat flera som har gjort det bla mina svärföräldrar. (Platon. Dom är mycket nöjda ) Dom säger att det var enkelt men tidsödande. Sen har jag läst om hus som har glidit iväg och grundplattor som knäckts eller satt sig. Verkar mindre lockande. Men det säkraste ska visst vara att göra en sida i taget? Kanske är bäst att anlita en vit firma?
Jag vet att det här har diskuterats femtielva ggr förut
Sen är ju frågan om man vågar ge sig på ett sånt jobb själv. Har träffat flera som har gjort det bla mina svärföräldrar. (Platon. Dom är mycket nöjda ) Dom säger att det var enkelt men tidsödande. Sen har jag läst om hus som har glidit iväg och grundplattor som knäckts eller satt sig. Verkar mindre lockande. Men det säkraste ska visst vara att göra en sida i taget? Kanske är bäst att anlita en vit firma?
Jag vet att det här har diskuterats femtielva ggr förut
Jag har också hört att man inte ska gräva runt hela huset samtidigt. Vi anlitade firma för att det ska bli rätt, och dom grävde runt hela huset samtidigt utan att det blev några problem (vad vi har märkt än i alla fall). Så nu vet jag inte vad jag ska tro :
Det var inget av jobbet som såg speciellt krångligt ut, förutom grävandet. Det hade jag definitivt inte velat göra själv, varken för hand eller med maskin. Jag såg inte hur det gick till när den gamla asfalten blästrades bort, det kanske man också behöver lite erfarenhet för.
Det var inget av jobbet som såg speciellt krångligt ut, förutom grävandet. Det hade jag definitivt inte velat göra själv, varken för hand eller med maskin. Jag såg inte hur det gick till när den gamla asfalten blästrades bort, det kanske man också behöver lite erfarenhet för.
Ja nu har vi varit på Beijer och snackat med dom vad dom tycker att man ska välja. Priset var visst nästan exakt det samma med platon + cellplast som deras dränisol skiva. Säljaren där tyckte att platon var enklast för då behöver man inte ta bort den gamla kallasfalten lika noga. Det räckte visst med att ta bort den fläckvis. Fördelen med dränisolen var att man kan fylla igen med de befintliga massorna.
Så utifrån detta tror jag att vi väljer fejkplaton från byggmax med cellplastisolering. Om vi inte får väldigt bra motiveringar till att välja nåt annat!
Då kommer materialet sluta på ca 9000 + singel ca 3000. Sen ska vi leja en kille som gräver. Tror det är värt det! Han kan bara jobba helger så det innebär nog att det blir en sida i taget gjord.
Är det någon som har synpunkter så framför dom gärna annars tackar jag för hjälp och hoppas på att vi valt rätt.
Så utifrån detta tror jag att vi väljer fejkplaton från byggmax med cellplastisolering. Om vi inte får väldigt bra motiveringar till att välja nåt annat!
Då kommer materialet sluta på ca 9000 + singel ca 3000. Sen ska vi leja en kille som gräver. Tror det är värt det! Han kan bara jobba helger så det innebär nog att det blir en sida i taget gjord.
Är det någon som har synpunkter så framför dom gärna annars tackar jag för hjälp och hoppas på att vi valt rätt.
Ta noga reda på HUR fläckvis man behöver ta bort kallasfalten. Jag har inga egna uppgifter på det men det har pratats om minst 1/3.
Sen undrar jag över mängden singel du får för 3000kr.. För att få en effektiv dränering utmed väggen krävs det att du har omkring 30cm singel utanför cellplasten i ditt fall. Och mellan singeln och de andra massorna måste du ha en geoduk så att inte jord och annat spolas in i singeln.
Viktiga detaljer som kan stjälpa hela skutan om de görs lite galet..
Sen undrar jag över mängden singel du får för 3000kr.. För att få en effektiv dränering utmed väggen krävs det att du har omkring 30cm singel utanför cellplasten i ditt fall. Och mellan singeln och de andra massorna måste du ha en geoduk så att inte jord och annat spolas in i singeln.
Viktiga detaljer som kan stjälpa hela skutan om de görs lite galet..
Hej Magnus,
jo jag vet om det där med geoduken.
Priset för singel har jag tagit från en annan tråd på forumet och så plussat på lite. Men jag ska ringa nån firma och kolla!
Sen så verkar det ju ganska jobbigt att köra ca 2oo?? skottkärror med singel.. Så på så sätt kanske dränisol ändå är bättre..
jo jag vet om det där med geoduken.
Sen så verkar det ju ganska jobbigt att köra ca 2oo?? skottkärror med singel.. Så på så sätt kanske dränisol ändå är bättre..
Okej, du har säkert räknat rätt på priserna.. men har du ett normalstort hus går det ju lätt åt ett helt lastbilslass, och jag tvekar på om du får det hemkört med lastbil för 3000kr. HUr många kubik grus kan det gå åt för dig?Knåparn skrev:
Det finns ju som sagt både för- och nackdelar med båda lösningarna..
Ja vad kan det bli? Om det ska vara 30 cm singel blir det 40 kubik ca. Men jag trodde det räckte med 20 cm? Stod så på ballasts hemsida. Men jag har inte alls kollat upp priset. Det är på gång.
Fast nu har jag en annan fundering när det gäller det här! I vårt fall är det viktigt att räkna in arbetsbördan. Vi är två vuxna med ett litet barn som kräver ständig passning (1,5 år) så det kommer bara vara en som kan jobba. När vi inte kan få hjälp av släkt och vänner förståss!!
Men mest är vi själva. Vi är båda två lediga hela sommaren. Grävningen lejer vi bort.
Är det här ett orealistiskt projekt för oss i nuläget? Annars, vilket är lättast för en person att göra? Jag gissar på dränisolen eftersom man slipper singel då. Men jag är helt grön på området!!
Nån som vet?
Fast nu har jag en annan fundering när det gäller det här! I vårt fall är det viktigt att räkna in arbetsbördan. Vi är två vuxna med ett litet barn som kräver ständig passning (1,5 år) så det kommer bara vara en som kan jobba. När vi inte kan få hjälp av släkt och vänner förståss!!
Är det här ett orealistiskt projekt för oss i nuläget? Annars, vilket är lättast för en person att göra? Jag gissar på dränisolen eftersom man slipper singel då. Men jag är helt grön på området!!
Nån som vet?
20cm räcker säkert, jag var lite ute och cyklade.. 
Något som vi tyckte var knepigt när vi dränerade med platon var just själva återfyllnaden. Eftersom man ska ha singel närmast väggen och gamla massor utanför så är det ju inte bara att kasta ner jorden i hålet igen... Vi visste inte om det här med geoduk, så vi använde en skiva som fick separera singel och jord under återfyllnaden som vi drog upp med hjälp av en mindre skogsmaskin vartefter vi fyllt upp. Jag vet inte hur man ska lösa det annars... Säkert finns det något bra knep som inte vi kände till.
Att använda en skiva för att hålla rätt mängd singel är en bra metod. Däremot avhjälper den ju inte problemet som geoduken gör, nämligen att hålla isär massorna även i framtidne nrä vattnet rinner i marken.ylven skrev:Något som vi tyckte var knepigt när vi dränerade med platon var just själva återfyllnaden. Eftersom man ska ha singel närmast väggen och gamla massor utanför så är det ju inte bara att kasta ner jorden i hålet igen... Vi visste inte om det här med geoduk, så vi använde en skiva som fick separera singel och jord under återfyllnaden som vi drog upp med hjälp av en mindre skogsmaskin vartefter vi fyllt upp. Jag vet inte hur man ska lösa det annars... Säkert finns det något bra knep som inte vi kände till.
Har just pratat med en firma som gör dräneringar om dränering av vår källare. De angav löpmeterpris på 1625 för platon och 1875 för isodrän (70 mm). Båda priserna är inkl moms. Jag är förvånad att det inte är större skillnad!
Men det var den första hantverkaren som vi pratade med, får väl kolla upp några till och se om det finns bättre priser att hitta ;-)
Men det var den första hantverkaren som vi pratade med, får väl kolla upp några till och se om det finns bättre priser att hitta ;-)
Medlem
· västragötaland
· 61 inlägg
Vad är det för firma du talat med för isodrän recomenderar 2x100mm skivor men det går bra med 1x100mm skiva, 70 skivan är inte den till för fotbollsplaner lr nått
Medlem
· västragötaland
· 61 inlägg
faxade nyss min beställning
19pkt isodrän skiva
150st isolerhållare
60m kantlist
fiberduk
åldersbestendig plast
drän rör
och 3 lass 24m3 med 8-16
undrar vad man ska göra på semestern=(