Ybt73
Redigerat:
Köp en sån funkar löjligt bra.

• Screenshot_20260717_135647_Chrome.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ybt73
B Bollo skrev:
Köp en sån funkar löjligt bra.
Ah kapa plåt är inget jag kommer att göra så ofta så nyköp är inte aktuellt. Men har du kapat ”böljande” plåt med denna? Bättre än en nibbler?
Sorry, har redigerat inlägget nu… det stod ”med ej nibbler” så det kanske kan missuppfattas… ändrat nu till ”med en nibbler”. 🥹🙌

Vanlig vinkelslip funkar lika bra. Den kapade änden ska väl ändå sitta under ett bleck eller liknande mot väggen?

Det är svårt att kapa helt rakt med nibbler. Särskilt om man ska följa en profilerad plåt

Ybt73
useless useless skrev:
Vanlig vinkelslip funkar lika bra. Den kapade änden ska väl ändå sitta under ett bleck eller liknande mot väggen?

Det är svårt att kapa helt rakt med nibbler. Särskilt om man ska följa en profilerad plåt
Ah… jag tänkte mig vinkelslip först men blev rek att använda nibbler istället… ja så är det tänkt, eller inte tänkt alls då jag istället tänkte mig en perfekt snygg kant som inte behöver döljas 😂😂😂

Redigerat:
Ska du ha en perfekt snygg kant så är det vinkelslip eller cirkelsåg med metallklinga som gäller. Visst, taktillverkarna säger att man inte får använda verktyg som genererar värme som kan skada lacken. Men hur stor roll spelar det på ett litet tak över en värmepump?

Ybt73
useless useless skrev:
Ska du ha en perfekt snygg kant så är det vinkelslip eller cirkelsåg med metallklinga som gäller. Visst, taktillverkarna säger att man inte får använda verktyg som genererar värme som kan skada lacken. Men hur stor roll spelar det på ett litet tak över en värmepump?
Okej, tack! Nä, spelar noll roll för man kan ju alltid måla över ev skador.

Ybt73 Ybt73 skrev:
Ah kapa plåt är inget jag kommer att göra så ofta så nyköp är inte aktuellt. Men har du kapat ”böljande” plåt med denna? Bättre än en nibbler?
Sorry, har redigerat inlägget nu… det stod ”med ej nibbler” så det kanske kan missuppfattas… ändrat nu till ”med en nibbler”. 🥹🙌
Japp sågat ner väggar med ett böljande djup på ca 5cm

• 20260715_125319.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Ybt73
  • Laddar…
20260715_144042.jpg
Skapa konto

• Gilla
Ybt73
  • Laddar…
Ybt73
B Bollo skrev:
[bild]
Fifan vad bra! Hmmm funderar funderar 🥹

Ybt73 Ybt73 skrev:
Fifan vad bra! Hmmm funderar funderar 🥹
Nibbler 5k plunchen 450:- st cirkeln 2.5k klinga ca 750:-
Makita kör jag har både nibbler och cirkeln.
Nibbler är lite speciellt att köra när det böljar cirkeln bara lägga annhål med en bräda så blir det spikrakt.

Lycka till.

• Gilla
Ybt73
  • Laddar…
Ybt73
B Bollo skrev:
Nibbler 5k plunchen 450:- st cirkeln 2.5k klinga ca 750:-
Makita kör jag har både nibbler och cirkeln.
Nibbler är lite speciellt att köra när det böljar cirkeln bara lägga annhål med en bräda så blir det spikrakt.

Lycka till.
Tack snälla! 🙏

Om det nu bara är ett mindre projekt….
Jag har använt ”nibbler till borrmaskin”. Köpte på byggmax för några hundralappar. Funkar prima för enkelt hobbybruk.
Jag kapade ett antal TP20. Klädde om gavelspetsen i plåt. Dvs kapade rakt snitt i ca 40 graders vinkel.
Rita på med penna- kapa. Lämpligt vara två som hjälps åt. En som håller plåten stadigt. Det går åt två händer att kapa, en på borrmaskinen och en på nibblern.

• Gilla
Ybt73
  • Laddar…
Ybt73
A A bygg skrev:
Om det nu bara är ett mindre projekt….
Jag har använt ”nibbler till borrmaskin”. Köpte på byggmax för några hundralappar. Funkar prima för enkelt hobbybruk.
Jag kapade ett antal TP20. Klädde om gavelspetsen i plåt. Dvs kapade rakt snitt i ca 40 graders vinkel.
Rita på med penna- kapa. Lämpligt vara två som hjälps åt. En som håller plåten stadigt. Det går åt två händer att kapa, en på borrmaskinen och en på nibblern.
Tack för bra tips! Ja två pers är nog bäst. 🙏

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.