Råkade posta detta under Värmepumpar för jag visste inte att det finns en maskin-tråd. Ska kapa plåt med en nibbler. Plåt som blivit över från takbyte så den är pannliknande, Torekov heter den tror jag. Behöver ny tips för jag har aldrig använt en nibbler förr. Tack på förhand 🙏🤩
https://www.byggahus.se/forum/threads/plat-tips-infor-kapning-med-nibbler.578895/unread
https://www.byggahus.se/forum/threads/plat-tips-infor-kapning-med-nibbler.578895/unread
Redigerat:
Ah kapa plåt är inget jag kommer att göra så ofta så nyköp är inte aktuellt. Men har du kapat ”böljande” plåt med denna? Bättre än en nibbler?B Bollo skrev:
Sorry, har redigerat inlägget nu… det stod ”med ej nibbler” så det kanske kan missuppfattas… ändrat nu till ”med en nibbler”. 🥹🙌
Ah… jag tänkte mig vinkelslip först men blev rek att använda nibbler istället… ja så är det tänkt, eller inte tänkt alls då jag istället tänkte mig en perfekt snygg kant som inte behöver döljas 😂😂😂useless skrev:
Redigerat:
Ska du ha en perfekt snygg kant så är det vinkelslip eller cirkelsåg med metallklinga som gäller. Visst, taktillverkarna säger att man inte får använda verktyg som genererar värme som kan skada lacken. Men hur stor roll spelar det på ett litet tak över en värmepump?
Okej, tack! Nä, spelar noll roll för man kan ju alltid måla över ev skador.useless skrev:
Japp sågat ner väggar med ett böljande djup på ca 5cmYbt73 skrev:
Om det nu bara är ett mindre projekt….
Jag har använt ”nibbler till borrmaskin”. Köpte på byggmax för några hundralappar. Funkar prima för enkelt hobbybruk.
Jag kapade ett antal TP20. Klädde om gavelspetsen i plåt. Dvs kapade rakt snitt i ca 40 graders vinkel.
Rita på med penna- kapa. Lämpligt vara två som hjälps åt. En som håller plåten stadigt. Det går åt två händer att kapa, en på borrmaskinen och en på nibblern.
Jag har använt ”nibbler till borrmaskin”. Köpte på byggmax för några hundralappar. Funkar prima för enkelt hobbybruk.
Jag kapade ett antal TP20. Klädde om gavelspetsen i plåt. Dvs kapade rakt snitt i ca 40 graders vinkel.
Rita på med penna- kapa. Lämpligt vara två som hjälps åt. En som håller plåten stadigt. Det går åt två händer att kapa, en på borrmaskinen och en på nibblern.
Tack för bra tips! Ja två pers är nog bäst. 🙏A A bygg skrev:Om det nu bara är ett mindre projekt….
Klicka här för att svara