Jobbar själv som plåtslagare och har så gjort i 12 år. Tycker det är tråkigt med människor som inte förstår vilket sjukt jobb vi plåtslagare lägger ner. Det är plåt vi pratar om. De där är inte ens lärt att göra med aluminiumfolie. Vi är i stort sätt trollkarlar. Men bara nästan. Tycker ni ska vara nöjda med arbetet

• Gilla
muraren2 och 2 till
  • Laddar…
P Wkplåtslageri ab skrev:
Jobbar själv som plåtslagare och har så gjort i 12 år. Tycker det är tråkigt med människor som inte förstår vilket sjukt jobb vi plåtslagare lägger ner. Det är plåt vi pratar om. De där är inte ens lärt att göra med aluminiumfolie. Vi är i stort sätt trollkarlar. Men bara nästan. Tycker ni ska vara nöjda med arbetet
Jag förväntar mig att en plåtslagare gör ett bättre resultat än vad jag själv hade gjort.
Att i efterhand påpeka att det skulle vara en mjukare plåt än vad vi hade, trots att man tittat på både förutsättningar och plåt tidigare, är ju direkt dåligt.
Varför tycker du som plåtslagare att man bör lämna nocken delvis öppen och inte överlappa helt?

Två identiska ränndalar borde ju göras likadant. Plåten är vikt (nu var jag generös) olika.

• Gilla
Hilding Rönnlund
  • Laddar…
Håller helt med dig om nocken. Det skrev ja ingenting om, mitt fel. Den såg helt katastrofal ut. Helt sjukt om det är samma plåtis som fixat ränndalarna. På dom har jag absolut ingenting att klaga på

Håller helt med dig om nocken. Det skrev ja ingenting om, mitt fel. Den såg helt katastrofal ut. Helt sjukt om det är samma plåtis som fixat ränndalarna. På dom har jag absolut ingenting att klaga på
Japp, samma plåtis.
Nog vi som hade ställt förväntningarna för högt och trott att resultatet skulle bli perfekt när man anlitar plåtslagare.
Även om vi inte gör allting perfekt så klagar man inte på sitt eget jobb ;)

T
Nu brukar vi som takläggare göra snygga jobb, just plåt på grund av att det ännu är ett hantverksyrke som inte snickarna klarar av, snygga vinkningar och uppvik, ska se Detalj av tak med svart plåt, snygga vinklar och uppvik vid takfönster på röd stuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
proffsigt utfört, lite därför vi har högre lön. med snyggare finish:)

• Gilla
PierrePierre och 4 till
  • Laddar…
T Takläggare skrev:
Nu brukar vi som takläggare göra snygga jobb, just plåt på grund av att det ännu är ett hantverksyrke som inte snickarna klarar av, snygga vinkningar och uppvik, ska se[bild] proffsigt utfört, lite därför vi har högre lön. med snyggare finish:)
Så där ska det de ut! Slog nyss själv ihop en illa placerad skorsten

• Nybyggd röd takpannekonstruktion kring en vit tegelskorsten med verktyg på takstolarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Klabbarparn och 8 till
  • Laddar…
T
Hur frågade kund? kan du fixa plåten runt skorsten? jag vill ha fast pris!

Sedan kommer du ut och tittar på placeringen av skorsten, ja det där fixar jag, :) grymt snyggt utfört !

T Takläggare skrev:

Sedan kommer du ut och tittar på placeringen av skorsten, ja det där fixar jag, :) grymt snyggt utfört !
Det är nog inte Wkplåtslageri ab som gjort det på bilden.
Jo, det var det tydligen, jag som misstolkade svaret :)

Redigerat:
  • Gilla
Plåt gubben.
  • Laddar…
T Takläggare skrev:

Tack ska du. Jag va och tittade på det jobbet tillsammans med snickarna som skulle göra takbytet. Dom tyckte nog att det va ganska saftigt för en skorsten. Men det ligger en hel del timmar bakom. Fick klia mig lite i huvudet under tiden men det gick faktiskt bra.

X xLnT skrev:
Det är nog inte Wkplåtslageri ab som gjort det på bilden.
Det är jag som gjort de ja. Gå gärna in på min Instagram om du vill ha lite inspiration Wk_plåtslageri heter jag där

T
Tack ska du. Jag va och tittade på det jobbet tillsammans med snickarna som skulle göra takbytet. Dom tyckte nog att det va ganska saftigt för en skorsten. Men det ligger en hel del timmar bakom. Fick klia mig lite i huvudet under tiden men det gick faktiskt bra.
Ja det där är plåtslageri på hög nivå! mycket vinklar mot en vanlig skorsten, tar bra många timmar.

• Gilla
Plåt gubben.
  • Laddar…
Snyggt utfört med tanke på utförandet. Men jag undrar bara och hoppas att det finns garanti om att underlagspappen är helt tät vid skarvar och hörn intill skorstenen (framför allt), med tanke på att vid en trasig panna ovanför så kommer ju vattnet att ledas in under plåten och vidare där det finns hål. Och då är ju egentligen allt arbete ogjort. Det där är en högriskkonstruktion att placera en skorsten i två takfall som möts och därmed så måste man ha både hängsle och livrem där det är befogat. Vidare så ser det ut som att pappen ej går över bakstycket som det ser ut på höger sida, fast jag hoppas att det bara är mitt skeva öga som ser det på detta sätt;)

T
Noramasen Noramasen skrev:
Snyggt utfört med tanke på utförandet. Men jag undrar bara och hoppas att det finns garanti om att underlagspappen är helt tät vid skarvar och hörn intill skorstenen (framför allt), med tanke på att vid en trasig panna ovanför så kommer ju vattnet att ledas in under plåten och vidare där det finns hål. Och då är ju egentligen allt arbete ogjort. Det där är en högriskkonstruktion att placera en skorsten i två takfall som möts och därmed så måste man ha både hängsle och livrem där det är befogat. Vidare så ser det ut som att pappen ej går över bakstycket som det ser ut på höger sida, fast jag hoppas att det bara är mitt skeva öga som ser det på detta sätt;)
Nu hänger det mesta på att pappen har rätt uppvik mot skorstenen, man brukar skära den efter samma princip som när man gör en våtrumsmatta i badrum .
Plåten ovanför ska mycket riktigt ha pappen under sig, dels för att plåten släpper kondens, så ska kondensen rinna under plåten och följa sin väg ner, därför man har underlagspapp.
Men skorstenens placering är tyvärr inte den bästa.
Dom flesta takläggare lämnar 10 års garanti på utfört arbete.

Att pappen är uppvikt mot skorsten är en självklarhet i och med att den också ligger där som ett skydd innan plåten kommer på plats. Men samtidigt när man lägger plåten så ska man vara garanterad om att inte pappen spricker i hörnen när man är färdig med beslagningen och garanti för detta, är enbart genom att man lämnar ett mellanrum mellan plåten och underlaget, även om man klistrat med asfaltsmassa. Sedan att det ligger papp under plåten i ovankant är också det en självklarhet med tanke på tidigare beskrivning, men det som jag var ute efter är ifall en panna går sönder och vad händer då? Vattnet rinner under plåten och tränger sig fram där det möter minst motstånd och det kan vara bl.a en skarv i pappen eller spricka i dito. Och vad jag vill säga är att det är bättre att utesluta riskerna med omfattande skador genom att lägga en pappremsa över plåten för att eliminera följderna av en trasig panna. samt att det finns en avledningslist av plåt i anslutning mot vinkelrännorna som tjänstgör med samma funktion. Vidare så är det ett större kondenssläpp från tegelpannorna än från plåten så också därför bör det vara en papp som går över plåten. Arbetet som en garantiåtgärd, kommer bli betydligt högre än vad det skulle varit från början ifall man tagit den kostnaden från start. Men framför allt så handlar det om att man som ägare av fastigheten inte ska behöva vara orolig för allt det som det för med sig både frågan om ekonomi och allt som det för med sig av att behöva reparera en skada.

• Gilla
Agnetaihagen
  • Laddar…
T
Noramasen Noramasen skrev:
Att pappen är uppvikt mot skorsten är en självklarhet i och med att den också ligger där som ett skydd innan plåten kommer på plats. Men samtidigt när man lägger plåten så ska man vara garanterad om att inte pappen spricker i hörnen när man är färdig med beslagningen och garanti för detta, är enbart genom att man lämnar ett mellanrum mellan plåten och underlaget, även om man klistrat med asfaltsmassa. Sedan att det ligger papp under plåten i ovankant är också det en självklarhet med tanke på tidigare beskrivning, men det som jag var ute efter är ifall en panna går sönder och vad händer då? Vattnet rinner under plåten och tränger sig fram där det möter minst motstånd och det kan vara bl.a en skarv i pappen eller spricka i dito. Och vad jag vill säga är att det är bättre att utesluta riskerna med omfattande skador genom att lägga en pappremsa över plåten för att eliminera följderna av en trasig panna. samt att det finns en avledningslist av plåt i anslutning mot vinkelrännorna som tjänstgör med samma funktion. Vidare så är det ett större kondenssläpp från tegelpannorna än från plåten så också därför bör det vara en papp som går över plåten. Arbetet som en garantiåtgärd, kommer bli betydligt högre än vad det skulle varit från början ifall man tagit den kostnaden från start. Men framför allt så handlar det om att man som ägare av fastigheten inte ska behöva vara orolig för allt det som det för med sig både frågan om ekonomi och allt som det för med sig av att behöva reparera en skada.
Nu som proffs brukar vi först vika upp pappen samt montera ett så kallat underbeslag mot skorstenen (en till galvadplåt innan själva beslaget) så kallade underbeslaget ,monteras så som du beskriver, papp kommer över plåten i fall riktning, vid låga lutningar limmar man även den med tjära ovan och på sidorna av själva underbeslaget. sedan monteras själva plåten runt skorstenen.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.