Jag ska dränera om mitt hus nu till våren, och har lite funderingar.
Kan man först lägga platon mot grunden, och sedan isodrän utanför platon mattan (istället för isolering + nytt fyllnadsmaterial)?
Eftersom det är lite svåråtkommligt så skulle jag vilja använda det gamla fyllnadsmaterialet istället för nytt. Marken sluttar mot huset, vilket innebär att det är ett högt vattentryck mot grunden.

Tacksam för tips!

Jag vet inte varför men det känns bäst med platon mot grunden. Om jag ska använda lecakulor, måste jag ju ändå först få hit material och sedan forsla bort befintliga massor.
Lite av grejen skulle vara att slippa makadam utan istället använda isodrän, och på så sätt slippa att forsla massor fram och tillbaka.
Kan det uppstå några problem med denna lösning?

ipswich skrev:
slippa makadam utan istället använda isodrän
Helt rätt tänkt! En av fördelarna med isodrän/pordrän är ju att man slipper fylla upp med makadam=mindre jord att forsla bort. Jag tycker dock att du skippar platonmattan. Skulle du absolut vilja använda en sådan tillsammans med isodrän tycker jag att platonmattan bör ligga ytterst sedan isodrän direkt mot grunden. Jag skulle också ha en fiberduk så att ingen jord kommer in i isodränskivorna.

Mellan tummen och pekfingret. Hur mycket makadam behöver man för dräneringsrören om man har ett hus som är 80kvm i botten?

Jag la 0,5m på bredden och 0,3cm på höjden, så tar du detta x längden i meter, så får du det i kvm. Jag la också singel längs Isodränen på utsidan av duken upp till mark och ovan Isodränskivorna, detta gav lite extra förbrukningen, men enligt Isodrän så behövs inte detta.

Bob_the_builder
que skrev:
Jag la 0,5m på bredden och 0,3cm på höjden, så tar du detta x längden i meter, så får du det i kvm.
Men naturligtvis får du enheten kubikmeter. ;)

Hehe jo.

Ska textilduken ligga helt runt makdamet och drän röret?

Jag vet att jag ställt denna fråga förut men eftersom jag då ej fick något svar så försöker jag igen.

Om man som jag byggt ett sluttningshus och vill ha isolerade väggar i bottenvåningen och i och med att isodrän bara skall appliceras på den del av bottebvåningen som är under mark (i normala fall) så kontrollerade jag hur jag skulle göra med en säljare på Isodrän.Han sade då att "för att få en bra funktion så skall jag lägga dubbelt så tjockt lager med Isodrän på väggens utsida som jag har isolering på insidan av väggen".

Det skulle för min del innebära att jag skulle få lägga 20 cm tjockt med Isodrän på utsidan av väggen (då jag har 30 mm cellplast+70 mm stenull på insidan). Är det någon som vet mer om detta?
Der verkar ju logiskt för i och med att jag isolerar insidan så  sänker jag ju temperaturen på stenväggen.

I mitt fall så blev det Platon + 100mm cellplast och grus 50cm ut från väggen +dubbel dränering runt om i och med att jag har ganska stort vattentryck från berget bakom huset.

Vi bygger också sluttningshus och klurar också på hur vi skall isolera ovan mark på den vägg som är i själva sluttningen.

Idag pratade jag med en kille som föreslog att vi antingen skall isolera vidare med cellplast på utsidan (blir inte snyggt) eller ha isolering på insidan man bara på den del som är ovan jord, under jord har man inget, dår har man isoleringen på utsidan. Jag tror verkligen att jag fattade rätt (men man kan aldrig vara säker) dvs att man har en del av varje på varsin sida av väggen.

Kan ni inte putsa på cellplasten ovan jord?

Det går, men trädelen ovanför är gjord så den sticker 5 cm utanför den murade väggen så man kan nog bara lägga en tunn liten isolering, annars kommer den delen att sticka ut utanför trädelen, fult och dessutom verkar det dumt att ha en liten rgnsamlare mitt på huset :-).

Idag har jag pratat med en ny kille som inte rekommenderade isolering alls på insidan av vår vägg. Även om vi bara isolerar på övre delen av väggen så sa han att det var dumt att täta för bra. Man skulle putsa och sen måla med en färg som släpper igenom fukt. Det låter ju helt rimligt det han säger.

Han såg tre alternativ:
1) isoera på utsidan (vill vi inte av estetiska skäl)
2) isolera inte alls, lecan isolerar ju lite grann
3) mura med isolerande lea ovan mark.

Jag har försökt få svar från "lecaexperter" om det bara är att byta från vanlig till isolerande leca under murningen i höjd med marklinjen. Återkommer när jag får svar, men är det någon här som vet?

Såg i senaste Vi i Villa (s.61) att platon nu kommit med ett sk dräneringsskikt som gör att man slipper återfylla med dräneringsgrus hela vägen upp. Ser på bilden nästan ut som pordrän/isodränskivor men utan det bruna skiktet (tjära?) runt frigolitkulorna. I princip ser det ut som isodrän med list och fiberduk men med en platonmatta intill väggen. Min personliga åsikt är att det borde vara bättre med platonmattan ytterst men bäst vore givetvis att skippa platon helt och köra med isodrän :P

Har fått veta att leca inte gör block som är 25 cm tjocka, dvs de passar inte till våra block utan har tjocklekar på29 och 34.

Finja däremot gör block som passar och idag fick jag lite vägledning från Finja om hur vi skall göra. Finja har två typer av block, ett som har isolering i mitten och ett som har en genomgående sträng av isolering. De med genomgående sträng (Ergotherm) tål inte marktryck och skall inte vara under jord. De andra däremot tyckte han vi skulle börja med två skift under mark och sedan köra hela vägen upp. Så nu blir det nog så, först vanliga block och sen isolerade block ovan mark.

UP-värdet på ett 25 cm isolerblock är 0,45, är det någom som vet vad det är på ett vanligt lecablock, jag hittar inte det någonnstans och det kanske visar sig att jag lika gärna kan mura med vanliga block hela vägen.

Exempel på U-värden finns i den här PDF-filen
http://www.maxit.se/lecapro/pdf/Murverk_projanv.pdf

Generellt så kan man räkna fram ett U-värde genom att dela lambdavärdet med tjockleken i meter.
Exempel: Lecablock har lambda= 0,2 och en sten på 29cm får då 0,2/0,29=0,69 altså U=0,69.
Till detta kommer effekten från skarvar och sådant som ökar på U-värdet något och puts som sänker.
Blandar man material med olika lambda är det enklaste att beräkna U separat för dom och addera
så här, 1/U_total=1/U_lager1+1/U_lager2+1/U_lager3+.... för så många lager man vill.

Ett jättebra program finns att ladda hem från Gullfibers hemsida http://www.gullfiber.se/program/norm971d.zip.
Här kan man stoppa in konstruktionen av sitt hus och prova olika lösningar för att se hur U-värden ändras av olika lösningar. Man ser också vad olika ändringar gör för energiåtgången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.