45 042 läst ·
46 svar
45k läst
46 svar
Plastmatta eller kakel/klinker i badrum
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att det känns väldigt bra med plastmatta.
OM det skulle spricka någonstans ser man det direkt.
Hur gör ni som har kakel/klinker? Väntar tills det gått åt h*****e?
För ni ser ju aldrig om det läcker lite grand någonstans.
Med svåra fuktskador i golv och husets stomme?
För ett par år sedan renoverade min arkitekt sitt stora badrum.
Det blev plastmattor. Det är det enda som är tätt och säkert i längden sa han.
En klok man
OM det skulle spricka någonstans ser man det direkt.
Hur gör ni som har kakel/klinker? Väntar tills det gått åt h*****e?
För ni ser ju aldrig om det läcker lite grand någonstans.
Med svåra fuktskador i golv och husets stomme?
För ett par år sedan renoverade min arkitekt sitt stora badrum.
Det blev plastmattor. Det är det enda som är tätt och säkert i längden sa han.
En klok man
nino skrev:
En plastmatta bakom kakel och klinker går igenom ett dragtest där den måste klara av att töjas 30%, således säger vetenskapen att plastmatta håller mer för rörelser än folier.
Plastmattor som tätskikt testas ännu hårdare än vanliga plastmattornino skrev:Det jag menar är att det nästan bara är mattläggare som förespråkar plastmatta som tätskikt
Sen tycker jag det är lite konstigt att plastmattetillverkarna inte testar sina mattor på samma vis som folietätskikten testas' inte heller testar man fixet tillsammans med mattan, tillverkaren rekommendera ett fix men det är inte testat med plastmattan.
Tätskiktade ett badrum idag med tätskiktsmatta, men jag tycker inte det känns säkrare än folie på nått vis, när man gjort några badrum med folie så fick man känslan att det här är riktigt bra ( efter man hållt på med rollade tätskikt)
Men som tur e får man använda det man själv tror på
Tex har man ett test som pågår i 4 veckor där man har mattorna i 60 grader med en natriumhydroxhidlösning PH 13 i. Därefter gör man ett drag test när mattorna Minst ska klara av att töjas 30%.
Detta är en sk forcerad provning vilket innebär att testerna motsvarar att mattorna ska hålla i decennier.
Lägg där till att det Aldrig inkommit någon reklamation där varken fix eller fog ätit upp någon matta. Därav uteblivna tester ang fästmassa.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra info, Fliken!
Men nu hade ju folk också invändningar mot "svets-skarven" på plastmattorna.
Gällde kanske främst väggmattorna då.
Vad har du att säga om de skarvarna?
Men nu hade ju folk också invändningar mot "svets-skarven" på plastmattorna.
Gällde kanske främst väggmattorna då.
Vad har du att säga om de skarvarna?
KnockOnWood skrev:
I äldre mattor användes tidigare bly och kadmium, skulle utan belägg vilja påstå att detta kan ha varit en anledning att gamla mattor krymper när de torkar ut i skarvarna.
En annan anledning kan vara att man gjort svetsskarven för bred innan man lägger i svetstråden.
Vi valde att ta matta på både golv och vägg i vårt badrum som nu renoveras. Billigare, smidigare, lättare att hålla rent samt enkelt att åtgärda/ersätta om vi vill byta i framtiden. Det är också lite enklare att montera i om man vill upp med nya saker på väggarna.Vad gäller skarvar så blir det ju inga skarvar knappt numera då man lägger väggmattan längs med rummet som en enda rulle, vilket gör att enda skarven hamnar ju 2m upp på väggen där den limmas med överlapp. Golvet beror ju på storleken och så men inte blir det många skarvar inte. Så det tror jag inte heller är en stor faktor i sammanhanget.
Jag jobbar inte med detta, har varit plattsättare i några år tidigare dock, men tycker att det finns inte många nackdelar i mattan förutom sämre urval i princip.Sedan är det flashigt ochs nyggt med kakel inte tu tal om det, men för mig är det inte primära urvalskriteriet då jag bygger så ..matta it is!
Jag jobbar inte med detta, har varit plattsättare i några år tidigare dock, men tycker att det finns inte många nackdelar i mattan förutom sämre urval i princip.Sedan är det flashigt ochs nyggt med kakel inte tu tal om det, men för mig är det inte primära urvalskriteriet då jag bygger så ..matta it is!