go´morron

håller just på att planera spånsugen i snikeriet och undrar vilka rör jag ska ta

Plåt
http://www.axminster.co.uk/category-100mm-Ducting-812757.htm
eller plast
http://www.axminster.co.uk/product-100mm-Wall-Mounted-Dust-Extraction-kit-803510.htm

har för mig att det ska va jordat om man använder plast - eller var det tvärtom ???
och innan nån skulle påpeka om sökfunktion här på forumet :

Visst finns det denna ljuvliga diskussion om för och nackdelar med plast eller spiro någonstans
här i forumet. Men jag vill inte veta om spiro är slätare på insidan än plaströr. Inte heller vill jag delta
i diskussionen om större diameter ger bättre sugeffekt. Och nej jag ska inte sköpa snuskigt dyra
prylar från ÅSS bara för att dom är svenskt..................

Tacksam
Hobbit

Soliduct och ventilationsbutiken har lämpliga rör. Rören bör vara antistatiska. Det är de rör som är avsedda för ventilation. Resten kan nog vara vilket som. Hur tänker du kapa och skarva rören?

Plasten är lite bökigare att instalera efter som du måste dra en koppar tråd längs med hela rörsystemet (plasten i sig går inte att jorda) och sedan jorda koppar tråden mellen maskinen och spånsugen.
Men man kan få små stötar i alla fall.

Annars spelar det ingen roll.

Mvh Pär H

plaströr kan oavsett "jordning" ge upphov till statisk elektricitet vid långa sträckor. Utmana inte ödet med spåndamm i kombination med statisk elektricitet, det kan låta långsökt men spånfläkten är tillverkad av metall och ansluten till jord om det någonstans skulle kunna uppstå en gnista så är det just där.
Metallrör ser man i de flesta yrkessnickerier.

Det GÅR att nöta hål på spånrörskrökar i metall, den tjockare sorten (inte plåtspiro). Det krävs betydligt mer än lite hobbysnickrande.

Inte skulle jag använda plast.

Protte

Jag har ett system byggt av vanliga spiro ventilationsrör. Mycket enkelt att bygga och tätt. Har fungerat problemfritt i mer än 10 år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.